Hallo,
Sinds kort heb ik een mazda 3 1.4 benzine bj 2004 overgenomen, er zitten 4 dezelfde nieuwe Michelin energy saver plus 195 65 r15 banden onder maar me auto zweeft en slingert als er wind is. Je kan het je het beste voorstellen als een boot op zee. Hierdoor moet ik het steeds corrigeren je voel precies dat me auto niet baanvast is, waar zou dit aan liggen?. Het is alsof ik de contact met de grond verlies... :S
Wat ik allemaal al gedaan heb om dit op te lossen:
- Auto 2 keer uitgelijnd bij verschillende bedrijven
- Banden balanceren
- Geen spelling op stuurstang, draagarm, stabilisatorstang en noem maar op (alleen de draagarm rubbers achter zijn een beetje droog maar hier zou het niet aan moeten liggen)
- Banden spanning 2.2 (volgens sticker) 2.3, 2.4 en zelfs 2.5 geprobeerd
- 4 nieuwe banden gekocht (michelin energy saver plus)
- Shockdempers zijn alle 4 goed
- Geen gebroken veren of andere rare geluiden te horen.
Ik zit met beide handen stevig vast aan het stuur, dit is gewoon levensgevaarlijk rijden en met extreem veel angst en zweten achter het stuur.
Groeten van Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens bij mazda op 9-04-2014 , daar staat precies hetzelfde probleem , misschien wordt je daar wat wijzer.
Vervang de schokbrekers maar en je zult een wereld van verschil ervaren. Naar mijn ervaring zijn schokbrekers niet te testen. Als de auto instabiel wordt of begint te dweilen moet je ze vervangen.
10 jaar
[quote=Nico8119]Naar mijn ervaring zijn schokbrekers niet te testen.[/quote]
Schokbrekers zijn wel degelijk te testen...
Maar het resultaat van die test zegt je nog helemaal niets. Ik heb het diverse keren gehad dat een auto verschrikkelijk dweilde maar de schokbrekers waren volgens de test prima in orde. Schokbrekers toch vervangen en probleem opgelost.
10 jaar
Hallo mensen,
Ik heb het probleem gevonden! :), het blijken de draagarmrubbers te zijn. Deze zijn uitgedroogd/versleten, hoe het ook zei ze zijn in ieder geval niet meer goed en de oorzaak voor het dweilen op de weg.
Afgelopen Zaterdag ben ik bij de dealer en een bedrijf geweest welk een schokbrekertestbank hebben, schokbrekers zijn perfect.
Sorry voor zoveel vragen, nou heb ik nog een keer jullie hulp nodig. Een monteur zei dat ik beter de complete draagarmen achter kon vervangen ipv alleen de rubbers ervan want aan de rubbers zit gigantisch veel tijd en de draagarmen niet uiteindelijk komen ze op hetzelfde prijs. Klopt dit verhaal of willen ze mij de complete set verkopen?.
Alvast bedankt
10 jaar
Verhaal kon wel eens kloppen , oude er onderuit , rubbers er uit persen , nieuwe er in , kost toch tijd dus geld.
Weet je de prijs van de rubbers apart en de prijs van de complete draagarm , daar kun je al het een en ander uit afleiden.
[quote=Mazda3]- Geen spelling op stuurstang, draagarm, stabilisatorstang en noem maar op (alleen de draagarm rubbers achter zijn een beetje droog maar hier zou het niet aan moeten liggen)[/quote]
Draagarmen waren gecontroleerd en nu ineens versleten ??
Net wat Nico zegt, dit euvel zit hoogstwaarschijnlijk niet in de draagarmen maar in de schokbrekers.
Gr. paul
Mensen ik kom er niet uit, vandaag was me auto erg zweverig. Was blij toen ik thuis was eenmaal thuis ging ik naar de garage in ons dorp, beste monteur heeft alles nagelopen.
Volgens hem zijn de draagarmen en de rubbers ervan WEL goed, alleen linksachter band staat iets schreef naar binnen op de weg zie je niks meer van terug, dit kan toch niet de oorzaak van zweven zijn toch?.
Na een rondtje rijden kwam hij tot de conclusie dat de kont van me auto een beetje slap is, hij zei je kan beter stugge schokbrekers alleen voor achter onder zetten.
Verder zei die, ik kan monroe of Sachs dempers voor je bestellen.
Wat denken jullie hiervan? Zou het beter worden met dempers achter? Monroe of sacks, welk is beter? en als ik achter stugge dempers opzet, gaat comfort achteruit? Als je achter demper vernieuwd hoeft het voren niet, het wordt dan stugge achter en gewone dempers voor , kan dat?.
Ohja nog iets, hij zei ook dat de auto achterkant stuurt voorin doe je alleen corrigeren?. Als me auto zweeft dan moet ik voren corrigeren voorkant gaat zoeken, wordt dit opgelost als je ALLEEN achter demper vernieuwd?.
Ik hoop dat ik op alle mijn bovengenoemde vragen antwoord op krijg.
Dank u
10 jaar
Is de auto ook 4 punts uitgelijnd , achteras is te stellen , achteras stuurt de vooras , als de achterkant dus niet goed staat , gaat de voorkant alle kanten op.
Scheefstand van een wiel is zo wie zo niet goed , visueel zegt niets.
Je zult toch een keer een knoop moeten door hakken en ergens beginnen , anders wordt dit een heel lang topic.
4 punts uitlijnen om mee te beginnen , dan achterschokbrekers vervangen , gewoon voor wat er onder hoort , zou alleen stugger doen als je met een caravan rijd.
Dat weet ik niet, ik wil het ook graag opgelost hebben maar wil graag weten waar ik moet zoeken. Niet dat ik eerst dit en dat vervang en pas aan het eind achterkomt wat het kan zijn. Is dan allemaal weggegooid geld.
Hier is me uitlijningsrapport, misschien heb je daar wat aan.
https://imageshack.com/i/pazPwCrwj
Ik heb net even op het net gezocht naar mensen met dezelfde klachten als die van mij, nou zie ik een paar die hetzelfde hebben en de schuld geven aan de eco banden van Michelin energy saver, ik heb deze banden ook hmmm zou dat hem zijn?.
Als deze inderdaad banden zijn met weinig grip, welk zou dan het beste zijn voor grip? maat 195 65 r15 91H
10 jaar
Grip is wat anders dan zweverig gedrag.
Kijk of je een setje van een ander merk kan lenen ergens , dealer bv , ben je er zo achter toch.
Uitlijn rapport zie ik zo geen aparte dingen.
Geen grip = zweverig
Van essen Westervoort hebben mijn auto op schokbrekertestbank gehad en zeiden dat alle 4 dempers goed zijn.
Garage in dorp zegt je stuurstang, draagarmen, rubbers etc zijn allemaal goed alleen de achterkant van je auto voelt wat slaap daarom zou ik voor dempers gaan.
Ik dacht net bij mezelf, als de testbank aangeeft dat me dempers goed zijn en de garage in ons dorp zegt dat alles goed is waarom dan voor dempers of draagarmen gaan?.
Ik denk dat ik het gevonden heb, ik ga morgen 4 dunlop sport bluresponse (zachte band = veel grip) aanschaffen, op het net staat vol positiefs hierover bv zeer goed grip op droog en nat wegdek, anwb test winner 2013 enz
Over mijn energy saver plus (harde band = weinig grip) is veel negatiefs te vinden, zweven, geen grip op nat wegdek enz
dunlop http://www.profiletyrecenter.nl/banden/D...
michelin http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,...
Zoals gezegd, ik ga voor andere banden en na een tijdje als ze goed in gewerkt zijn zal ik mijn ervaring hier plaatsen.
Bedankt voor alle hulp
10 jaar
WEES NIET EIGENWIJS EN GA DE SCHOKDEMPERS VERVANGEN!
Bestel 4 stuks schokbrekers van KYB en laat die monteren. Dat zijn goede schokbrekers voor een nette prijs (zelf >200k km mee gereden met diverse auto's). Ik schat dat je via de Duitse Ebay ongeveer 45 tot 65 euro per stuk kwijt bent (afhankelijk van vooras of achteras). Dat is goedkoper dan 4 nieuwe banden! Zweverig gedrag komt niet door Micheling Energy saver banden; het is niet mijn favoriete band (veel lawaai en relatief weinig grip) maar het is beslist niet de slechtste band. Hoeveel kilometer heeft de auto op de teller staan?
Voor wat betreft de Dunlop Bluresponse: die heb ik zelf ook. Achteraf gezien zou ik liever voor de Dunlop Sportresponse2 zijn gegaan omdat die wat meer profiel hebben waardoor je in de winter beter uit de voeten kunt. Met mijn Mazda 323 (heb ik niet meer) heb ik altijd goede ervaringen gehad met de Dunlop Sportresponse2.
10 jaar
Nico8119, nogmaals van essen Westervoort, zeer professioneel en bekend hier in de regio hebben mijn auto op hun schokbrekertestbank gehad en zeiden dat alle 4 dempers goed zijn, alles gaaf groen en OK aan hmmm dus waarom moet ik die dempers alsnog vernieuwen?.
Wat als ik dat wel doe en later achter kom dat dat toch niet de oplossing was?. Dan ga ik alsnog voor de banden en ben nog duurder uit ook. Ik ga voor de banden omdat ik bij mijn vorige auto ook al slechte ervaring met michelin energy saver had, deze banden zijn HARD betekent dus minder grip wel lange levensduur, voor mij is veiligheid belangrijker dan banden die langer mee gaan of voor een minder brandstof verbruik zorgen.
10 jaar
Hoeveel kilometer heeft de auto gereden? Als dat meer dan 140.000 km is dan zijn de schokbrekers zonder meer aan vervanging toe.
10 jaar
117.000 km, ik ga ze pas vervangen als dat echt nodig is. Ik zag laatst op de snelweg een busje welk heel erg aan het wipperen was en toch reed hij/zij gewoon lekker door. Wat ik wil zeggen is dat er mensen zijn die het veel erger hebben en er toch mee blijven rijden, bij mij is het gelukkig niet zo erg maar tegen die tijd dat ik het zoals hem/haar krijg dan ga ik het zeker vernieuwen anders niet :)
Test zegt: schrokbrekers en onderstel goed, het enige wat er nog overblijft zijn de banden. Mijn auto is qua vering en dempers zeer comfortabel ingesteld en dat met combinatie van harde eco energy saver banden kan het nooit goed gaan.
Boven 140.000 km aan vervanging toe? een paar jaar geleden had ik auto's met meer dan 300.000 km op de teller, schrokbreker vervangen? wist niet eens wat dat warren hahahaha en nooit wat raars mee gehad. Ik geloof die fabrikanten niet voor de volle 100%, sommige onderdelen gaan echter veel langer mee dan wat zij aangeven.
10 jaar
Wacht maar tot je het verschil beleefd na het vervangen van slechte schokbrekers :-)
10 jaar
[quote=Mazda3]Ik geloof die fabrikanten niet voor de volle 100%, sommige onderdelen gaan echter veel langer mee dan wat zij aangeven.[/quote]
Je moet dit anders interpreteren. Fabrikanten geven een veilige marge aan.
Dat sommige onderdelen langer meegaan hangt af van gebruiksomstandigheden.
117.000 stads-km. of 117.000 snelweg-km. maakt een hoop verschil.
Gr. paul
Zijn die 117.000km gecontroleerd met de NAP gegevens ( http://www.autopas.nl )? Ik heb eerder dit jaar een proefrit gemaakt met een auto die 150k op de teller had maar volgens de dealer waar de auto in onderhoud was geweest had de auto bijna 300k gelopen.
10 jaar
Simpel , je koopt een auto , je rijd 300000 km , je groeid mee met de slijtage van de auto , dus ook de achteruitgang van de schokbrekers.
Totdat je een nieuwe auto krijgt , dan kom je er pas achter met wat een versleten schokbrekers of andere slijtage delen je hebt rond gereden.
Net een nieuwe T5 opgehaald , oude na 4 jaar ingeleverd met 280000 op de teller , een WERELD van VERSCHIL , toch dezelfde auto.
Succes verder.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar