auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Mx5: mx5 koelingsprobleem

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Mijn mx5 heeft een koelingprobleem. Hij liep heet en er kwam witte rook onder de motor vandaan. De meter op dashbord stond ook maximaal.
gekeken en hoorde de koelvloeistof borrelen in het koelvloeistof reservoir. Ook zag ik wat koelvloeistof uit de radiator lekken.
De fan op de radiator stond stil. Later dop van radiator en radiator leek leeg.
Nu moet ik in ieder geval de radiator vervangen. Maar mijn vraag is kan er nog meer kapot zijn.

Update:
De door mij gestelde conclusie's waren onjuist.
Heb de radiator gevuld met kraanwater vervolgens motor gestart en gekeken of er flow was in de radiator.
Dit was er zeker. Na even kijken kwam ik er achter dat hij niet uit de radiator lekt, maar precies waar is moeilijk te zien.
Er komen druppels ergens vlakbij of onder de motor vandaan. Die vallen op de plaat die onder de radiator zit.
Maar de motor lijkt niet meer heet te lopen.
De temperatuur meter loopt op naar ongeveer de helf. En daarna sloeg de fan ook gewoon aan.
Nu dus nog achter halen waar die dan lekt.
De procedure van ontluchten klinkt vrij ingewikkeld. Denk dat dat een gevalletje garage moet worden.
Jammer dat je er moeilijk bij kunt en amper iets kan zien. Had gehoopt dat het een of ander slangetje zou zijn wat ik misschien zelf kon vervangen.

Geplaatst door

Wilby (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je een half uurtje??? Alle gekheid op een stokje... Probeer gericht te zoeken naar de oorzaak van het heet lopen... Wat mankeert er aan de radiateur???

Begin eerst maar eens bij koude motor met het netjes vullen van het koelsysteem... daarna ontluchten... (Zorgen dat er nergens in het koelsysteem nog lucht aanwezig is... De lucht zit altijd hoger dan de vloeistof.. Door te zorgen dat je op hoge plaatsen (maar wel onder het niveau in de tank) nippeltjes of slangen een beetje open draait zal daar de lucht ontsnappen.. Als je in de gelegenheid bent om maximaal een half bar druk op het reservoir te zetten. kun je ook de lucht laten ontsnappen uit delen welke hoger liggen dan het niveau in het reservoir....

Hierna verwijder je de bougies en zet je minstens 6 bar druk op elk bougie gat afzonderlijk en dat op het moment dat de zuiger van de betreffende cilinder exact op zijn BDP staat aan het einde van de compressieslag.. Door de verwijderde vuldop zal bij een lekke koppakking oid (scheurtje in kop) lucht ontsnappen. in elk geval zal het vloeistof niveau omhoog komen als er een lek is.. Je moet tijdens deze test ook de oliedop verwijderen,,, langs de zuigerveren zal er altijd lek zijn..

Als je ervan overtuigd bent dat de koppakking oid niet stuk is?? kun je het beste de motor starten en daarna warm laten draaien.... Als eerste wordt de cilinderkop warm en als de waterpomp werkt en de thermostaat is nog gesloten zul je merken dat de vloeistof nu gaat circuleren door de kachelslangen,... Als de cilinderkop later ongeveer 87 graden heet is. moet de thermostaat zich openen en zal de koelvloeistof door de radiateur gaan circuleren.. Als de radiateur onderin een temperatuur van ongeveer 95 graden heeft bereikt moet de electrische vin aanslaan.. Deze zorgt voor wind door de radiateur, zodat de temperatuur onder controle blijft... Als er iets anders gebeurt dan mijn verhaal meld je dan maar weer.. Dan gaan we verder zoeken...

Jan,, we kunnen het vragen Als Wilby ook Nico heet???? De vraagstelling is wel heel verschillend...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.