Hallo, wie kan mij aan info helpen over de schokbrekers van een miata, de mijne is erg stug, kan hem zowel voor als achter maar 2 centimeter indrukken, nu weet ik niet of hij verlaagd is of niet, ik weet dat een ( ingevoerde ) miata wat voorover helt, afstand wegdek - onderzijde spatbord is voorkant 60 cm en achterzijde 62 cm, of midden wiel onderzijde spatbord voor 33 cm en achter 36 cm, ook zit er rechts t.o.v. Links zowel achter als voor 1 A 2 cm hoogteverschil, is deze verlaagt? Of kunnen er erg stugge spiraalveren onderzitten?
Graag reactie Jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De wagenhoogte wordt bepaald door de veren... Bijvoorbeeld gasgevulde schokdempers kunnen de veren minimaal meehelpen een hogere wagenhoogte te hebben. Net als zg loadadjusters of hulpveren.....
De fabrikant bepaalt de dikte en de lengte van de veren. Een dikkere veer hoeft minder lang te zijn dan een dunnere om de zelfde wagenhoogte te bereiken.
Een dikkere veer is moeilijker in te drukken dan een dunne, dus minder soepel te bewegen......
Een gebroken veer heeft altijd een verlaging van de wagenhoogte tot gevolg.......
De schokdemper doet niet anders dan de beweging(en) van de veer te dempen.. Een goede schokdemper doet dat bij het inveren of uitveren anders... De constructie van de schokdemper is door de fabrikant gekozen....
Meestal zorgt de schokdemper er ook voor dat de maximale uitslag van de veer, maw dewieldraagarmen wordt beperkt.....
Als in dit geval alles links en rechts het zelfde is kun je er van uit gaan dat er geen onregelmatig heid is... Of de rechter schokdemper meer of minder dempt dan de linker is tijdens een proefrit vast te stellen....
Duidelijke uitleg over de keuze van schokbrekers, maar is geen antwoord op mijn vraag, het enige wat ik vraag of er iemand met een NA (1990) voor mij even zou willen meten, dan weet ik of de mijne verlaagd is of dat er stugge veren onder zitten dat is alles
Jos
11 jaar
Mensen die zelf hun auto verlagen door kortere veren te monteren , vergeten vaak de rubber stootblokken in te korten die boven aan de telescoop zitten. Daardoor wordt de veerweg heel erg verkleint.
11 jaar
Nog even voor de duidelijkheid; Ik denk dat ze hem verlaagd hebben, maar vergeten zijn die rubber stootkussens in te korten waardoor de veerweg nu nog maar 2 cm is. Groet Jan.
11 jaar
Maar wie meet zijn auto nou even op voor de OP? :-)
11 jaar
Heb er al een paar bekeken , maar geen een origineel , wordt dus achter de schermen wel aan gewerkt , straks even langs de buurman , heeft er ook 1 gekocht.
Nou daar komt het verlossende antwoord.
Voorzijde , gemeten vanaf de grond tot spatbordrand 62 cm
Achterzijde , gemeten vanaf de grond tot spatbordrand 63 cm
En stug dat hij is.
Staat op bandenmaat 195-50-15 , ook niet geheel onbelangrijk voor de totale hoogte.
vrije lengte van de OEM veren:
voorzijde: 282.5mm bij 5,91 windingen (winding dikte 10.8mm) binnen diameter 83mm
achterzijde: 339,5(tot bouwjaar 92) 348.5mm(vanaf bouwjaar 93) bij 7,68 windingen (winding dikte 10,1mm) binnen diameter 83mm
Let op rond bouwjaar 93 / 94 is de lengte van de veren veranderd! de veren zijn toen wat korter gemaakt door mazda.
Kijk maar eens op de veren of daar ergens een nummer op staat en wat de kleur van de veren is.
Iedereen bedankt voor de moeite en info, ben er nu achter dat hij 3 cm verlaagd is, dus op zoek naar een paar originele schokbrekers voor meer comfort
Jos
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar