Beste lezers,
Ik rijd een Hyundai Scoupe en heb dit probleem sinds 3 maanden geleden:
Als ik aan het rijden ben, loopt het toerental langzaam terug, als ik meer gas geef, hoor ik een diep brommend geluid. Mijn brommer klonk zo als hij verzoop.
Als ik het gas los laat en de koppeling indruk slaat deze direct af.
Als ik het gas vol indruk en de de koppeling indruk komt hij niet op toeren, niet verder dan 2500-3000 toeren.
Als de motor afgeslagen is, slaat hij moeilijk aan, maar rijd daarna weer perfect alsof er niets aan de hand is.
Het probleem doet zich voor bij een koude als zowel een warme motor.
Het storings lampje "check engine" brand als ik dit probleem heb. De dealer kreeg geen verbinding met de computer dus kon hem niet uitlezen.
Het probleem doet zich niet vaak voor, maar als het gebeurd haal ik de sleutel om en start ik weer en kan ik gewoon doorrijden zonder problemen.
Daarom lijkt het mij meer een elektrisch probleem, het probleem kondigt zich niet aan door iets slechter te gaan lopen, maar het is meteen "bam" weg toeren.
Het schijnt dat de computer alsnog uit te lezen is via een morsecode, de dealer wist hier niets van. Dus ging ik zelf opzoek. Ik moet de L wire contact laten maken met de min. Ik kan deze alleen niet vinden in de uitlees aansluiting in het zekerings kastje (linksonder het stuur)
Volgens deze site krijg ik dan een morse code die het falende onderdeel aanduid.
Ik heb maar 4 pinnen in de aansluiting zitten, komt iemand dit bekend voor?
Ik heb mijn luchtmassameter ondertussen al vervangen, maar hielp niets.
Komt iemand dit probleem bekend voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stappen motor is het eerste wat er in mij opkomt aangezien ik dit ooit zelf heb gehad bij een scoupe .
De stappen motor zit voor het inlaat spruitstuk (tussen kleppen deksel en inlaat spruitstuk) en is rond van vorm (buis vorm) met links een stekker aansluiting , en 2 slangen w.v. 1 aangesloten is op de inlaat en 1 slang op de lucht toevoer slang.
reinigen van de stappen motor:
+ klem van de accu los maken ,
stappen motor er tussen uit halen en dan inwendig reinigen met remmen reiniger , na het reinigen ff inspuiten met WD40 en weer aansluiten/monteren . Accu + klem weer vast zetten en de auto starten ,zodra de motor loopt deze stationair laten lopen totdat de koelfan aanslaat , daarna motor uitzetten of een stukje gaan rijden,
Dit is de inleer procedure is mij ooit verteld.
aangezien de auto dit probleem niet iedere keer vertoont denk ik dat reinigen van de stappen motor zeker zal helpen.
1) Als de auto afgeslagen is en hij slaat dan moeizaam of niet aan , zie je dan de toerenteller bewegen tijdens het starten of blijft deze "dood" onderin hangen ?
2) Krijg je de motor wel op toeren als hij dit probleem niet vertoont ? (dus boven de 3000 tpm)
succes limbra
Beste Limbra,
Bedankt voor de reactie, ik ga morgen de stappenmotor schoon maken.
Nog antwoord op je vragen:
1) Als de motor start beweegt de toerenteller wel voordat deze aanslaat. rond de 250-500 tpm. Maar meestal rijd de auto nog als ik rijd en laat ik de auto aanslaan door de koppeling op de laten komen. Als ik op de startmotor wil starten moet ik bijna altijd gas geven op het juiste moment om hem te laten aanslaan.
2) Als ik dit probleem niet heb kan hij prima op 6500 toeren komen.
Ik laat morgen weten of het gelukt is met de stappenmotor. Ik ga aankomend weekend weer een flinke rit maken. Kijken of het geholpen heeft.
Bij voorbaat dank,
Edwin
13 jaar
ok , dat van de toerenteller vroeg ik omdat het vaker gebeurt dat de BDP sensor defect is of een verkeerd signaal geeft en dan slaat de motor ook niet aan ,
maar aangezien jouw toerenteller wel werkt tijdens het starten is dit uitgesloten .
p.s. als je de stappen motor gereinigd hebt met remmen reiniger laat hem dan ff goed uit druppelen voordat je hem met WD 40 inspuit,
en kijk ook ff naar de contacten waar de stekker op zit , als deze geoxideerd zijn gaat de stappen motor ook de fout in , indien nodig ook ff schoon maken geldt ook voor de contacten van de stekker zelf .
limbra.
Vanochtend even schoongemaakt. Er kwam wel wat zwarte troep uit. Daarna ingespoten met WD40. De stekkertjes waren nog goed.
Stationair draait hij nu 1100 tpm ipv. 900 tpm. In het begin sputterde de motor wat, maar dat zou best nog wat WD40 kunnen zijn.
Ik heb de ECU nog niet gereset. Toen ik dat laatst deed verbruikte hij een maand lang best wel veel (1 op 10 normaal 1 op 15)
Na het weekend laat ik weten of het probleem is voorgekomen.
Mvg Edwin
13 jaar
Was de stappen motor het probleem? en blijft het check engine lampje nu wel uit?
gr. limbra
De motor is niet raar gaan doen tijdens de rit (Middelburg- Lelystad) Het stationair is wel opvallend laag, maar slaat niet af. (250tpm) Je hoort de motor niet lopen maar zoemen, best raar, bij gas geven hoor je hem wel weer maar valt weer terug in laag stationair. Maar dat is geen ramp, hij slaat tenminste niet meer af. Het is gedeeltelijk opgelost. Misschien dat ik toch een andere stappenmotor van de sloop ga halen.
Het check engine lampje heeft wel af en toe gebrand. Op het einde na het tanken begon hij zelfs te knipperen.
Wel jammer dat hij niet uit te lezen is, of weet iemand mij te helpen met de morsecode methode?( link eerste post)
Gr Edwin
13 jaar
ok , maar 250 TPM is natuurlijk veel te laag en zit tegen het afslaan van de motor aan ,misschien zit de stappen motor inwendig vast en regelt deze het stationair
toerental niet meer goed af, is een optie om goede van de sloop te halen.
mocht een andere stappen motor geen verbetering geven dan gaat mijn gedachte toch uit naar een vervuild gas klephuis of een defecte temperatuur sensor ,
aangezien dit bij de scoupe vaker problemen geeft.
misschien toch ff langs de garage om hem daar uit te laten lezen , dan weet je zeker waar het probleem ligt.
limbra.
Ik ga deze week kijken of ik aan een andere stappenmotor kan komen.
Ik laat de lokale garage even kijken naar de twee andere punten die je noemt.
Het probleem is dat de garage hier en de dealer hem zelfs niet kan uitlezen. Er schijnt geen signaal uit de computer te komen.
Ik laat het weten,
Gr Edwin
13 jaar
ik heb etzelfde gehad met mijn lantra destijds......
dat bleek een verstopte uitlaat te zijn....
in de kat bleek wat rommel los te zijn gegaan en dwars voor de pijp gaan zitten
groet geert
13 jaar
Had wat moeite om aan een stappenmotor te komen, uiteindelijk een gevonden bij een "moderne" sloop.
Had hem meteen schoongemaakt maar er kwam geen zwarte troep uit, blijkbaar al gedaan door het demontage bedrijf.
Ingebouwd en gestart liep mijn motor raar, steeds 1 seconde 3000 toeren 1 seconde 900 toeren en dat ging heel simultaan door. Check engine lampje ging aan in dashboard.
Naar huis gereden zonder problemen en de ECU gereset door Zekering en + pool los voor een half uur, daarna gestart en laten lopen totdat de fan aanging.
Ik verbaasde me wat een mega vermogen hij ineens had. Maar voor het stoplicht ging het stationair weer raar doen zoals hierboven beschreven...
Verder ging onderweg weer alle toeren weg, precies zoals ik had beschreven in de eerste post bovenaan.
Denk dat deze stappenmotor ook kapot is, hopen dat hetzelfde bedrijf nog een andere heeft... Ik ga hem dan niet proberen weer schoon te maken.
