Mazda Mx5: Distributieriem

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijd op zoek naar een Mazda mx-5.
Nu heb ik een mooie advertentie gevonden van een Mazda.
Voor wat de verkoper verteld lijkt hij in principe supergoed.
Hij komt uit 1993. En is in 2003 verkocht aan de huidige eigenaar.
In die 10 jaar dat deze auto in zijn bezig is heeft hij ongeveer 10.000 KM gereden. En voor de rest binnen droog gestaan.
Heeft nog maar 100.000 Km op de teller. Verder zie ik op de foto's weinig gebruikers sporen. Ga ik natuurlijk nog even goed na zoeken allemaal als ik hem aan het bekijken ben.

Nu is het wel zo dat de distributieriem ook 10 jaar geleden voor het laatst vervangen is. Deze heeft dus ook maar 10.000 KM gedraaid. Nu mijn vraag. Is het noodzakelijk om deze te vervangen? En als dat zo is Heb ik dan een grote kans dat hij knapt op de tocht van de verkoper naar huis? dat is namelijk ongeveer 150 km rijden.

Zijn er verder minpunten aan dat hij zo lang weinig gedaan heeft? of alleen maar voordelen? Hij is verder wel gewoon goed onderhouden.

borisklomp

Geplaatst door borisklomp (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 10 jaar geleden

Riem is een risico , na 10 jaar kan deze behoorlijk verdroogt zijn.
Remklauwen , gaan vaak vast zitten bij deze auto s.
Links en rechts voor de achterwielen , willen de dorpels nog wel eens behoorlijk weg rotten , omdat de afvoer van de kap daar niet optimaal is , water loopt ook in de kokerbalk.
Stationair zeer onregelmatig lopen , kan duiden op een uitgeslagen spie van de krukaspoulie voorop de motor , distributie is dan van tijd.
Achterste motorkering olie lekkage.
Roest aan de 2 langsliggers onder de auto.
koelwaterlekkage van waterpomp en afblinddop achterop de motor onder de bobine.
Bij elektrische ramen mechanisme slecht.
Doe je voordeel hiermee.

bieuwke (0) PRO, 10 jaar geleden

Volgens mij kunnen bij een mx5 de kleppen de zuigers niet raken,dus gewoon mee naar huis rijden.

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

We weten niet of het een 1.6 of een 1.8 is, want dat vermeld je niet...
In beide gevallen is de motor "ge-identificeerd" als een vrijloop motor, in welk geval van een riembreuk de kleppen de zuigers niet, of waarschijnlijk niet, raken.
Een compressie test na een riembreuk is aan te bevelen...

Nog even in het Engels, van Mazda zelf:

The Mazda B-series is a "non-interference" design, meaning that breakage of its timing belt does not result in damage to valves or pistons, because the opening of the valves, the depth of the combustion chamber and (in some variants) the shaping of the piston crown allow sufficient clearance for the open valves in any possible piston position.

MX3 1.6 16v (0), 10 jaar geleden

@ Hans 4040, Als de auto van 1993 is zal het een 1600 motor zijn. De 1800 is er vanaf 1994 bij gekomen.

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

Klopt Jan,

maar boris reageerd niet meer dus zo spannend zal het niet zijn...
Het ligt ook niet in de lijn van Problemcar om aankoopadviezen te geven;
de site is erop gericht om met elkaar technische problemen op te lossen.



mvg,
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.