Bij iets harder optrekken dan oma's rijstijl, mil lampje licht op. Vermogen verdwenen. Geen kick down, nog net 110 km/h.
Motor stopzetten, even wachten en dan gaat het weer goed. Tot er weer iets meer vermogen gevraagd wordt. Turbo begint dan ook te fluiten alsof alle lucht eruit geperst wordt. PATS. Mil lampje. Bij warme motor gaat het langer goed.
Inmiddels werkt de turbo helemaal niet meer. Schoepje draait soepel rond, lijkt ook verder in orde.
Bij uitlezen komt code P0243 ( turbocharger wastegate solenoid A mailfuntion).
Na reset blijft lampje paar km uit maar turbo heeft er echt geen zin meer in. Dan springt ook het lampje weer aan en zijn we terug bij af.
Het lijkt erop dat we moeten kiezen tussen turbodrukcensor of overdrukklep turbo (met vacuum slangen rechts op scherm gemonteerd).
Of geen van tweeen natuurlijk. Wie heeft zoiets al eens meegemaakt of heeft een mogelijke oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met onderdruk pomp alles eens bedienen, en controleren of er geen vacuumlek is.
Misschien blijft de waste gate wel open staan en dan is er geen turbodruk.
Dirk
Morgen eens kijken naar die waste gate inderdaad! Stand van zaken: Solenoid en turbodrukmeter vervangen, mil lampje gaat uit, alleen turbo doet nog niet mee. draait wel zijn rondjes mee ogenschijnlijk soepel genoeg, zie ook geen beschadigd schoepenwiel aan inlaatzijde. Kan verder nog niet zien. Vacuum slangen lijken allen dicht. Ben inmiddels begonnen met demontage van de turbo zelf om eens te kijken of er iets waarneembaar is, wie weet, inderdaad die wastegate. Morgen verder.
alvast dank.
Wie dacht dat het al opgelost was..? helaas, hier het vervolg. Turbo gedemonteerd, is eenvoudige turbo zonder elektronica, lijkt op het oog prima in orde. Wel bleek bij demontage achter de turbo een origineel vertikaal roetfilter te zitten. keiverstopt natuurlijk. Na schoonmaken hoopvol proef gereden. Turbo werkt weer super mee totdat.. juist, vaak bij 80 p/h het mil lampje aangaat en de turbo er de brui aangeeft. Even contact uit en aan en alles lijkt weer in orde. Volgende suggestie is de EGR klep. Al wel schoongemaakt, d.w.z.ontdaan van roet, aan de EGR membraamdoos zit slechts een vacuumslang, elektronisch geregeld door een zelfde soort solenoid als de wastegate heeft. Wie heeft ervaring met het echt goed reinigen van de EGR winkel?
Weer een dagje verder, helaas zonder resultaat, Inderdaad, hij heeft een luchtmassa meter. Toevallig dezelfde van Bosch nog ergens liggen, maar ook geen verbetering. Bij precies 82 km/h bij normaal optrekken..PATS, lampje en geen vermogen meer. (duidelijk de turbo die weigerd). De lijst van vandaag: lmm vervangen, EGR klep nogmaals grondig gereinigd, klep laat zich indrukken, vacuum is dan dicht. ALLE vacuum afgedopt. luchtfilter weggelaten, EGR klep ontkoppeld van vacuum. carterventilatie ontkoppeld. Mijn trukendoos is leeg, wie heeft er nog een idee??
heb je dit onderdeel reeds gecontroleerd, want voor mij slaat het hier op:
dirk
[url=http://postimage.org/image/suyd6o10z/][img]http://s13.postimage.org/suyd6o10z/JEEP....[/img][/url]
Zekers, dat is het onderdeel wat uit de foutcode komt, gewoon meteen vernieuwd dus.., helaas. er zitten er zelfs 2 op, eentje voor de wastegate en eentje voor de EGR klep. beide kennelijk niet de oorzaak.
Stand van zaken 8 maart. inmiddels op aanraden van een naar men zegt deskundig collega, de vlinderkleppen + bedieningsmotortje in inlaat spruitstuk gecontroleerd cq vernieuwd. ingrijpende reparatie die helaas de klacht niet verhelpen. Nog iemand een idee?
Zou bijna een prijs uitloven voor het goede antwoord. Ook op problemcar blijft het verdacht stil...
Luister en huiver, Probleem opgelost. Wat is het geval. achteraf gezien toch veroorzaakt door verstopt roetfilter. Roetfilter losgemaakt van turbo.., daarna proefrit gemaakt die in eerste instantie succesvol leek. (zie boven ergens).Helaas na een paar km toch weer noodloop en foutcode. Weer zoeken en zoeken (zie wederom boven). Wat blijkt? door de hitte tussen turbo en roetfilter bij proefrit, is een vacuumslangetje zo heet geworden dat hij dicht gesmolten is...!! Dank zij Harry en andere tipgevers toch die slangetjes maar weer eens gaan bekijken. Hoeveel pech kun je hebben, en hoeveel geluk dat het probleem is opgelost! Allen verschrikkelijk bedankt voor het meedenken.
allee tof dat het opgelost is!
dirk
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar