Mercedes-Benz C-Klasse: aircopomp ineens jankend geluid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

hoi, airco pomp maakte ineens een jankend geluid! drie kilometer verder geen koeling meer. (voor het janken goede koeling!) kan iemand mij vertellen of hier een magneet koppelling op zit?? deze aircopomp draait gewoon altijd mee, maar je kunt deze gewoon uitschakelen zoals jullie dat weten, nu werkt dat zelfs niet meer. nu was mijn vraag zit hier een magneet kopelling op en is deze redelijk te vervangen? zo ja kan ik deze verwijderen zonder deze te laten legen?

alvast bedankt voor jullie reaktie in deze,

met vr. gr. Hupkes

hupkes

Geplaatst door hupkes (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

hoi,
ben inmiddels weer verder, pomp waarschijnlijk kapot!! zit geen koude middel meer in!!!
op zoek naar een revisiepomp !!!!
vreem maar als de druk wegvalt dan hoort de pomp toch te stoppen? of zit de drukschakelaar er alleen maar in tegen overdruk? iemand antwoord?
vast bedankt maar weer.
gr hupkes

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote]vreem maar als de druk wegvalt dan hoort de pomp toch te stoppen?[/quote]
Normaal gesproken wordt de compressor uitgeschakeld bij een te lage druk, maar niet altijd onder bepaalde omstandigheden.
Je hebt te weinig koudemiddel in het systeem gehad, en er was net genoeg voldoende druk om de compressor niet uit te schakelen.
Een compressor wat vast loopt is in veel gevallen de oorzaak van te weinig koudemiddel (lekkage), betekent dat de compressor te weinig wordt gesmeerd, gekoeld en zal uiteindelijk vast lopen.

[quote]of zit de drukschakelaar er alleen maar in tegen overdruk?[/quote]
Dat ligt eraan welke drukschakelaar is gemonteerd ? een enkelvoudige of een dubbele ? de enkelvoudige met 1 schakelmoment kan zowel in de zuig als perszijde gemonteerd zitten en schakelt de compressor alleen uit beneden een druk van 2 bar.
De dubbele met twee schakelmomenten kan alleen in de perszijde zitten en schakelt de compressor uit beneden de 2 bar of boven de 25 bar als de druk te hoog wordt in de condensor.

[quote]op zoek naar een revisiepomp !!!![/quote]
Een nieuw expansieventiel, filter/droger en het systeem laten spoelen.

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

hoi Theo,
bedankt voor je reacktie indeze, zal maar moeten gaan vervangen! weet jij meschien nog een adresje voor mij? Kan in duitsland voor rond de 200,- een pompje overlaten komen.
alfast bedankt,
met vr. gr. H.Hupkes

koende2 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vergeet niet dat je bij deze autos niet kan zien of de pomp aan het werk is.
Hebben namelijk een compressor die altijd mee draait....
Of zit ik ernaast?

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kunt best gelijk hebben Koen, dat het een compressor is die altijd mee draait..
ik heb die info ook niet nagekeken omdat er zoveel verschillende modellen zijn in C Klasse o.a. W202 / 3 en motortype.
Bijv: W202 met motortype M111.920 / 921 bjr, ' 96 t/m ' 00 hebben een compressor met magneetkoppeling.

Als ik het topic nalees, staat er wel vermeld dat de aircopomp altijd mee draait, in dat geval veranderd dan ook het verhaal van de drukschakelaar.
Dergelijke ac systemen hebben geen lagedrukschakelaar om de compressor uit te schakelen als de vulgraad te laag is.

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

hoi theo en koende,
het is inderdaad een pomp die altijd meedraaid. de pomp die is echt vast gelopen en heb inmiddels een revisiepomp besteld. nu zijn er verschilende meningen over het schoonspoelen. de ene zegt twee keer leeg halen en vullen is voldoende terwijl de andere zegt een keer is voldoende. nou heb ik de pomp leverancier benaderd en die zegt; net zolang dat het koelmiddel schoon is,dit is meestal het geval drie tot vier keer. wat vinden jullie hiervan?
gr Hupkes

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Het systeem kan alleen gespoeld worden door een volledig open systeem, compressors,expansieventielen, filterdroger moeten verwijderd worden.
Spoelen met koudemiddel kan en is alleen mogelijk in vloeibare vorm, toch geeft dit geen volledige reiniging van het systeem, de beste manier is te spoelen met chemische spoelvloeistof en uiteraard met de beschikbare/benodigde apparaten.

Spoelen met gemonteerde onderdelen die obstakels vormen zoals, expansieventiel, filterdroger en compressor, is dweilen met de kraan open, er blijft altijd rotzooi achter en zeker in het hogedruk gedeelte direct achter de compressor, in de kleine kanaalen van de condensor kunnen zich nog altijd vuildeeltjes ophopen die nadien door trillingen loskomen en weer voor de nodige ergernis zorgen.
Het beste is dan ook omdat te vermijden de condensor te vervangen, ofwel een zuigfilter te monteren aan de zuigzijde van de compressor.

koende2 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vastlopen van de pomp heeft vaak een reden...
Ik hou me er meestal aan om het expansieventiel ook te vervangen.
Deze zijn niet duur en kunnen door slechte werking een goede verdamping van vloeistof
tegengaan. Waardoor de compressor een vloeistof slag kan maken.
Weet niet of je deze dingen kan laten testen maar ik vervang ze in ieder geval mee.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=koende2]Weet niet of je deze dingen kan laten testen maar ik vervang ze in ieder geval mee.[/quote]
Hoef je niet te laten testen, een expansieventiel werkt op druk en temperatuur en is gemakkelijk zelft te controleren bij een inwerking zijnde ac.
Bij vast gelopen compressors moet (advies) het expansieventiel vervangen worden omdat het ijzervijlsel achterblijft in het kanaal waar zich de stift, kogel en veer bevindt.

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

excuus voor het openen voor een nieuwe topic? dit is toch weer een nieuw probleem? weet niet hoe ik dit door moet kopieren naar oude topic?

dhr. stek bedankt voor u reaktie maar weer! komplimenten van deze kant!!! wij hebben hier onderling een beste discussie over, maar dat begrijpt u. voor het leeghalen stond er 5.5bar druk op het was 19.5 graden omgevings temp. nu heb ik vernomen dat er tussen de 3 en 5 bar druk hoort te staan. we zien wel. kan een condensor verstopt raken? zodat deze te weinig door stroming geeft? waardoor de pomp te veel voor zijn kiezen krijgt?
ik hoor wel,
alvast bedankt maar weer.
mvgr, H Hupkes

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Hupkes

Ik zie jou nieuw geopende Topic niet als een nieuw probleem mede gezien het nogsteeds om het zelfde item en voertuig gaat.
Ook heb je sinds [u]11 juni[/u] geen reactie meer gegeven en ook is er in dit Topic geen oplossing vermeld er vanuit gaande dat het probleem dan niet is opgelost c.q niet kan worden afgesloten.

Vandaar het verzoek....

Moderator Problemcar

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

copy past van nieuw geopend/gesloten topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

[quote=hupkes]hallo even in het kort het volgende probleem,
mercedes airco pomp had het begeven, vastgelopen!! nu het volgende; gespoeld nieuwe pomp,filter en expansie ventiel gevuld met 850 gram koedemiddel(voorschrift). direct na inschakelen de pomp begon zwaar te lopen, klapperende multieriem!nu heb ik de multiriem en spanner vervangen incl. de trillingsdemper( gasveer op de automatiche spanner). inmiddels weer nieuwe pomp! leverancier bevestigde. Tijdens het leeghalen kwamer de eerste keer 460 gram koude middel er uit. tussen vullen en leeghalen heeft 4dagen gezeten kunnen geen lek vinden!( ivm fluor) tweede pomp gemonteerd en afgevuld met 850 gram koude middel, weer ja kon geen kwaad! zei collega ondernemer. na vulling en laten draaien zelfde probleem! leverancier gaf weer een nieuwe pomp maar dan van een ander merk. leeg leten halen en er kwam 680 gram koude middel uit!nieuwe gemonteerd en afgevuld doorde zelfde collega ondernemer en weer 850 gram koude middel erin! zei nog zit er niet te veel in!! nee hoor je raad het al weer het zelfde probleem. terug naar leverancier bellen maar ja daar is het probleem niet mee opgelost. bij inschakeling trekt er echt veel vermogen weg .naar eigen berekening , 1 850 erin 450 eruit 400 over, 2 850 erin en 680 eruit 170 over 3 erin 850 eruit ?als ik dit onder elkaar leg heb ik zo'n 570 teveel aan koude middel!!!! zeer slecht voor de pomp en dergelijke. wie o wie heeft een suggestie????? hoe kan ik na gaan hoeveel er nog in het systeem zit? voor het geval er iemand reageert, als de condensor wordt vervangen moet er dan weer 850 gram R134 in???


Ga voor mijn gevoel condensor vervangen lijkt wel of die niet genoeg rond spoelt, dit is het laatse wat ik kan gaan vervangen! voor degene die denken dat er een vrijloop op de dynamo zit, nee .

ben benieuwd naar de reactie,

mvgr, Hupkes[/quote]
[quote=TheoStek]Volgens mij is er iets anders aan de hand? hetgeen je omschrijft dat bij recoveren de helft wordt terug gehaald van de 850 gram kan niet.
Dan zou volgens mijn redenatie ergens een afsluitklep moeten zitten die de andere helft van het koudemiddel tegenhoudt ? ook dat kan niet, want bij het verwijderen van de zuig en persleiding op de compressor, zal de resterende helft van het koudemiddel je rond de oren vliegen.

1. Of er zit een lek in het systeem, dat niet te vinden is of nog niet gevonden.
2. Weegschaal klopt niet.
3. Er wordt verkeerd gevuld (gasvormig)
4. Koudemiddel is vervuilt door een niet condenseerbaar gas, komt veel voor bij retourcilinders.

De drukmeters bepalen of het systeem leeg is en de weegschaal geeft aan hoeveel gram,.
Ja, er moet weer 850 gram in als de condensor wordt vervangen, het systeem is toch drukloos, er kan niets achter blijven in het systeem.[/quote]
Beste Hupkes,

Ik vind het altijd geweldig dat er gesuggereerd wordt dat een systeem in rust altijd 3 of 5 bar moet aangeven, de druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur en geeft niet aan of een systeem correct is afgevuld of over genoeg koudemiddel beschikt.
Eergisteren: Fiat multipla, druk in rust 4 bar zowel hoge als lage druk, airco aangezet druk ld/hd 5 bar, expansieventiel bevroren, druk bleef hetzelfde conclusie: expansie ventiel en compressor defect, systeem leeg gehaald 500 gram gerecoverd van de 650 gram die erin behoort te zitten.
Van de week heb ik nog zoiets gelezen in de trend van 5 bar = 25°C en komt overeen met de buitentemperatuur ! klopt niet, de verdampingstemperatuur is niet de omgevingstemperatuur.

Ja, de condensor kan verstopt raken/ziijn, hierdoor stijgt de persdruk en gaat de compressor het i.d.d. voor zijn lamellen krijgen.

[quote=TheoStek]Het systeem kan alleen gespoeld worden door een volledig open systeem, compressors,expansieventielen, filterdroger moeten verwijderd worden.
Spoelen met koudemiddel kan en is alleen mogelijk in vloeibare vorm, toch geeft dit geen volledige reiniging van het systeem, de beste manier is te spoelen met chemische spoelvloeistof en uiteraard met de beschikbare/benodigde apparaten.

Spoelen met gemonteerde onderdelen die obstakels vormen zoals, expansieventiel, filterdroger en compressor, is dweilen met de kraan open, er blijft altijd rotzooi achter en zeker in het hogedruk gedeelte direct achter de compressor, in de kleine kanaalen van de condensor kunnen zich nog altijd vuildeeltjes ophopen die nadien door trillingen loskomen en weer voor de nodige ergernis zorgen.
Het beste is dan ook omdat te vermijden de condensor te vervangen, ofwel een zuigfilter te monteren aan de zuigzijde van de compressor.[/quote]

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

theo bedankt maar weer voor je reacktie indeze!
het wordt volgens mij eens tijd om bijv. een curses of iets dergelijks in het leven te roepen om kwalitatief aan voorwaardes te voldoen waar aan de klant en niet te vergeten de mensen die er mee moeten werken meer inzicht te verkrijgen in problemen in airco instalatie's in voertuigen. (betere scholing).

ik laat hem leeghalen en dan maar een nieuwe condensor plaatsen dit is het laatste wat ik kan doen en dan weten wij het niet meer!!!!!
wordt vervolgd.

mvgr, H Hupkes

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

hallo, nog even een vraagje als ik de pomp verdraai mag daar een slag van zo'n 2cm inzitten (een soort van vrijeslag?) ik dacht en andere ook dat dit niet mag! iemand nog een suggestie?
mvgr, h Hupkes

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

hallo allemaal,
vandaag de vierde pomp gemonteerd en een nieuwe condensor, het probleem met het geklaper van de multiriem is opgelost!! bij controle van de vierde pomp viel ons direct op hoe makkelijk deze rond te draaien was. Je kon de pomp met een vinger rond draaien en de andere pompen moest men de hele hand en met kracht draaien. nu hopen dat alles goed blijft!! wij zijn er voor zover uit dat dit een productie fout is we wachten maar af hoe dit opgelost gaat worden, gezien dat mijn leverancier het probleem ook erkent komen wij er zeker wel uit. Het enige wat mij vanavond nog opviel is dat er geluid, klein beetje, uit de lucht rooster kwam kan het haast niet omschrijven maar voor mij een onbekend geluid,het lijkt op een klep die open gaat maar dan langzaam zodat het lijkt dat er dan doorstroming plaatsvind, kijk dit nog een dagie aan en dan laat ik even weten of er verde geen problemen meer zijn.
wou degene die gereageerd hebben tot nu toe allemaal bedanken voor de input.
mvgr, H Hupkes

hupkes (0) PRO, 12 jaar geleden

hallo allemaal,
het probleem met de arco lijt nu helemaal opgelost.
Wil dan ook iedereen bedanken voor de reactie indeze.
kan gesloten worden
goede vakantie toegewenst, met vriendelijke groet H Hupkes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.