close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Mx5: Inhouden en stotteren bij hete motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste Members van Problemcar,

ik heb een probleem met mijn MX-5 / 1.8i

Wanneer de auto een koude (of nog niet goed genoeg warm gereden) motor heeft, rijd hij prima.

Maar zodra hij goed warm is (minstens 40 minuten gereden) en de temperatuur buiten ook lekker warm is (in de winter nog geen last van gehad alleen op hete zomerdagen), dan gaat mijn auto stotteren (gevoel van te weinig gas geven) en bokken (wegvallen van het gas en weer wegschieten). Het voelt dan ook alsof mijn motorblok los ligt en hij elk moment zó uit mijn auto kan springen. (Erg eng gevoel, denk dat ik dan wat aan het slopen ben) Dit euvel doet zich voornamelijk voor wanneer ik file heb gereden.

De eerste keer dat dit gebeurde heb ik hem langs de weg gezet en de heb ik ANWB gebeld.
Deze gaf toen aan dat dit waarschijnlijk de Bobine was. (Auto had dusdanig lang stil gestaan met het wachten op de ANWB, dat hij al weer aardig was afgekoeld en het dus weer prima deed! grrr)
De ANWB gaf aan dat, wanneer deze enigszins kapot dreigde te gaan, deze met warm weer nog wel dienst wilde weigeren.

Prima, het was een incident en kon nog een keer voor gaan komen. Ik ben dus vrolijk naar huis gegaan en heb het bijna een jaar lang niet meer aan de hand gehad.

Nu ben ik afgelopen weken al aardig in de weer, omdat het zelfde probleem weer opdook.
Ik ben gestrand en heb ik dus direct de Mazda dealer gebeld met dit probleem en deze gaf direct aan dat dit waarschijnlijk de Bobines zijn. Bestellen dus die hap (slik, kost bést wel veel) en laten monteren, want ja: het is mooi weer en dan willen we rijden!

Wat denk je: De eerste mogelijkheid dat ik langer dan een half uur in mijn auto zat, begon het gedonder weer.
Daar sta je dan midden op het kruispunt; kon niet meer vooruit of achteruit. Uiteindelijk viel de motor namelijk ook uit en heb ik 'm in een parkeerplek moeten rollen.

De garage weet het niet meer en houden het verhaal een beetje vaag. (Tja breng 'm maar hier dan gaan we wel op onderzoek uit...)
Ben alleen zo bang dat het me klauwen met geld gaat kosten, omdat ze een beetje gaan lopen testen hier en daar. Lijkt mij dat ik toch niet de enige zal zijn die dit probleem heeft (gehad).


Achtergrondinfo:

- Meters dashboard blijven prachtig in positie staan bij het euvel. Lijkt er niet op dat de koeling niet goed werkt.
- Bougies vorig jaar lente vervangen bij grote beurt.
- Distributieriem + waterpomp is in mei nog vervangen. (Maar hiervoor had ik het probleem al, mijns inziens zou dit niets met dit probleem te maken kunnen hebben.)
- Bobine + kabels vorige week (juni) vervangen.
- Verwarming gecontroleerd bij vervangen Bobine, ik had aangegeven dat de kast van de versnellingsbak wat warm aanvoelt bij warme motor. Volgens garage niets mee aan de hand.
- Teller 130.000km
- BJ MRT 2001

Is er hier een redder in nood die enig idee heeft, wat het zou kunnen zijn?
Ik hoor graag van je!

Gr. Wendytjuh

Geplaatst door

Wendytjuh (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

beste wendy

is bij de garage wel eens gekeken na de BDP sensor ?? deze geeft soms moeilijkheden als de motor goed op tempratuur is
maar dan moet hij soms ook uit vallen /of tijdens het rijden je toerenteller op en neer schieten
en dan is de klacht ook vaak dat hij zeeeeeer moeilijk aanslaat tijdens het starten als het blok al warm is

en weet je zeker dat je meter van de koelvloeistof wel netjes blijft staan tijdens het rijden ??


gr

beste wendy,

Is de auto al uitgelezen?
Ik vermoed 1 van de temperatuur sensoren.

gr

ilspeed 0
badge

12 jaar

beste ton

ik verwacht ook dat het wel eens met de tempratuursensor te maken zou kunnen hebben
hij krijgt dan ook precies de zelfde soort storingen als dat wendy omschrijft

@basvanderputten & @ilspeed: Geeft de temperatuursensor een foutmelding met het uitlezen, mocht deze inderdaad defect zijn?
Hij is namelijk al meerdere malen uitgelezen, zelfs nadat hij stationair draaiend (met goed warme motor) uit begon te vallen.
Toen hij uit gevallen was, hebben ze meteen de meet-apparatuur er aan gehangen, maar er zit geen melding opgeslagen. (Wás het maar zo, dan hadden ze in ieder geval een richting waarin ze moeten zoeken)

Ze hebben er nu in totaal al 100 km mee gereden om hem goed op te laten warmen en het probleem te achterhalen. Alleen heb ik het idee dat ze dit alleen doen door flinke stukken asfalt te rijden. Terwijl dit probleem zich alleen maar voordoet, wanneer je in een file hebt gereden en dus weinig tot geen rijwind hebt.

