Heey een goeie avond allemaal.
Ik ben Richard en zit met een probleem met me mx5. Ik en me automonteur/maat hebben bijna geen idee meer wat het kan zijn.
De auto tikte al flink in de kop maar liep wel goed stationair, vervolgens hebben wij het volgende gedaan:
- Nieuwe kop erop gezet
- Distributie + span rollen vervangen
- 2 Nieuwe riemen erop gezet 1 van de dynamo en waterpomp en 1 van stuur bekrachtigings pomp.
- 4 Nieuwe bougies
- Nieuwe Kop Bouten
- Kleppendeksel pakking
- Kop pakking
- Waterpomp + pakkingen
Zal waarschijnlijk nog wel wat vergeten zijn maar iedergeval een grote beurt.
Wij horen duidelijk een tik boven in de kop bij de kleppen. De kop is helemaal gereinigt en is er als het ware nieuw op gegaan. en hij is helemaal schoon bij de kleppen en stoters
Maar wat blijkt now na het starten nog steeds de zelfde tik. we hebben wat atf in het blok gedaan, en stationair laten draaien voor zeker dik een half uur. Bij het begin leek het minder te worden maar na een koffie pauze was het gewoon nog net zo erg.
De olie druk staat op 1,5 bar loopt stationair gewoon goed ietsjes lager als de motor warm is. En het blok heeft goede compressie.
En advies van een specialist was: Met een koude motor ff flink hard scheuren. Hebben we nog niet gedaan maar hij zegt dat er waarschijnlijk ergens een verstopping in de olie kanalen zit door vieze oude olie.
We willen ook sowieso nog olie en filter gaan wisselen.
Dus hierbij hoop ik iemand te treffen die dit probleem kent en mij zou kunnen helpen.
Met Vriendelijke Groet, Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
5W30 erin...die is wat dunner en vult de klepstoters wat sneller.
Ik ga het zometeen proberen en hou je op de hoogte.
12 jaar
Als het de klepstoters zijn die je hoort 10w60 olie gebruiken, 5w30 heeft geen zin en zal na verloop van enkele honderden kilometers weer gaan tikken.
Maar als ik het zo hoor zijn enkele of 1 van de klepstoters vuil of defect.
Hallo Richard; Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik van half synthetische olie op vol synthetische olie over ging. In het begin stond ie te tikken en te roken maar nadat ik hem een paar keer goed toeren had laten maken op de snelweg loopt ie nu als een zonnetje. Ik gooi er tegenwoordig altijd 5w 40 premium synthetic olie in en hij verbruikt 1 liter op 10.000 km. Groet Jan.
12 jaar
Haal eens een goede motor flush bv Forte.
Deze precies volgens voorschrift gebruiken en eens kijken of je die stoter(s) weer los kunt krijgen...zo niet zal je deze moeten vervangen, dit levert nu alleen maar slijtage op aan het distributiesysteem.
Ik snap trouwens niet , dat je niet gelijk olie + filter vernieuwd hebt. Nu gaat al die vuiligheid in de klepstoters zitten. Jan.
12 jaar
Komt die tik niet ergens anders vandaan? Je zou verwachten dat een 'nieuwe' kop in orde is... Wat is anders het nut van vervangen?
12 jaar
Wat ik uit jouw verhaal begrijp, is dat die kop niet nieuw is, maar gereinigd is, en als nieuw erop gemonteerd is. Ik zou eens kijken of die kop misschien gescheurd is en er misschien een klepzitting los zit. Jan.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar