Mercedes-Benz Clk: Auto van slag na vervangen accu?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320

Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een Mercedes CLK 320 Cabriolet uit het jaar 2003 (W209). Eerder deze week heeft de accu (74Am) de geest gegeven. Gister een nieuwe accu gekocht (75Am) en de oude vervangen. Daarna direct gestart en gaan rijden, gisteravond voor de deur gezet, en tot zover ging alles prima.

Vanmorgen ingestapt, stukje gaan rijden, auto weer geparkeerd en toen begon de ellende. Op het moment dat ik de auto op slot deed ging direct het alarm af.
Het alarm stopte dan weliswaar wel toen ik de sleutel indrukte, maar ik kreeg de portieren niet van de vergrendeling af (sleutel leek totaal niet meer te reageren). Vervolgens via het sleutelgat de portier geopend en de auto gestart, enkele zaken die mij opvielen:
- Op het display had ik een 'Display failure'-melding
- Beide ramen zakte niet bij het openen van de portieren
- Het mechanisme wat de gordel moet aangeven werkte niet
- Tankmeter gaf een lege tank aan
- Parkeersensoren werkte niet

Vervolgens heb ik de ANWB gebeld en terwijl zij onderweg waren wachtte ik in de auto, en plots begon alles te werken (ramen zakte, gordel werd aangegeven, parkeersensoren werkte, tankmeter klopte weer en de 'Display failure'-melding verdween). Vervolgens probeerde ik de auto op slot te doen, tevergeefs, en ik had weer exact dezelfde ellende.
Uiteindelijk was de ANWB gearriveerd en de ANWB gaf aan hier heel erg weinig aan te kunnen doen. Volgens de ANWB moet de volledige auto weer worden afgesteld en worden ingeleerd en zij hebben hier niet de apparatuur voor.
Ik nam hier eigenlijk geen genoegen mee, en ben zelf wezen googlen, en kwam dan ook dit topic tegen:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik heb het gene gedaan wat user ''rene9492' voorschrijft, en alles luikt nu ook prima te werken! Op het alarm na..
Op een of andere manier gaat het alarm bij het vergrendelen van de auto direct af. Het enige wat ik kan doen is de auto open laten staan of accu pool eraf halen en de auto handmatig sluiten, maar je kan je voorstellen dat ik daar niet op zit te wachten.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen? Is het alarm van slag na het vervangen van de accu?

Alvast bedankt!

Rico1337

Geplaatst door Rico1337 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz CLK? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Is het een W208 of W209..?

Rico1337 (0), 9 jaar geleden

Excuses, een W209

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Even langs de dealer en laten programmeren met behulp van diagnose apparatuur.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Programmeren is in principe niet nodig, maar even laten uitlezen is wel aan te raden. Was de accu die er uit komt 74Ah, origineel Mercedes-onderdeel?

Rico1337 (0), 9 jaar geleden

Nee, zover ik weet wat de vorige accu geen origineel Mercedes-onderdeel, maar een accu van de lokale autogarage (3 jaar geleden vervangen).

Allen bedankt voor de reacties, en dat ik naar de dealer moet is mij (helaas) nu wel duidelijk. Alleen een beetje vervelend dat het vandaag zondag is en ik vandaag nergens terecht kan, en morgen ik totaal geen tijd heb om langs de dealer te rijden. Is er wellicht een work-around? Wellicht het uitschakelen van het alarm waardoor ik toch gewoon de portieren kan sluiten?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

3 jaar geleden is de accu ook al vervangen. Dan is deze niet erg lang meegegaan. Hoort er niet toevallig een VRLA-accu in?

Je kan de deuren toch op slot draaien met het noodsleuteltje? Dus eerst binnenin met de knop van de cv de andere deur en kofferklep op slot en dan uit de auto en met het noodsleuteltje het linksvoor portier.

Rico1337 (0), 9 jaar geleden

Voor de nieuwe accu heb ik mij laten adviseren door de lokale auto materialen zaak, al zegt dat natuurlijk ook niet heel veel (men wilde mij eerst wegsturen met een (qua formaat) veel te grote accu die ook nooit had gepast)...

Voor wat betreft het sluiten van de portieren; ik dacht dat het alarm zichzelf na X aantal minuten automatisch inschakelde als alle portieren zijn gesloten.
Maar ik zal het zo meteen even proberen (vind het nu nog wat te vroeg om in de straat eventueel het alarm te laten loeien).

PS: Ik verbaas me echt over het feit dat een auto (waarschijnlijk) opnieuw geprogrammeerd en/of ingeleerd moet worden nadat deze spanningsloos is geweest... een simpel klein batterijtje of SD kaartje die alle settings kan onthouden moet toch niet zo ingewikkeld zijn? Vind het echt bijzonder, maar dat terzijde :)

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Normaal gesproken hoeft er niets geprogrammeerd te worden, geef ik boven ook al aan. Alleen heeft jouw auto nu een storing(wel of niet veroorzaakt door het spanningsloos zijn) en die moet wel uitgelezen worden.

Als het een origineel alarm is, wordt deze alleen maar ingeschakeld door de auto te vergrendelen via de ab op de sleutel.

check

Beste antwoord, geplaatst door Rico1337 (0), 9 jaar geleden

Ik heb er geen verklaring voor, maar vanaf vanmorgen lijkt de auto weer prima te werken.
Geen vreemde meldingen, alarm blijft netjes uit bij het sluiten van de portieren...

Wat mij betreft 'opgelost'.

Allen bedankt!

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Toch een slimme auto ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CLK of stel zelf een nieuwe vraag.