Vorig jaar zomer 2007, km 175000 ong, ben ik in Italie gestrand met gebroken tuimelaars. Auto is naar Nederland getransporteerd en gerepareerd door erkende dealer. Nokkenas was ook beschadigd en verder kleine gevolg schade.Dealer gaf aan dit probleem niet eerder tegengekomen te zijn. Afgelopen november 2007, ong 190000 km, wederom zelfde probleem andere tuimelaars. Erg verbaasd en garage was zeer coulant met de kosten en gaf aan dat er 8 tuimelaars inzitten. Afgelopen week, 15 maart, 200000 km, weer stil staan met kapotte tuimelaars.
Kan iemand mij vertellen of dit een kwaal is van deze dieselmotoren? Ik kan niets terugvinden op dit forum hierover. Verder vind ik de auto en dieselmoter erg plezierig en een geweldige trekker voor mijn caravan (1600 kg). 200000 km en nog nooit tussendoor olie moeten bijvullen. Alleen brandstofpomp versleten en gloeispiralen vervangen. Over mijn dealer niets dan goeds, ik denk erover een brief te sturen aan de importeur Greenib cars.
Graag reactie..........
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klopt idd.........kzit 8 jaar in de hyundai en de santa-fe is er al van ?2002? nog nooit eerder mee gemaakt vreemd verhaal.........
Ik heb dit al wel meegemaakt maar toen stond de distributieriem 1 tandje verkeerd.
16 jaar
Ik heb hetzelfde probleem met mijn H100: anderhalf jaar geleden spatte de inlaatkleptuimelaar van cylinder 3 uit elkaar, gevolg: gat in mijn kleppendeksel en een hoop witte rook uit de uitlaat. Vorig jaar blies de motor uitlaatgassen door de inlaatpoort van cyl. 4 doordat het lager van de rol van uitlaatkleptuimelaar uitgelopen was, overal lagen de lagernaalden op de cylinderkop. En nu 3 weken geleden: opeens liep de motor onregelmatig en braakte hij witte rookwolken (onverbrande diesel) uit. Ik heb hem meteen aan de kant gezet en de tuimelaaras gedemonteerd. Van inlaattuimelaar 1 en 2 vertoonden de rollen abnormale speling. Ik ben bang dat er sprake is van slecht materiaal, een diesel hoort in principe meer dan 3 ton mee te gaan en die van mij heeft er nu 2,3 op zitten. Nu komt mijn vraag: kan ik straffeloos Mitsubishi tuimelaars inbouwen, of moet ik kiezen voor (volgens kenners) inferieure Hyundai?
16 jaar
hyynday heeft inderdaad veel last van uitgelopen lagers in de tuimelaars, veelal ook een gebrek aan ( tijdig) onderhoud, waardoor deze vroegtijdig kapot lopen.
Mijn advies, vervang ze allemaal in 1 keer. Of de mitsubishi tuimelaars passen weet ik niet, dat zou je moeten controleren of navragen.
Groeten Marcel
op de tech site van Hyundai is te vinden dat er alleen originele olifilters gemonteerd mogen worden omdat de druk in de z.g aftermarket filters te veel varieerd.
dit betreft een service bulletin naar alle dealers.
mvg,
Hans.
ik ruik hier een doofpotprobleempje.
Groeten Marcel
zou goed kunnen Marcel, de dealers krijgen nog les
wat bedoel je daarmee hans ???? de dealers krijgen nog les
ik bedoel dat de dealers vanuit Korea ,zeg maar, ge-informeerd worden?
ochja, stond even op het verkeerde been, topic ging over de santa-fe, maar ik had die H100 nog in mijn achterhoofd.
Als de dealers nog les moeten krijgen over een H100, dan ziet het er niet goed uit, hahahaha.
Groeten marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar