Hyundai H200: rokende motor ( vervolg starten)

Bouwjaar: 1998

Dit is het vervolg van het eerdere topic starten!!!
Vrijdag de auto H200 dus, teruggekregen van de garage. Na een start probleem ( lees eerder onderwerp starten), heb ik nu nogsteeds het probleem dat de auto rookt!
Bij een koude start rookt de auto blauw, en na een tijdje word het minder, tot als hij warm is bijna weg!
Hoe komt die olie in de verbrandingskamer?? ( ik mag aannemen dat het olie is) Heeft precies 4 weken geleden een keuring gehad, en roetmeting was volgens de garage perfekt! Kan er na een korte tijd dan toch een zuiger kapot gaan? Of wat kan er aan de hand zijn?


christiaan1111

Geplaatst door christiaan1111 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Christiaan11 (0), 18 jaar geleden

Garage heeft al het gene wat ze konden bekeken.
Geen lekkage ergens te bekennen van olie. Heeft er zelfs een roetmeting aangewaagd. 0.6!!! Met 4000 toeren onbelast. Voor een Diesel met bijna 200.000 km niet slecht of wel dan?
Heeft het carter eronder uit gehad voor de lagers en krukas te controleren. Ook perfect in orde! Geen speling op de pennen.

Dus nu weer rijden, en maar voorzichtigheidshalve het oliepeil in de gate houden.
Aan de garage zal het niet liggen! die hebben er alles aan gedaan wat ze konden. En rekenen mij niets voor deze dag werk!
Garage BEMA in Echt! Super

skippyonline (0), 18 jaar geleden

Roetmeting zegt meer over de vervuiling van de motor, als je daar niet doorheen komt zitten meestal verstuivers verstopt of het luchtfilter. Blauwe rook door olieverbruik is volgens mij continue aanwezig, blauwe rook alleen bij de start kan wijzen op een (net) te laat inspuitmoment. Of dat nou echt schadelijk is, ik betwijfel het. Heb je compressie al gemeten? Als die goed is zullen cilinders of zuigerveren nog wel OK zijn.

Succes...

christiaan1111 (0), 18 jaar geleden

Compressie is goed. Start direct met een halve slag al in de ronte.
Blauwe rook blijft totdat de auto een beetje warm begint te worden. Als hij warm is dan is het weg!

skippyonline (0), 18 jaar geleden

OK. Als ik jou was gewoon proberen te vergeten die blauwe rook en karren met die bak! Volgens mij heb je alles gedaan wat je kon doen, garage heeft er goed naar gekeken en hij start en rijdt goed. Als het echt iets ernstigs is komt het vanzelf wel op andere manieren naar voren. Heb zelf ook 150 duizend kilometer gereden met een rammelend druklager van de koppeling, afgezien van een naar geluidje had ik daar ook geen last van. Af en toe eens oliepeil controleren kan natuurlijk nooit kwaad.... Succes!

christiaan1111 (0), 18 jaar geleden

Vandaag een mail gestuurd naar Hyundai Nederland.
Lokale service center heeft me terug gebeld. Heel correct!!
Had het probleem al vaker gehoord en oplossing zou zijn een NIET ORGINELE brandstof filter!! Hij zou dan te veel lucht aanzuigen naast de diesel.
Binnenkort daar even langsgaan, en word nog een keer uitgelezen en orginele filter geplaatst.
Iemand hier al eens ervaringen mee opgedaan?

Anton455 (0), 18 jaar geleden

Hoi Chritiaan,

Ik heb zelf ook een ROKENDE h200 gehad.
Brandstofpomp moet je door laten solderen.
Dit is een bekend probleem bij de H200.
Succes

christiaan1111 (0), 18 jaar geleden

Brandstof pomp kan niet doorgesoldeerd worden. Is een mechanische!! Geen electische

christiaan1111 (0), 18 jaar geleden

Na veel weken hebben ze het.
Compressie verlies in een cilinder, als de auto koud is. Warm is het bijna helemaal goed. Zo zie je maar dat goed starten toch niet alles aangeeft.
Maar nu?
Kan het kwaad om hier mee door te rijden??

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Doorrijden totdat hij boem zegt. Zal niet lang meer duren zo best waren deze motoren niet. Reparatie kost meer dan de waarde van de auto. Probeer hem aan een exporteur te verkopen die kan er misschien nog iets mee.

skippyonline (0), 18 jaar geleden

Compressieverlies, hmm OK. Op 1 cilinder of op meerdere cilinders? Het lijkt me opzich wel logisch dat je bij koude motor minder compressie hebt dan bij een warme, de spelingen van een koude motor zijn groter dan die van een warme. Extreem compressieverlies kan komen door versleten zuigers, zuigerveren of klepafdichting, maar volgens mij moet je de blauwe rook dan continue hebben en wordt je olieverbruik fors.

christiaan1111 (0), 18 jaar geleden

Olie verbruik op de laatste 2000 km is minimaal. Bijna niet te zien op het peilstokje.
Zou op de 2e cilinder alleen maar zijn. 25 bar i.p.v 30 bar. Maar loopt op naar weer 30 bar als de motor warm word.
Ik denk zelf ook dat er een zuigerveer vast zit door wat roet, of wat versleten is. Ik ga gewoon op het advies af, en zolang er geen olie verbruik is, gewoon doorkarren!

spark (0), 18 jaar geleden

Hallo chris, ik denk dat het de kleprubbertjes zijn. als je de motor uit zet na een rit dan zit er nog veel olie boven in de kop.dit loopt normaal via de oliekanalen weer terug in het carter.maar als er een of meerdere klepseals lek zijn dan druppelt er wat olie via de klepsteelen op de ziugers.en dan heb je bij koude start blauwe rook. omdat het maar een kleine hoeveelheid is merk je er bij het peilen niet zo veel van en als de motor warm is ook niet.

christiaan1111 (0), 18 jaar geleden

Hier ben ik weer na een lange tijd.
Ik heb ondertussen na het ontstaan van het probleem een 5000 km gereden.
Het stotteren en slaan bij het starten is er nogsteeds. Wel minder nu het warmer is.
Daarbij dus de blauwe rook. Maar geen olie verbruik tot nu toe. Loopt ook heel goed als de motor warm is. Geen onregelmatig toerental en geen rook meer dan, en geen trillingen.
Kleprubber zouden inderdaad misschien een beetje versleten zijn, maar ik denk dat ik niets eraan laat doen zolang de motor nog goed loopt en geen olie verbruikt. Hij moet het nog een 1/2 jaartje uithouden en dan gaat hij er toch uit en komt er een andere bus als het goed is. Ik denk dat als ik niet gek ga doen met de auto, dus niet 140 ga rijden en met hoog toeren optrekken, dat hij het wel uithoud. Ondanks alles ben ik toch super tevreden met de auto hoor. Loopt lekker,buiten het koud starten dan, rijd 1 op 10 en heeft me nog niet in de steek gelaten.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De mijne van 15-06-2000 met 122.000 km doet het prima, normaal behandelen, rustig warm rijden en niet te veel toeren maken, zou de 5e versnelling welo langer willen hebben voor de ritten naar Frankrijk en zo.
Volgende week APK en grote beurt, Augustus maar weer op vakantie ermee.
Blijf bij de grote beurt, distri riem met 80.000 vervangen
Olie leiding onder de radiateur weer nazien, is ook een zwak punt.

Succes,
Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.