hallo,
ik heb 2 scoupe's 1 is mijn sloper en de andere wil ik gaan gebruiken maar die ik wou gebruiken had de motor inwendig kapot dus dacht ik ga de motor swappen.
nu wil het probleem ik start hem hij loopt niet heel lekker hij tikt en komt niet boven de 2000 touren, ik weet dat die motor nog goed was toen hij in de sloper zat want heb toen aantal kilo meters mee gemaakt.
ik dacht zelf aan geen goedde massa, lucht massa meter, en contactpuntjes van onsteking. maar helaas was dat ook niet het probleem.
wat ik nog aan het blok gedaan heb is een distri riem vervangen + spanrol maar dat is allemaal precies op tijd gezet en met de hand nog 4x rond gedraait zonder problemen.
zou het de ecu kunnen zijn? want die hebik namenlijk niet over gezet, en mijn lambda is niet aangesloten maar was bij het vorrige blok ook niet zo en liep er ook goed om en mijn cat is dr onder weg vandaar mijn lambda dr uit.
iemand nog meer suggesties waar ik naar kan kijken?
gr Robin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Contactpuntjes van de ontsteking ? ? ik neem aan dat je de verdeler contactjes in de verdelerkap bedoeld ?
ECU die bij de motor hoort altijd als set overzetten , (motor en ECU is 1)
dus ik denk dat als je de bijbehorende ECU inbouwt het probleem opgelost is .
mits de distributie echt goed op tijd staat en de Turbo in orde is.
succes
ja die van de verdelerkap bedoel ik ja haha, oke ecu had ik nog niet gedaan inderdaar zal dat even proberen.
en distri riem staat echt optijd heb er een monteur dr nog na laten kijken hij zei ook dat t goed was dus zal ecu proberen en turbo was al reeds vervangen bedankt voor de reactie :D
12 jaar
ik heb ecu om gewisselt en lambda aangesloten nu komt er een 2de probleem bij hij wil nu niet eens meer aan, ik kijk al scheel van de bedrading stekkers en buisjes nakijken iemand suggesties?
12 jaar
gaat de startmotor goed rond als je start ?
is de accu goed opgeladen ? (12volt + ).
Zo,ja dan ,Controleren of je ontsteking hebt ,
(bougie er uit te draaien, deze in de bougiekabel steken en tegen massa (van motorblok) leggen en een 2de persoon laten starten dan kijken of je vonk hebt).
Hoor je de brandstofpomp lopen (zoemen) als je de auto op contact zet ?
uuh ja bougies vonken en ze waren nat toen ik ze dr uitdraaide dus brandstof krijgtie wel, kan idd nog wel es de accu zijn die is naar 3x kort starten al weer leeg.
12 jaar
Dan kun je uiteraard het beste eerst de accu ff goed opladen .
Als je (na het opladen accu) een startpoging doet kijk dan ff naar je toerenteller tijdens het starten , als de wijzer beweegt .
i.v.m. een slechte / defecte BDP sensor of de bedrading hiervan .
maar toch vreemd dat de motor met de bijbehorende ECU niet wil lopen ,
Ik neem aan dat je de kabelboom hebt laten zitten in de "goede" scoupe , maar is de kabelboom hetzelfde als die van de sloopauto ,
ik doel hier met name op de stekker voor het aansluiten van de ECU (aantal kabels en pin bezetting).
Als je de auto op contact zet , brand dan ook het Check engine lampje ?
ja bekabeling stekkers en alles is het zelfde, wat heelgoed zou kunnen is bdp sensor, maar als hij loopt reageertie ook nouwlijks op gas en er zit een sensor bij de gasklep zou daar het daar ook in kunnen zitten?
engine checklampje brand niet, en toeren teller beweegt wel.
heb hem opgeladen heel even leek het er op dat hij het ging doen maar was dus niet zo, maar als nog klinkt hij met starten nog niet zo als dat die andere altijd deed die kreeg is zelfs aan als de accu niet helemaal opgeladen was.
12 jaar
Het kan zijn dat de sensor in het gasklephuis (TPS sensor) opnieuw in de nulstand ingeleerd moet worden , maar deze heb je er niet vanaf gehad , toch?
ik neem aan dat je de motor incl. alle toebehoren/onderdelen zo overgezet hebt in de "goede" scoupe .
vonk is er , hij krijgt benzine , toerenteller beweegt tijdens starten , dus er zijn al een aantal dingen uit te sluiten .
Controleer toch maar eens de Massa aansluitingen , van accu naar carrosserie en naar motorblok voor de zekerheid .
maak de stekker van de LMM (luchtmassa meter) los , misschien slaat de motor dan wel aan .
Check engine lampje dient te branden (controle van systeem) als hij op contact staat , dus of het lampje is kapot of de ECU stuurt 1 en ander niet aan .
heb niks van het blok afgehaalt is in z'n geheel er zo weer ingekomen, alle massa punten benik al bij langs geweest.
er is vanavond iemand even langs geweest tekijken, enzijn er achtergekomen dat mijn distri riem versprongen is, hij stond eerst helemaal goed en nu dus totaal niet meer dus dat ga ik eerst weer fixen.
bedankt voor de reacties ik laat het weten als hij weer perfect rijd
12 jaar
ok we horen het graag ,
succes Limbra
nou distri zit weer op tijd alles staat weer goed, ik kan hem weer met de hand aan de krukaspoelie rond draaien. tijdens het starten hoor ik geen getik de motor daait gewoon mooi rond.
alleen hij wil dus nog niet starten hij had een paar keer dat hij bijna aansloeg maar helaas deed hij het niet. binnen kort maar even een compressie test doen denkik.
hij krijgt:
vonk
benzine
onstekinkgsvolgorde lijkt goed ( weet iemand waar ik kan controleren of alles met ontsteking goed is? ik heb een wphandboek maar staat de volgorde niet in onstekings volorde is 1-3-4-2)
accu is opgeladen
ecu is verwisseld
geen vacuum lek
geen stekkers vergeten aan te sluiten
dat was het wel voor zo ver ik alles gecontroleerd heb, ik kijk er al bijna scheel van.
iemand nog andere ideetjes waar ik eventueel de storing in zou kunnen vinden?
12 jaar
hmmm , vreemd !!
ontstekings volgorde 1-3-4-2- is correct.
bougie kabels in de verkeerde volgorde zou goed kunnen , als het goed is staan er nummers op je verdelerkap bij de bougiekabel aansluitingen 1-2-3-4- .
bougie 1 is aan de distributie zijde , dus no 1 op de verdelerkap gaat naar bougie 1 , no 2 op de verdelerkap gaat naar bougie 2 enz . . .
(dus no 4 is bougie no 4 , aan de verdelerkap zijde).
uiteraard gaat de middelste aansluiting op je verderkap naar de bobine .
of ff bij de oude motor kijken hoe de volgorde is , (als je die motor nog hebt liggen).
succes .
ontstekings volgorde is precies het zelfde als op het andere blok dus helaas licht het daar ook niet aan
12 jaar
misschien dan toch maar ff compressie (laten) meten en evt. de brandstof druk , controleer ook of alle injectors aangestuurd worden .
gasklephuis - lucht-massa-meter - stappenmotor zit ik ook aan te denken,
aangezien hij benzine krijgt en ontsteking heeft , is lucht het 3de belangrijke "onderdeel" . (zonder lucht (zuurstof) geen verbranding simpel gezegd ).
voor het zelfde geld is het iets heel èènvoudigs wat er nu over het hoofd gezien wordt, maar er achter komen is natuurlijk een stuk lastiger .
De auto heeft toch niet toevallig een "sleutelherkenning" (chip) in het contactslot / sleutel zitten ?
Bij de scoupe (1996) die ik jaren geleden had was dat namelijk wel zo .
Dan kun je ook starten tot je een ons weegt als de sleutel niet herkent wordt. (alhoewel hij dan in de meeste gevallen geen ontsteking heeft ).
het is maar een idee .
oke bedankt ik zal daar nu es naar gaan kijken, hoe kan ik zien of de injectoren aangestuurd worden?
sleutel herkenning zit er niet op.
12 jaar
ik heb net compressie test gedaan alle cilinders zitten nog op 10 bar heb bdp sensor en luchtmassameter vervangen maar maakt ook geen verschil.
12 jaar
ff samen vatten :
Je hebt een lopende scoupe motor incl. bijpassende ecu in een andere scoupe overgeplaatst.
het enigste wat je los gehad hebt en vervangen hebt is de distributie , waarvan later de riem een paar tandjes versprongen is en weer "goed" gezet is .
verder heb je niets aan de motor losgehad of aangepast en alles is volgens jou correct aangesloten en terug geplaatst.
hij heeft ontsteking (vonk) en krijgt benzine .
dus zou hij kortgezegd moeten starten en lopen . (wat hij helaas niet doet).
blijf ik toch aan de distributie denken dat deze toch (zonder dat je er erg in had) verkeerd staat (nokkenas ten opzichte van de krukas verdraaid)
Misschien toch een idee om dit nog eens goed te controleren , je bent niet de eerste die de distributie per ongeluk verkeerd monteerd .
de auto zal dan in de meeste gevallen niet aanslaan , dus misschien toch een aandacht punt ! ! !
succes.
de motor loopt weer, de onsteking was niet goed. hij loopt nu als een zonnetje ondankt hij verkeert op tijd heeft gestaan dus heb mazzel gehad.
komt alleen een nieuw probleem bij me remmen doen het niet dus kan nog wel weer ff bezig.
bedankt voor de reacties
12 jaar
ok , fijn dat hij weer loopt , wat was er niet goed aan de ontsteking ?
ik dacht dat onstekings volgorde van bijde motoren op de verdeler kap het zelfde waren maar was dus niet zo, alles zit nu weer zo als het hoort
12 jaar
ok thanx voor de feedback .
gr. limbra
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar