close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Premacy: airco koelt niet meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hi,

Mijn airco doet het niet meer, althans koelt niet meer.
Ik vind hem vorig jaar al matig koelen, en deze winter met ontwasemen ook maar net aan.

Wie heeft een tip waar ik zelf naar kan kijken en wat een goed bedrijf (kosten/baten verhouding) is in omgeving Vlaardingen om naar toe te brengen ?

m. vr. gr., Bert

Geplaatst door

Bertvb (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Opnieuw laten testen, vacumeren en vullen.
kosten ongeveer €75,= bij elke goede airco specialist.
Je moet zelf maar even kijken voor een adres in de buurt van Vlaardingen , want daar ben ik niet bekend.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Ik denk dat jouw condensor lekt, is een veel voorkomend probleem bij een premacy maar laat de airco eerst maar is afpersen.

robertverbeek 0
badge

17 jaar

Dank je wel Hans en Robert

Als na afpersen blijkt dat de condensor lek is; moet die vervangen worden neem ik aan? Wat kost zoiets en waar kan ik dat het beste laten doen?
Heeft iemand ervaring met Kwikfit, De Sprint-achtigen, en zo ja; zijn die goedkoper?

gr. Bert

Bertvb 0

17 jaar

Gezien de vele problemen met een airco die bij kwikfit onder handen is geweest , raad ik dit niet aan.
Met alle respect, Kwikfit is voor banden en uitlaten, niet voor airco`s.
De condensor kost, ongeveer, €180,=
Maar, zoals robertverbeek zegt, laat hem eerst maar eens controleren bij een airco specialist.
Dat kost , ongeveer €75,= , inclusief leeghalen, lektest, vacumeren en vullen(als hij niet lek is).
Tevens wordt de compressor olie ververst.
En nog een tip: laat gelijk de filter/droger vervangen, als het systeem toch leeg is.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Ik denk dat je beter meteen de condensor kunt laten vervangen. Dat is een bekend probleem bij Mazda's. Als hij nu niet lek is, dan gaat 'ie waarschijnlijk snel na het vullen lek. Dat geintje kostte mij -dacht ik- iets meer dan 300 euro.

Nico8119 0

17 jaar

Hans en Nico,

Bedankt; heel nuttige info

ben benieuwd waar in Vlaardingen of omgeving een goede airco specialist zit.
Kun je die herkennen aan bepaalde normen? bijv. goedgekeurd/aangesloten door/bij XXXX?

gr. Bert

Bertvb 0

17 jaar

" STEK" - bedrijven zijn over het algemeen goed. Zoek maar eens op die naam.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Mijn airco van een Premacy heeft hetzelfde probleem. Lekke condensor.
Heb vanmorgen bij een specialist de boel laten controleren.
De kosten voor het vervangen van de condensor incl. filter/droger, vullen en contrastvloeistof komt op €629 incl BTW.
En dan is het nog helemaal niet zeker dat het lek gedicht is. Er moet na de vervanging van de condensor eerst 3 weken worden gereden met de airco aan om de contrastvloeistof zijn werk te laten doen. Dus bijv. de verdamper en/of de compressor kunnen ook nog kapot zijn.

Ik ben nu aan het kijken of ik de condensor en het filter zelf kan vervangen. Is niet echt veel werk zo te zien, maar het bespaart wel ong. € 250 arbeidsloon. Daarna laten vullen en contrastvloeistof.

ekeuris 0

17 jaar

Hoe komt de specialist aan 630 euro?

Ik dacht dat de condensor iets van 175 was. Dan nog 100 voor vullen/koelmiddel/olie. En voor montage (incl. diagnose en afvullen) werd 1,5 uur werkloon gerekend...

Ik was voor een 626 (vergelijkbare condensor en arbeidstijd) vorig jaar ruim 350 euro kwijt bij een STEK erkende airco specialist...

kasperht 0

17 jaar

Mijn specialist (STEK) rekent 3 uur @ € 66,00 ex. BTW voor arbeidsloon! De condensor kost € 149 ex., het filter/droger moet gelijk vervangen worden en kost € 45. Dan komt er nog kleinmateriaal bij @ € 15. Tenslotte moet de boel weer gevult worden en er komt kleurvloeistof bij a raison van € 99 en € 22,50. Bij elkaar € 629 incl, BTW!

Ondertussen heb ik al gezien dat de onderdelen prijzen wel zo'n beetje kloppen. Maar ik kan het hoogst waarschijnlijk de condensor en de droger zelf vervangen. Dat spaart aan arbeidsloon dan ong. € 235 uit (incl BTW).

Maar ook dat vindt nog wel erg duur. Zeker als je bedenkt dat er dan nog altijd geen garantie dat het lek gedicht is. Er kan ook nog een lek in de compressor, in het expansievat of in de verdamper zitten. En wat de kosten daarvan zijn, daar durf ik niet eens meer aan te denken.

Dus mogelijk laat ik de zaak maar zoals hij is. Tenslotte heb ik m'n hele leven zonder airco moeten doen.

Bij de volgende auto zie ik wel weer.

ekeuris 0

17 jaar

Troost je, alle auto`s hebben ARKO.
Alle
Ramen
Kunnen
Open

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

condensor kost 149 ex,filter/droger 42 euro ex,vullen kost bij mij 75euro,arbeidsloon 50 euro kom ik uit op een totaal van 352,29 scheelt aanzielijk.
airco systeem eerst afpersen met stikstof en lekkagezoeken en het systeem pas vullen wanneer het systeem lekdicht is daar hoef je echt geen drie weken voor rond te rijden

groetjes
martin

marwess 0
badge

17 jaar

Ik heb de condensor laten vervangen bij Doma Rotterdam. Kosten totaal € 422
condensor €135, vullen met toegevoegde (UV) lekdetector € 100, arbeidsloon €100. (alles ex.)
Volgens DOMA was vervangen filterdroger niet nodig. Ik heb m'n twijfels daar over, maar de airco doet het weer prima. Met een UV geldcontrole lampje 's avonds een keer gekeken. Alleen bij het ontluchtings (vul?)ventiel een spoortje kleurstof. Dat zag er dus wel goed uit.

Later ontdekte ik dat Radiateur service in de Spaanse polder Rotterdam de klus voor € 325, incl. en incl. filterdroger had kunnen doen.

Voor een volgende Problemcar vriend!

gr. Bert

Bertvb 0

17 jaar

Geadviseerd wordt om de filter/droger elke 2 jaar te vervangen.
Het filter haalt namelijk slijtage deeltjes (ijzer) uit het systeem.
Maarja...............daar zijn de meningen over verdeeld.
Nog veel koele kilometers gewenst,

mvg,
Hans.[img]http://img.photobucket.com/albums/v416/A...[/img]

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Het probleem is dat vaak een dealer/garage er geen verstand van heeft.
ik heb al zo vaak gehoord dat het systeem onderhouds vrij is, er word ook in geen enkel instructieboekje over gesproken.
Onder houd gaan ze pas doen als tie het niet meer doet, met alle gevolgen van dien.
Ik ken geen enkel onderhouds vrij systeem, of het nou een airco is of wat anders.
Ik heb mijn airco laten controleren bij de garage met als resultaat dat ze zeiden dat er koude lucht uitkwam.
Uiteindelijk ben ik naar een stekbedrijf gegaan en heb daar de boel leeg laten halen en droog/filter laten vervangen en de boel op nieuw afgevuld en gevacumeerd.
Er heersen zoveel misverstanden over de airco, zelfs bij gerenommeerde bedrijven.
De reactie van als tie het doet niet aankomen, vind ik stuitend voor een garage bedrijf.
Dat zeggen ze ook niet tegen mij als ik de auto voor de grote beurt breng, want dan rijd de auto immers ook altijd nog prima.

primera p11 0

17 jaar

Op www.aircostuk.nl staat het volgende verhaaltje (en nog veel meer info)


"Regelmatig Onderhoud Voorkomt Koudemiddelverlies En Daarmee Minimaliseert Het De Gevolgschade Van Minimaal 500 Euro!"

Indien de vullingsgraad van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt, dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het "hart", de compressor, wordt dan onvoldoende gesmeerd.

De compressor loopt warm en gaat kapot. En de kosten zijn dan heel verschrikkelijk. U moet dan rekenen op minimaal 500 Euro! Anders gezegd: U moet minimaal 500 Euro uitgeven om uw AutoAirco weer 100% te laten functioneren. Dat is natuurlijk enorm veel!

Ziet u nu hoe weinig enkele tientallen euro's is vergeleken met minimaal 500 Euro? U betaalt enkel tientallen euro's en voilà. Uw AutoAirco functioneert weer 100%! Weet u wat u allemaal voor die 500 euro al kunt kopen? Verder sparen aan een nieuwe auto of fiets,... of gewoon lekker op uw bankrekening laten staan en genieten van de rente.

Indien u liever minimaal 500 Euro wilt uitgeven dan enkele tientallen euro's om uw AutoAirco te laten vullen, dan raad ik u zeker aan om uw AutoAirco helemaal niet te laten bijvullen. De gevolgen zijn voor u...

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Waarom toch altijd kleurstof gebruiken bij het koudemiddel?? Dat is leuk en handig voor diegene wat de airco vult/repareert om een lek op te sporen en voor de rest niets.

Officieel wordt een lek opgespoord met een electronische lekdetector 5ppm detecteert, zo wordt het volgens de regels van STEK voorgeschreven/ toegepast.
De mensen nog meer geld uit hun zakken kloppen wat totaal geen nut heeft en zouden ze drie weken moeten rondrijden en dan? Er is een lek gekonstateerd weer opnieuw heel de procedure kan ik effe vangen??

Dergelijk soort zaken vind ik een schande en schaam ik me diep als Stek gediplomeerd monteur.

Als klant hoef je dit niet te accepteren en kan men gerust zeggen volgens de RLK '97 wordt niet getolereerd dat een lek opgespoord wordt dmv UV detectie.

TheoStek 0
badge

17 jaar

Theo,

Dank je, weer een verhelderende aanvulling. 't Zou misschien voor de ANWB of zoiets goed zijn om eens een artikel te plaatsen waarin alle bovenstaande feiten verwerkt zijn.
Het is mij gewoon gevraagd of ik de UV detectiestof er in wilde. Leek me op dat moment wel zinvol omdat een snelle controle dan makkelijk is. Kostte €20 extra.

Hierboven zegt Hans dat ook de compressor olie vervangen moet worden. Ik heb dat gevraagd aan DOMA maar zij vertelden dat dat veel extra werk vanwege demontage v/d compressor en het niet nodig omdat er aan het koelmiddel ook olie toegevoegd wordt.
Theo; wat is hier nu waar van, en hoe zit het echt in elkaar?
Ook wat betreft het vervangen v/d filter zou ik wel eens willen weten wat de echte praktijk is: Wat is zinvol?

met groet, Bert

Bertvb 0

17 jaar

hoi bert

het filter/droger dient bij een reparatie van het systeem altijd vervangen te worden het filter word vervuild door slijpsel van de compressor en eventuele vocht in het systeem word opgeslagen in het filter en er word geadviseerd om iedere twee jaar het filter/droger element te vervangen

gr
martin

marwess 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.