close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: fabel / waarheid ? airco / climate control

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Ik heb een discussie met mijn schoonbroer en meerdere mensen van de familie :

onderwerp : airco of climate control inschakelen tijdens het rijden.

de een zegt dat mag niet omdat het slecht is.
de ander zegt kan geen kwaad.

wat is nu de waarheid .. kan het wel / mag het wel (zonder daartoe delen van de pomp of motor te beschadigen) ?

graag antwoorden waarom het wel of niet mag / kan met daarnaast uitleg waarom wel of niet.

dit is tevens te voorkoming van verdere problemen met de auto.

zelf een 626 *bj 1999* met airco.
maar het is meer universeel voor alle merken bedoeld :)

bedankt voor het mee denken :)

Geplaatst door

klenghost (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Naar mijn weten maakt dit niks uit. Het is zelfs zo dat de pomp tijdens het rijden ook zichzelf uit-/en inschakeld als er aan de druk voldaan moet worden. (de bekende tik voor het stoplicht).
Het is wel beter om 5 min voor het einde van de rit de airco uit te zetten,zo voorkom je bacterieen en vieze geuren.
Dus begraaf die strijdbijl maar snel!

maarten4874 0
badge

13 jaar

dit is broodje aap verhaal dus onzin

jan5047 0
badge

13 jaar

zoals ik hem dus ook heb proberen te vertellen ;), echter wil hij me niet geloven ;).
heb ook gezegt dat het op hetzelfde neerkomt als de pomp van de stuurbekrachtiging, draait ook altijd mee, wordt ook enkel gebruikt als men stuurt, dus met tussen pozen (zoals maarten al getypt heeft).

dat de pomp zich in en uitschakeld tijdens het rijden was mij bekend, (motor verhoogt in toeren om de pomp en alle toebehoren van stroom te voorzien :), -> h200 2.5 turbo diesels is dit echt goed te merken.

het zou anders wel zo gemaakt zijn dat de airco altijd ingeschakeld zou zijn als het niet anders kon ;)

klenghost 0

13 jaar

Leuk zo'n discussie, daar had ik bij willen zijn.

Wat de een of ander zegt, is dat wat meestal wordt opgevangen door personen in de huis, tuin en keuken verhalen, daar zit dan ook nog ééns een zogenaamde garage tussen.

Laat ik beginnen bij het begin.
Ik adviseer en hamer er altijd op, om de airco pas aan te zetten als de motor draait en ook uit te zetten een 10 minuten van tevoren voordat de bestemming is bereikt., of dat nu handmatige airco of climate controle is maakt niets uit voor éénder merk auto.
Waar ligt het probleem ? Er wordt door menig persoon gedacht, ik heb automatische airco ? die regelt alles zelf en staat ALTIJD op "auto" ?
Helaas, er bestaat geen automatische airco...er bestaat wel automatische temperatuur regeling..waar de ecc (electronic climate controle) d.m.v sensoren de vooraf ingestelde temperatuur ook automatisch zal regelen. Maar de ecc werkt i.d.d. automatisch als die niet wordt uitgezet, wat dan ook weer betekent dat die automatisch begint te werken als de auto wordt gestart !
Het tegenover gestelde geldt net zo goed voor de handmatige airco, waar jezelf de temperatuur moet regelen, ook als die niet wordt uitgezet zal die automatisch starten/afslaan, bij het aan/uit zetten van de motor.

Vergeet niet dat een airco compressor ongeveer een 5 tot 7 PK vergt van het motor vermogen !
Hiermee wil ik aangeven:
Bij het starten komt veel meer kijken dan alleen de airco compressor, denk maar ééns aan de accu, startmotor, dynamo, motor voordat deze draait/aanslaat, daar komt nog ééns een airco compressor bij die het nodige vergt !

Is het dan verstandig om de airco aan te laten staan ? Nee
Er zijn zelfs motoren ontwikkeld die het airco systeem uitschakelen wanneer ze boven het motor toerental komen ofwel de koeltemperatuur van het motorblok overschrijden, dit voorval kan zich voor doen bij ac systemen die zich uit schakelen bij trekken en vermogen vragen in de bergen, of boven het toegestane motor toerental komen.

Dan heb ik het nog niet over ac systemen die ALTIJD meedraaien, ook al staat de airco uit. !

Gebruik de airco waarvoor deze dient: om te koelen in de zomer en/of te ontwasemen in de winter periode als de temperatuur het toelaat.
Airco gebruiken beneden de 18 graden celsius is nutteloos en geldt dan alleen voor ontwasemen, ramen ontwasemd airco uitschakelen !

TheoStek 0
badge

13 jaar

[quote=maarten4874]Naar mijn weten maakt dit niks uit. Het is zelfs zo dat de pomp tijdens het rijden ook zichzelf uit-/en inschakeld als er aan de druk voldaan moet worden. (de bekende tik voor het stoplicht).
Het is wel beter om 5 min voor het einde van de rit de airco uit te zetten,zo voorkom je bacterieen en vieze geuren.
Dus begraaf die strijdbijl maar snel![/quote]
Vergeet niet ! dat er compressors zijn met een vast/continu/variabel slag vermogen ! hebbben we het niet over de bekende tik voor het stoplicht..Kom, kom kom, als ik aan de bekende tik aan het stoplicht moet denken? schiet ik hier van mijn stoel van het lachen want dat hoeft nog niet ééns voor het stoplicht te gebeuren.

Broodje aap verhaal ? dat zijn de JUISTE antwoorden.

Alles hangt samen met JUISTE vulgraad van het systeem en omgevings temperatuur, zonder bij komstige problemen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Ik sluit me bij Theo Stek aan, beter je airco inschakelen wanneer de motor draait.(spaart de accu, deze moet al genoeg leveren bij het starten).
Tijdens het rijden kan de airco gewoon aan/uit gezet worden. Dit is niet slecht voor de
motor, ook niet voor de airco. Er zijn zelfs ecc systemen, ook al zijn ze uitgeschakeld, die na het starten, een aantal seconde automatisch meedraaien. Dit hele verhaal gaat alleen op als de airco inderdaad goed gevuld is en goed onderhouden.
Gewoon lekker blijven rijden met je koele airco,

Grtz, Pascal

[quote=TheoStek]Kom, kom kom, als ik aan de bekende tik aan het stoplicht moet denken? schiet ik hier van mijn stoel van het lachen want dat hoeft nog niet ééns voor het stoplicht te gebeuren.[/quote]
tja,theo stek,jij pist misschien van het lachen in je broek als je zoiets leest,maar ik maak dus mee dat mensen voor zoiets bellen.... Dus een beetje inlevingsvermogen is wel wenselijk...

maarten4874 0
badge

13 jaar

Jongens

Zijn jullie wel een beetje lief voor mekaar................[url=http://img52.imageshack.us/i/c020s.gif/][img]http://img52.imageshack.us/img52/3366/c0...[/img][/url]

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Is het niet zo dat de airco pas inschakelt als de motor draait,dus niet bij het starten.
En dat verhaal van die tik is zo gek nog niet, want dat is wat ik ook hoor als je voor de verkeerslichten staat en de aircopomp schakelt in.
En dan gaat gelijk de fan draaien, in de volksmond luistert dat als een tik.
Als ik de airco aan gelaten heb en ik start de volgende dag hoeft de startmotor echt de pomp niet mee te trekken bij het starten,want ik hoor de pomp een paar seconden later aanspringen,immers bij het starten worden alle elektrisch componenten uit geschakeld waaronder de elektromagnetische koppeling van de aircopomp.
Dus is het alleen voor de vieze geurtjes om de airco een paar minuten voor het einde van de rit af te zetten.

primera p11 0

13 jaar

opgelost,

airco / climate control mag ook tijdens rijden ingeschakeld worden, hiervoor ook bij de garage en dealer navraag gedaan.

klenghost 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.