close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Start niet met contactslot. Lijkt probleem met startblokkering.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i HP

Van de winter is het volgende probleem ongeveer 4x voorgekomen:
Bij het omdraaien van de contactsleutel wilde de motor niet starten. Wel brandden de controlelampen en gingen ook weer uit zoals het hoort en binnen was het klikken van een relais hoorbaar.
Na eerst de sleutel 2-3x te hebben omgedraaid, startte de motor pas op de laatste paar milimeters van het omdraaien.

Al die verdere tijd geen problemen gehad. En nu is er in een keer helemaal geen start meer mogelijk.

Wat al geprobeerd:
* Bypass gemaakt naar de startmotor. En die werkt gewoon. Contactslot omdraaien, motorkap open, contact maken aan de + van de accu om de motor starten.
* Contactblok (ontstekingsschakelaar) van het contactslot gedemonteerd. Op een plek was in de grote ring een ingebrand plekje. Die gerepareerd, zonder een positief effect.

Ik weet alleen niet of de schakelaar wel goed schakelt. Ik heb het volgende gevonden (zie foto):
[url=http://img841.imageshack.us/i/mazda62619...][img]http://img841.imageshack.us/img841/2836/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

contactslot aan: contact 1 verbindt met IG2
contact 2 verbindt met IG1 en Radio
contactslot motorstarten: contact 1 verbindt met ???

Als de schakelaar goed is, waar kan dan het probleem liggen?

In dit bericht http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... zou de "immobilizerunit" van auto's met chassisnummer jmzgf of jmzgw (die heb ik !) vaak kapot gaan. Maar waar zit dat ding ?

Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen. Alvast bedankt !

Geplaatst door

626-er (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Immobilizer zit onder stuurkolom gemonteerd. Gijs of zwart van kleur. Deze kun je niet zelf vervangen, omdat er een systeem code moet worden ingevoerd.

John Hommen 0
badge

14 jaar

Dank je wel voor je reactie. Dat is dan helaas een ervaring rijker en een illusie armer !
Het laten vervangen zal wel een dure oplossing zijn en moet dan door de dealer gedaan worden ? .

Dan stap ik misschien maar over op plan B en maak ik een "stoere" startknop van 5 euro !

626-er 0

14 jaar

Helaas is de immobilizer niet te omzeilen als deze kapot is. Dus die stoere startknop is geen oplossing.

John Hommen 0
badge

14 jaar

Hoi John,
Maar hoe kan het dan dat nu m'n "bypass" wel werkt?.

Ik nu kan m'n motor starten (contact aanzetten, versnelling in z'n vrij, motorkap openen en draad tegen + van de accu aanraken, motorkap dicht) en wegrijden. Motor uitzetten gaat gewoon met het omdraaien van het contactslot.

Is de immobilizer dan toch goed?

626-er 0

14 jaar

Was ik nog vergeten te melden:
Met de reserve sleutel (is ook veel gebruikt in het verleden) werkt het allemaal niet anders.

626-er 0

14 jaar

Jouw immobilizer werkt normaal doordat je met de sleutel het contact aan zet, een externe startknop is een goedkope oplossing.

Gr. Jack

Jack T 0
badge

14 jaar

Effe op Ebay een andere schakelaar opsnorren. Voor een paar tientjes ben je waarschijnlijk weer het heertje.

Nico8119 0

14 jaar

Dank jullie voor je reactie. Door jullie reacties ben ik weer een stukje wijzer geworden! Het is een probleem om steeds meer uit te sluiten.

* M'n startmotor is goed, want starten (met m'n "bypass") werkt gewoon.
* M'n immobilizer/startonderbreking werkt ook goed, want zonder m'n sleutel in het contact en het contactblok wel op contact2 kan ik via m'n bypass niet starten EN gaat het alarmlampje knipperen in het dashboard.
* M'n contactblokje blijkt dus ook goed te zijn. Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij deze 626 dat het contactblokje het laat afweten. Maar gisteren dus bij de sloop meerdere contactblokjes mogen uitproberen en allemaal geen succes.

Volgens het elektrisch schema in m'n vraagbaak gaat er een draad van het contactblok (schemacode ST) direct naar de startmotor (kleurcode zwart/geel).
Alleen de kleurcode vanaf het contactblok in de auto is zwart/blauw ! De kleurcode van de stekker bij de startmotor is zoals vermeld wel zwart/geel ! In het stuk van contactblok naar startmotor moet dus nog ergens een andere stekker/verbinding zijn. Maar waar?

Dan blijft er denk ik over:
Draadbreuk, een (verborgen) niet goed contactmakend relais of ergens een verstopt gesprongen zekering.

Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik ze graag !. Ik laat het weten als ik meer weet.

626-er 0

14 jaar

Hij start weer met de sleutel.

De Mazda monteur in Assen heeft onder de motorkap gekeken, alleen maar wat draden en relais aangeraakt met z'n magische handen en de stekker bij de startmotor losgemaakt en weer vast gemaakt (had ik gisteren zelf ook een aantal keren gedaan). En vroooooem, maar hij heeft geen idee waar het probleem nou zat !

De conclusie was in ieder geval dat het geen (elektrische) overbruggingsweerstand kan zijn, aangezien de startmotor altijd al met veel energie direct aanslaat. Het kan een goed werkend relais zijn, waarvan een draad om het relais te activeren een breuk of slechte aansluiting bevat. Of ... de stekkerverbinding met de startmotor is toch slecht. Daar is nu niets over te zeggen, omdat ik die stekker nog niet had doorgemeten op een spanning van 12Volt.

Ik houd m'n "bypass"-draad bij de hand voor het geval het mankement zich weer voordoet. En dan wil de monteur in het elektrische schema van Mazda zelf opzoeken welk relais eventueel een rol speelt.

626-er 0

14 jaar

hallo,
een wat late reactie. ik heb het zelfde probleem bij 626 2.0 uit 98 (ge4t)
kan iemand mij vertellen waar ik al die dingen kan vinden: startrelais, contactblokje, waar zit de stekker van de startmotor, e.d.

Ik heb bij het contactslot al de nodige stekkers los gehad maar daar word ik niet wijzer van. Het blijft bij een klik rechts onder dashboard of hij start. helaas steeds vaker een klik.

Ant

ant 0

13 jaar

Beste mensen, is het probleem met het contact maken van contactslot opgelost geweest? Ik heb met mijn Mazda 626 ‘99 hetzelfde probleem. Inmiddels op aanwijzen van de dealer een klein schakelaar aan de zijkant van het contactslot vervangen, maar niet opgelost. Weet iemand wat het tweede zou moeten zijn? Alvast dank. Groet

Mahesh 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.