Hallo mensen,
Ik heb een vraag over mijn Santa Fe (2007) bezine, 130.000 km, distributie vervangen bij 120.000 km.
Sinds een uitstapje in Duitsland (hard gereden) verdwijnt er koelwater en geeft de motor een raar geluid.
De auto wordt vaak in het buitenland gereden en snelheden van 160+ km/u komen regelmatig voor.
Ik merkte dat de temperatuur van de motor sterk opliep als de auto even stilstond. De garage heeft ongeveer 3-4 liter koelwater bijgevuld en ik ben een dag later naar de garage teruggegaan voor controle.
Het koelwater verdwijnt langzaam, er was binnen die dag nagenoeg niets verdwenen. De garage heeft druk op het koelsysteem gezet, maar geen lekkage gevonden.
We zijn nu vier dagen en 60km verder en er is halve liter verdwenen.
Dat zou op een koppakkinglekkage kunnen duiden, maar de motor loopt verder normaal, heeft geen (voelbaar) vermogenverlies en geen witte wolken uit de uitlaat.
Ook de motorolie ziet er normaal uit.
Heeft iemand een idee wat een andere oorzaak kan zijn van dat koelwaterverlies??
Dan het motorgeluid, ik weet niet of het iets met het vorige probleem te maken heeft of dat het zich op het zelfde ogenblik openbaarde.
Het geluid laat zich niet makkelijk omschrijven. De auto zoemde voordien als ie stationair draaide, nu zit daar een zware brom (poppend) geluid bij. Doet een beetje denken aan een brommer zonder luchtfiler of een lekje in de uitlaat ver van de motor. Het komt uit de linkerkant (rijrichting) van de motor, maar de plaats in niet echt te bepalen.
Dank voor jullie suggesties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Géén lekkage te zien?
[Toch mogelijk de koppakking. Het hoeft nl. niet persé zo te zijn dat er rookwolken ontstaan.
Misschien een lekkage aan de kachelslangen??
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar