Hyundai Elantra 2001: MIL lampje blijft branden en komt weer terug na reset.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG

Beste mensen,

Mijn Elantra 2.0i van 2001 heeft een probleempje.

het MIL lampje ging op een gegeven moment aan en dat bleek niet zo verwonderlijk gezien de uitlaat lek was voor de labda sonde het ging hier om het flexibele stuk wat er net voor zit.
Ik heb een nieuw uitlaat deel gehaald bij de dealer en deze gemonteerd. daarna de accu polen eraf gehaald en even zo laten staan ongeveer een half uur (was toe aan een bak koffie).
daarna heb ik de accu weer aangesloten en ben weergaan rijden metde auto. maar na een dag ging hetlampje weer aan en heb toen weer de computer gereset omdat ik dacht dat het mischien nieuwigheid kan wezen an de uitlaat en dat er dus een verkeerde meting werd uitgevoerd door de labda sonde.
de MIL lamp bleef een week lang uit tot dat ik tussen door moest tanken en toen ik de auto weerstarte ja hoor daar is hij weer.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn ? ik wordt er een beetje gek van.

het lijkt wel of door de defecte uitlaat de labda sonde stuk is gegaan maar ik heb helaas nog geen afstel gegevens van deze auto dus ik weet ook niet wat de waarde van de labda zou moeten zijn.


P.S.

weet iemand waar ik een pinout kan krijgen van de diagnose steker van de computer ????


groet

Remi

Remi9433

Geplaatst door Remi9433 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Elantra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

autozuid (0) PRO, 18 jaar geleden

de lambda waarde varieerd tussen de 0.1 en 1 volt maar ik zou hem even laten uitlezen bij de dealer
groetjes marcel

Remi9433 (0), 18 jaar geleden

hmmm ik heb idd ook al zitten denken aan de lambda sonde.
ik heb het gevoel dat hij verkeerde waardes stuurt naar de regel eenheid wanneer deze warm is en dus zal het systeem dit zien als een error en het lampje doen laten branden.

ik ga er tijdelijk een multimeter opzetten on deze in de auto plaatsen zodat ik kan zien wat er gebeurt.

en uitlaten lezen dat zal ik iig laten doen, dan heb ik iig een storings code waar ik mee aan de slag kan.


thnx


remi

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Weet niet of dit bij elantra het geval is, maar er zijn verscheidene modellen bij hyundai waar de foutcode niet gewist kan worden met de batterij af te leggen, ze moeten gewist worden met een diagnoseapparaat (hi-scan), en zolang de storing in het geheugen zit kan het mil-lampje branden.

Remi9433 (0), 18 jaar geleden

Wim,

Gelukkig vor mij kan ik d.m.v de polen van de accu te halen het storings lampje weer uit krijgen en zo dus het geheugen wissen.
het vervelende is dat de storing weer terug komt na enige tijd.

maar of ik nu de lambda moet gaan verdenken weet ik niet meer.
de storing blijft na resetten bijna een week weg.
maar komt toch weer terug.
ik heb er nu opgeled en nu voor de 2e keer gaat het lampje aan na een aantaldagen om precies te zijn 6 dagen.
mischien heb je wel gelijk dat de storing niet uit het geheugen gewist wordt maar dat wel het lampje uitgaat en deze weer aanspringt na een x tijd als reminder dat er een storing in het systeem zit.
alleen wat mij nog opvalt is dat wanneer ik "reset" de auto veel beter reageert dan wanneer de storings lamp weer brand.
ik tast dus nog in het duister.

Wel moet ik er bij zetten dat dit allamaal is gaan spelen toen er een nieuwe accu in de auto is geplaatst.
zou het dus kunnen dat de accu of de dynamo 1 van de oorzaken zou kunnen zijn van de storings indicatie?
of is het lampje alleen voor de motor emissie zoals ik dacht te begrijpen uit verschillende boekjes ?


groet,


Remi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Elantra of stel zelf een nieuwe vraag.