Hyundai H100: Toerental op "hol" slaan.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.4 Benzine.

Mijn H100 die inmiddels 14 jaar op LPG rijdt, heeft de laatste tijd last van het verschijnsel dat het stationair toerental op "hol" slaat. Dit gebeurt alleen als de motor warm is. Ook gaat het "Check Engine" lampje branden. Verschijnsel komt verder onregelmatig voor, het verdwijnt ook weer vanzelf om op willekeurige momenten weer terug te komen met warme motor. Als het zich fanatiek voordoet, zet ik de motor even af en start dan weer. Verschijnsel is dan ook weer voor onbepaalde tijd weg. Auto rijdt verder normaal. Zelf denk ik aan een zwevende massa of een kabel/stekker breuk bij die positiesensor van de stationaire gasklep of de temperatuursensor. Temperatuuraanduiding is normaal. Voordat ik nu alles openmaak, wil ik vragen of er iemand bekend is met dit probleem zodat ik zoveel mogelijk gericht te werk kan gaan.

Klikoo

Geplaatst door Klikoo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Misschien eerst eens de codes laten uitlezen? Weet je welk onderdeel er moeilijk doet.

Heb je het probleem ook als je een dag op benzine rijdt?

Klikoo (0), 12 jaar geleden

Nou, dat is een probleem om vast te stellen. Ik rijd om de zoveel tijd eens een tijdje op benzine. Ik heb 1 keer mee gemaakt dat hij het toen ook een keer deed. Daarna heb ik het niet meer kunnen constateren, ook op LPG niet. En dat is gewoon klote, want dan doet hij het daarna zowel op benzine als LPG feilloos. Daarom denk ik aan een "af en toe onderbreking" van een sensor, stekker, kabel, massa, terugkoppeling en weet ik niet allemaal meer. Op dit moment heb ik er weer geen last van, is al weer 3 dagen geleden en heb regelmatig gereden. En starten gaat altijd goed en afslaan doet hij tijdens het verschijnsel niet. Het is dan alleen op hol slaan van stationair toerental, ik schat naar 3000 tot 5000 toeren. (Heb geen toerenteller). Ik ga binnenkort alle massaverbindingen, kabels/stekker in de buurt goed controleren op breuk of corrosie en kijk dan of het nog terugkomt. Ik weet dat je met "zwevende" massaverbindingen de meest gekke capriolen krijgt, kijk maar eens naar aanhangerverlichting wat je ooit ziet. Bevindingen laat ik hier weten.

Klikoo (0), 12 jaar geleden

Heb nu een en ander nagelopen en niks kunnen vinden wat betreft slechte verbindingen. Het op "hol" slaan van stationair toerental heeft hij in die tijd nog maar 2 keer gedaan. Nu heb ik wel zo'n uitleesapparaat liggen (MS509), maar een H100 van 1998 heeft geen OBD2. Aansluiten gaat wel met de verloopkabel, maar hij communiceert gewoon niet. Waarschijnlijk omdat het niet overeenkomt? Iemand nog een idee? Nu kan ik wel hier langs de dealer gaan, maar dat zie ik niet zitten door zeer slechte ervaring in het verleden. En om alleen uit te lezen en dan 100€ lichter te zijn, zie ik ook niet zitten bij een H100 van 14 jaar oud.

Klikoo (0), 12 jaar geleden

Inmiddels is het probleem al een tijdje geleden opgelost, maar toch nog even de oorzaak melden. De oorzaak was dus een temperatuursensor die af en toe kuren had. Er zitten 2 temperatuursensors. 1 voor de temperatuurmeter op dashboard, en 1 voor de regeling brandstofinjectie en stationair toerental. Deze sensor zit rechtsonder de bobine verdeler in de zijkant van het motorblok geschroefd. Koelwater stukje afgetapt, sensor vervangen en het probleem was opgelost. Voor 12€ klaar.

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H100 of stel zelf een nieuwe vraag.