Ik hoor graag van iemand die ervaring heeft met een kapotte temperatuursensor. Als deze inderdaad geen storingsmelding geeft, kan het lonen dit even bij de dienst doende garage te melden.

Dank in ieder geval voor jullie reacties!
Gr. Wendytjuh

Wendytjuh 0

12 jaar

nee vaak kun je een storing aan de tempratuur sensor niet terug vinden.. en word ook niet aangegeven op het display van je auto

alleen als ze hem uitlezen kunnen ze met de parameters de tempratuur zien ...

een auto gaat vaak in een soort noodloop als de sensor kapot is waardoor de motor letterlijk verzuipt tijdens stagioniar lopen

Nou, net bericht van de garage gekregen dat ze het niet meer weten en ze, na 150 km. er mee te hebben gereden, het probleem nog niet boven water hebben weten te krijgen.
Wordt er nu wel moedeloos van.

Ik heb gevraagd of er naast rijden ook gemeten is en hij gaf aan dat het volgende gemeten is:
- Luchtmassa = goed
- Brandstofdruk = goed
- Terugloopklep gecheckt = goed

Ook geeft hij aan dat er dagen overheen gaan willen ze iedere sensor doormeten, maar ja...weer vrolijk gaan zitten wachten op een hele warme dag en weer in een file stil te komen staan, vind ik eigenlijk ook onzinnig. Ik vertrouw mijn auto niet meer en ben bang dat ik iets verder kapot maak door er dan maar mee door te rijden in afwachting wanneer het probleem zich weer voordoet.

Iemand nog suggesties wat te doen?

Wendytjuh 0

12 jaar

Leesvoer: https://www.google.nl/search?q=hot+engin...

Wat ik er zo uit haal:
- bobine
- nokkenaspositiesensor
- temperatuursensor (koelvloeistoftemperatuur)


Wat uitspraken:

"99-00 have thermal issues with coil packs, 01+ with CPS"

coil packs = bobines
CPS = camshaft position sensor = nokkenas positie sensor

---------

"i then tested the car on my driveway ,idling the engine but with the bonnet up, the engine was still ticking over after 30 mins ! i then closed the bonnet and the engine came to a sputtering stop within 10 mins"

Kun je deze test ook doen?
Bij deze auto was het probleem opgelost na vervangen koelvloeistoftemperatuursensor.

Denman 0

12 jaar

Ik denk dat je deze sensor moet vervangen:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_...

Het lijkt me duidelijk dat het probleem warmte gerelateerd is, dan is dit eigenlijk het eerste waar ik aan denk. Soms is dit uit te lezen maar vaak ook niet.
Zelf ook al een keer gehad, dus spreek uit ervaring.

ilspeed 0
badge

12 jaar

Ik heb iets gevonden op een Engels Miata Forum en bij het lezen word ik haast enthousiast *oeps*
Ze beschrijven precies wat er bij mij gebeurd! En dit gebeurd alléén op hete dagen! (Ja ik klink blij, blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft, pfew)

Ik lees iets over een Camshaft Position Sensor (CPS) en zag dat Denman mij hier ook al op attendeerde (dank daarvoor!).
Ik zal de garage eens bellen om te vragen of ze hier al eens naar hebben gekeken, want dit klinkt toch wel erg herkenbaar.

Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Wendy

Wendytjuh 0

12 jaar

Het is of de camshaft position sensor of de crankshaft position sensor. Welke het is, is moeilijk te bepalen. Er zijn wel manier om te testen welke van de twee het is, maar die zijn niet 100% sluitend.

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb ze allebij in een keer vervangen. Kost een beetje meer maar dan ben je er voorlopig klaar mee.

pwlhendriks 0

12 jaar

Ik heb het volgende laten vervangen:

Nokkenas Positie Sensor
Temperatuur sensor l

De auto heeft de kuren sindsdien niet meer getoond, ook niet op de hete dagen!

Dank allemaal voor het meedenken en (hopelijk) niet tot ziens op het forum!

Gr. Wendytjuh

Wendytjuh 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.