Hyundai Santa Fe: santa fe motor slaat spontaan op hol

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

help, mijn petekind zijn santa fe 2.0 diesel automaat van 2005 zijn motor is tijdens het rijden plots in zeer hoge toeren beginnen klimmen , net of hij op hol sloeg . Hij heeft hem wel onmiddelijk kunnen uitzetten met de contactsleutel. Daarna wil de auto niet meer starten en is hij naar de huyndai garage afgesleept . Hier hebben ze 11 uur aan de auto gewerkt zogezegd waar na een rekening van 800 euro tevoorschijn kwam met als resultaat het kan van alles zijn ? Dieselpomp , injecteurs van 300 euro /stuk .Heeft er iemand van jullie enig idee wat hier de oorzaak kan geweest zijn ? Ik heb al gehoord van zelfontbranding bij dieselmotoren maar zijn motor heeft nog maar 130000 km en is altijd perfect onderhouden . Iemand enig idee , heb heel het net afgezocht maar nog niks gevonden , Grts jean-pol

jean-pol

Geplaatst door jean-pol (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Hoe is het oliepeil, zit er diesel bij de olie? Mijn eerste gedachte is dat de afdichtringetjes onder op de verstuivers lekken en er zodoende diesel bij de olie komt, als dit op een gegeven moment genoeg is en de motor is warm genoeg dan gaat hij op de diesel dampen lopen (op hol slaan). Heb dit al vaker gehoord en gezien ook bij andere merken.

jean-pol (0), 12 jaar geleden

als hij dan op hol slaat kun je hem toch niet uitzetten met de sleutel dacht ik , wat nu wel ging en daarna is hij niet meer aan te krijgen

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Dat is inderdaad heel vaak het geval, misschien, heel misschien heeft ie net op de grens gezeten van het volledig op hol slaan en nog net niet zodat hij samen met de dan nog werkende inspuiting omhoog ging tot de inspuiting werd afgesloten. Er zit een elektronisch gaspedaal op maar ook een toerenbegrenzer en als de motor verder goed liep van te voren zie ik maar 1 logische verklaring en dat is dat hij op de dampen is gaan lopen. Het inspuitsysteem werkte immers tot het laatste moment, volgens je verhaal.
P.s. de injectoren zijn ook los te testen bij een dieselspecialist (google terlouw of buchli of een lokale specialist) en naar ik dacht ook te reviseren voor een lager bedrag, echter wat meer voorkomt bij injectoren is dat ze teveel retourlek hebben en de auto dan slecht aanslaat dus ik verwacht niet dat dit de boosdoeners zijn. Een verkeerde afgegeven waarde van de gaspedaalsensor kan ook nog maar dat kan de dealer simpel uitlezen echter mag de motor dan nog steeds niet over zijn max. toeren gaan.

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

is er mischien een verstuiver open blijven staan, hierdoor is er teveel brandstof ingespoten met gevolg dat het carter volloopt en uiteindelijk op z'n olie is gaan lopen. de auto is hierna niet meer te starten doordat de verstuiver open staat en er dus geen druk opgebouwd kan worden, heb dit zelf ook 2 klanten gehad waar dit is gebeurd.

jean-pol (0), 12 jaar geleden

alvast bedankt jeroen en riennoot voor de snelle reactie , dus hij kan dit testen door 1 verstuiver telkens te verplaatsen tot hij misschien wel start , ik hou jullie op de hoogte

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

jaah idd, het handigst is al je bijv. een 5e verstuiver heb, hierdoor koppel je telkens een andere verstuiver los en zet je op die plek de 5e verstuiver eraan. zo weet je welke defect is. maar ik zou ook aanraden de verstuivers te testen.

jean-pol (0), 12 jaar geleden

ok , hij ging dit samen met zijn kameraad doen vanavond , wij zijn van limburg (belgie) , ken jij een adres in nederland (dichtbij limburg ) waar ze eventueel later deze testen of reviseren , of is het beter van direct nieuwe te steken (kosten ongeveer 300 euro per stuk , wat zou jij aanraden rien , trouwens mijn petekind heet ook rien , toeval of niet , grtss jp

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

haha best wel grappig detail;) ik zou aanraden de verstuivers te laten testen, eventueel te laten reviseren, nieuwe insteken kan altijd nog. wijzelf doen altijd zaken met terlouw in mijnsheerenland. hele goede ervaringen mee.

gr. Rien

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.