Wat ik denk is dat de vorige echt kapot was, en dat deze het wel doet, maar dat de ECU een raar signaal doorgeeft door een kapotte sensor. Aangezien de dealer deze ECU niet kan uitlezen kan dit best wel waar zijn.
Ik ruil de stappen motor morgen in, als ik het dan weer heb, moet ik vrezen voor de dure vervanging van een ECU of een flinke zoektocht naar kapotte sensors.
En over de katalysator, weet ik niet. Maar ik kan dit lastig zelf controleren. Dit probleem kwam met de vorige stappen motor soms voor. Bij een verstopte kat is het probleem altijd of vaker aanwezig denk ik.
Ik houd jullie op de hoogte,
Edwin
13 jaar
Jammer dat de garage de ECU niet uit kan lezen, Je hebt de LMM al vervangen , stappen motor gewisseld en nog steeds hetzelfde probleem ,
dus zoeken we verder naar de oplossing.
De ECU vervangen is wel meteen een heel ingrijpende en dure actie , ik denk ook idd een sensor of een vervuild gas-klep-huis > Gas-klep-huis kun je reinigen met
remmen reiniger .
Het andere "zwakke" punt van de Scoupe is de temperatuur sensor, als deze een verkeerd signaal geeft naar de ECU denkt de ECU dat de motor koud is terwijl
hij in werkelijkheid warm is , en dus geeft de ECU een signaal naar de injectoren om meer brandstof in te spuiten , met als gevolg dat de motor als het ware
verzuipt tijdens het rijden . (zoals jij ook al dacht)
ik zou dus allereerst het gas-klep-huis reinigen en als dit geen goed effect heeft de temperatuur sensor vervangen .
De temperatuur sensor is gemakkelijk zelf te vervangen (wel bij koude motor) en zit in het thermostaat huis , dit is de sensor met de 2 polige stekker ,
(dus niet de sensor met 1 aansluiting want deze is voor de temperatuur meter in je kockpit) , er zal wat koelvloeistof uit lopen als je de sensor er uit hebt dus ff de dynamo afdekken met plastic of zo . (want als ik het goed heb zit de dynamo er onder).
zodra je de oude sensor er uit hebt meteen de nieuwe er in draaien (wel recht) om te voorkomen dat er teveel KVS uit je koelsysteem verdwijnt .
eventueel KVS bijvullen indien nodig. Accu los voordat je aan de klus begint (dit is dan meteen de reset) en ff de radiateur dop open en daarna weer dicht draaien
om de druk uit je systeem af te laten. (radiateur dop niet open laten want dan loopt er teveel KVS weg als je de sensor er uit hebt).
Daarna inleren zoals ik eerder beschreven heb .
succes limbra
Gisteren de beide stappenmotors nagekeken, de originele (die er altijd al inzat) was iets afgebroken van binnen. Die van de sloop was heel erg vies.
Samen met een monteur opengemaakt (kreeg het zelf niet voor elkaar) en goed schoongemaakt.
Hij reed gisteren prima. Maar als ik weer iets raars krijg, zal ik naar de gasklep en de temp. sensor als eerste kijken.
Bedankt voor alle hulp.
Edwin
13 jaar
Fijn dat het opgelost is , veel rij plezier .
gr. limbra
Ik had het afgelopen maand weer. Heb toen de temp. sensor en het gasklephuis vervangen, maar nog steeds problemen.
Uiteindelijk de lambda sensor vervangen, en toen waren de problemen voorbij.
De oude die er in zat was helemaal zwart!
Gr Edwin
13 jaar
je auto heeft dus een maand goed gereden ? dan zal het probleem met de Lambda sonde puur toeval zijn geweest en pas later kapot zijn gegaan, denk ik .
maar goed het is opgelost , nu maar hopen dat het goed blijft .
gr. limbra
De auto rijd een stuk lekkerder en zuiniger met andere lambda, maar het probleem is er nog steeds.
De auto accelereert dan heel slecht, motor maakt een donker brommend geluid en een licht ploffend geluid uit de uitlaat, lijkt op benzine dat nog in de uitlaat verbrand.
Of te wel, hij spuit vol benzine in! Als ik de auto afzet en weer start, is het probleem weg, voor ong. 5 minuten en dan gaat ie weer.
De stappenmotor hoor ik bewegen als ik met het gas speel (dvm de gasklep handmatig bewegen, als je in de auto zit hoor je hem niet), dus die werkt nog goed.
De oorzaak is geen vervuiling, want dan zou het altijd moeten zijn. Maar als iemand dat toch denk hoor ik het graag.
Lijst reeds vervangen onderdelen:
Stappenmotor (meerdere geprobeerd)
Watertemp. sensor
Lambda sonde
Bougies en kabels (oorspronkelijke weer teruggeplaatst)
Gasklephuis
Luchtmasameter
Het zou misschien de ECU zijn, omdat deze ook niet uit te lezen is door de dealer. Ze raden het ook aan om hem te vervangen ()
Het begint al een aardige puzzel te worden.
Nog een aanvulling, ik heb net APK gedaan voor deze auto, en hij is er doorheengekomen.
Dus de CO waarde is normaal.
13 jaar
Het wordt idd. een puzzel zo, maar aangezien de co waarde goed is lijkt het er op hij niet teveel brandstof krijgt,
De ecu vervangen zou natuurlijk een mogelijkheid zijn , maar is een vrij kostbare oplossing .
een gebruikte gereviseerde ecu is dan goedkoper maar dan ben je afhankelijk van de nummers die overeen moeten komen met de originele.
versleten gas klep huis zou ook nog kunnen of de TPS sensor van het gas klep huis die ontregelt is , deze moet in-geleerd worden door de dealer ,
in de nul stand .
Zit ook ff na te denken maar je hebt de mogelijke oorzaken al aangepakt .
Ik heb het oorspronkelijke gasklephuis weer teruggeplaatst, met wat vloeibare pakking .
Vandaag goed naar de motor geluisterd.
Als ik vol gas geef en dan los laat, hoor ik bij het teruglopen van de toeren wat plofjes uit de uitlaat.
Hierop gezocht en het schijnt dat het iets kan zijn met de ontsteking. Ik heb de oude bougies bewaard die nog goed melkachtig gekleurd waren en teruggeplaatst, ook de oude kabels. Verder alle kabels ver van de massa gehouden.
De nieuwe bougies waren helemaal zwart/bruin!
De plofjes waren er nog steeds en de auto rijd nog steeds hetzelfde. Maar het ernstig inhouden nog niet gehad. Het inhouden kan soms een week wegblijven om daarna weer terug te keren. Ik ga op de sloop kijken voor een rotor. Of kunnen de plofjes ergens anders door veroorzaakt worden? Of is dit helemaal niet erg?
Het is in ieder geval overduidelijk dat er teveel benzine wordt ingespoten. Wat kan dit veroorzaken?
13 jaar
Tijdens gas loslaten en afremmen op de motor (ook al doe je dat stilstaand en rem je niet echt) zou de brandstof afgesloten moeten worden.
De computer moet dat dan herkennen aan het signaal van de gasklep-positie. Misschien dat die nu niet goed is of niet goed afgesteld is.
Paar maanden terug de auto maar weer gebracht naar een garage in de hoop dat hun het probleem zouden ondervinden dat ik soms meemaak.
Gelukkig kwam het probleem voor tijdens hun testrit en het zou aan de ontsteking liggen, maar alles wat met de ontsteking te maken had was in orde, dus de aansturing van de computer was niet goed. Heb de monteur dit topic laten lezen en kon al veel uitsluiten.
Uiteindelijk lag het probleem aan de (krukas)sensor die in de versnellingsbak zit. Deze sensor was magnetisch en er zat veel metaal slijpsel en braampjes op. Verder was hij ook vet en vies. Waarschijnlijk raakte de computer door deze sensor in de war. Nadat ik deze heb schoongemaakt rijd ik al bijna 2 maanden zonder problemen.
Het ploffen van de uitlaat werd wel steeds erger, maar deze bleek lek te zijn in het tussenstuk. Nieuw stukje er tussen en dat probleem is nu ook weg.
Allemaal bedankt voor jullie hulp, want dankzij jullie heb ik en de monteur al veel kunnen uitsluiten!
13 jaar
mooi dat het opgelost is;
bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar