Hoi allen te samen. Ik heb een mazda 323f uit 2000. Het is een 2.0 ditd met 90 pk. DA motor.
Drze auto heb ik nu een maand of drie I'm mijn bezit. En vandaag heeft ie me in de steek gelaten. We'll starten maar niet aan slaan. De auto reed met zijn lastste tank brandstof 1/17,7. De auto heeft moeite met aanslaan. Als ie dan loopt heeft ie een beste rookpluim. Grijs. Dus onverbrande diesel. De motor temperatuurs sensor is losgetrokken. Om er voor te zorgen dat ie meer brandstof inspuut denk ik danmaar.
Nu heb ik wat gelezen over deze motoren en zijn brandstof robleemen maar word er niet wijzer van. Het kan een sillvalve zijn of het aanstuur relais. Op de spill valve komt geen spanning bij auto op contact. Of moet er daarvoor gestart worden. Geen id welk relais hem aanstuurt. Of een brandstof pomp.
Voor ik dingen ga vervangen wil ik graag dingen uitsluiten. En daar heb ik lullie hulp bij nodig. Of als jullie presies weten wat er mis is.
Bvd van een vakantie hebbende jasiecamp monteur.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Grijs is geen onverbrandde diesel. Dat is eerder koelwater.
koelwater wat verbrand is wit en reukt zoetig. Dit is roet. Zekerweten.
12 jaar
In dat geval: sluit eerst de EGR eens af (moertjes losdraaien en een stukje blik ertussen). Dat geeft zowieso verbetering voor wat betreft het brandstofverbruik.
12 jaar
Daar heb ik ook aan lopen denken. Maar daar wil een motor we'll op aanslaan. Ga het nu doen.
12 jaar
Uitgelsloten. Egr is 'afgedopt' en wil nog niet aanslaan. Mijn vrouw heeft een beetje remrijniger in de iinlaad gespoten. Daar wou hij wel op aanslaan. A
12 jaar
als u de egr klep af sluit dan als tip > maak de buis EERST LOS aan de achter zijde op de motor blok zit (vlak bij de dikke zwarte plastieke buis die daar zit en net daar onder loopt de egr buis wel lastig om los en vast te draaien die egr buis > ik heb een mazda 626 ditd uit 1999 >101ps )
en dan pas aan de voor zijde op de spruit stuk dan heb jij iets meer beweging met die buis en overige dan zou jij alle bij de gaten af kunnen stoppen zoals op de achter zeide op de motor blok en bij de egr klep zelf .
pak een ouwe soepdeksel blik of een lever pastei deksel en knip zo goed mogelijk een rond gat uit en stop hem er tussen > denk aan 1 of 2 euro munt stuk als jij die voor maat heb en dan zit je redelijk goed met de ronde succes er mee
12 jaar
Je hoeft de EGR klep niet te verwijderen. Moertjes los waarmee de EGR tegen de inlaat zit, een rechthoekig plaatje ertussen schuiven dat net tussen de draadeindjes pas en de moertjes weer aandraaien. Zo zit het bij mij al 6 jaar.
Anyway, het is vreemd dat 'ie niet wil lopen. Heb je al gekeken of de distributie op tijd staat?
12 jaar
Motor, als ie loopt, geeft weinig vermogen als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is.
Als ie warm word minder probleemen. Behalfe voor het stoplicht. Daar zakt het toerental zover dat ie uitslaat. En dan moeilijk aanslaat.
We kunnen wel stellen dat het niet aan de egr licht.
12 jaar
Ben net bij de mazda dealer geweest en heb daar en spill valve geprobeerd. Deze werkte ook niet goed. Was ook stuk wert er geroepen. Maar er werd wel heel stellig geroepen dat dat het is. Straks maar ff naar de sloop.
Word vervolgt.
12 jaar
Kijk nou eens eerst naar de distributieriem en lees de foutcodes uit!
12 jaar
Db riem is het niet. Of weet je er meer vanaf. Op het moment dat de motor loopt is er geen vuiltje aan de lucht. Loop de motor ook met temperatuur sensor stekker er in. Hrb mr een lucht en brandstof filter opgehaald. En het lage druk systeen getest. Geen succes. Wel ververandering. Ook heb ik de kleppen gesteld. Nu slaat ie aan zonder temperatuurs sensor. En bliijft ie heel mooi lopen met temperatuur sensor. Slaat ook niet meer af. Maar slaat niet aan met temperatuur sensor. Pomp?
12 jaar
Is het de temperatuursensor op de pomp? Vanaf de voorkant van de auto zitten er van links naar rechts een temperatuursensor, toerentalsensor en spill-valve op de pomp. Het zou kunnen dat wanneer de riem niet op tijd staat de auto niet wil aanslaan als de toerental sensor op de pomp geen goed signaal krijgt. Heb je de auto al eens uitgelezen?
12 jaar
Of kan het een spanner zijn ofzo.
12 jaar
Bij aan koop werkte de temperatuurs aanduuding op het dashboard het niet. Bleek dus de losgetrokken steker te zijn.
Dus niet op de pomp maar van de koelvloeistof. Ga mrgen ff kijken of de db riem op tijd staat. Daarna maar ff uitlezen. Denk niet dat daar wat uit komt.
12 jaar
Ben er nog niet mee bezig geweest. Wore ook niet eerder dan volgende week . Gq namelijk zaterdag op vakantie.
Ik laat het nog wel ff weten. Wat nou als de pomp timing verlopen is. Heb ik wel eens gezien bij een paar fiat ducato's. Iemand ervaring mee? En gegevens zijn ook welkom om de pomp te kunnen afstellen. Werkwijze en hoeveel vervroeging die nodig heeft enzo.
BVD.
12 jaar
Je hoeft niets aan de pomp af te stellen. Er staan merktekens bij de krukas (moeilijk te zien!), nokkenas en de inspuitpomp. Als die netjes op tijd staan dan hoef je er niets aan te doen. Het zou kunnen dat de hydraulische spanner van de riem lek is. Dan moet je die vervangen want dan kan de riem verspringen.
Overigens kan de losse steker van de koelvloeistof voor problemen zorgen. Deze motoren hebben een aftrapbeveiliging op basis van de temperatuur. Als die in werking treed, dan gaat de auto inhouden en krijg je enorme rookwolken.
12 jaar
Van rook wolken nog niets gemerkt.
Moet wel zeggen dat er weinig vemogen is. Zeker het eerste stuk tot aan de werking van ed turbo.
Nu slaat de motor "gewoon" aan.
12 jaar
Dat er weinig vermogen is tot de turbo gaat werken is normaal bij deze auto. Ik heb zelf ook een ditd en ik heb de EGR dichtgemaakt, de katalysator verwijderd en het signaal van de turbodruk-sensor aangepast (2 diodes in serie met de massa) om er een beetje fatsoenlijk en zuinig mee te kunnen rijden.
12 jaar
Al eens gekeken naar het inlaatspruitstuk? Door EGR-werking koeken deze vaak helemaal dicht, met als gevolg dat de inlaatkanalen naar de kleppen soms nog maar de helft van hun normale formaat hebben.
Het is alweer een tijdje geleden maar het problemen is over. Pomp vervangen en klaar. Hij rookt alleen wel wat bij het aanslaan. IK zat dus wel goed.
Iedere bedankt voor hun inbreng.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar