is er een manier om een atmosferische diesel een beetje te tunen, zou wat extra koppel wel fijn vinden, heeft een intercooler nut bij een niet-turbo diesel? en kan er eventueel iets gedaan worden met de brandstofpomp om meer koppel te krijgen? (de timing of zo?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik huiver bij het idee "een beetje tunen" Natuurlijk zijn er mogelijkheden, Maar je moet wel bedenken dat bv de aandrijflijn (koppeling,versnellingsbak, differentieel en aandrijfassen, normaal gesproken zwaar genoeg zijn uitgevoerd om het maximum koppel aan te kunnen.. Als er nu maatregelen worden getroffen om beduidend meer koppel te verkrijgen, ga je het risico lopen dat je brokken maakt.
Met een atmosferische diesel zijn zo goed als geen extra pk's mee te behalen mede gezien er geen turbo in het spel is...
Gr. paul
[quote=cor van jaarsveld]Maar je moet wel bedenken dat bv de aandrijflijn (koppeling,versnellingsbak, differentieel en aandrijfassen, normaal gesproken zwaar genoeg zijn uitgevoerd om het maximum koppel aan te kunnen.. Als er nu maatregelen worden getroffen om beduidend meer koppel te verkrijgen, ga je het risico lopen dat je brokken maakt.[/quote]
Cor
Die tijd is niet meer.... Tegenwoordig wordt er getuned en rekening gehouden met bepaalde componenten.
Niet de tuning is verantwoordelijk maar de man die aan het gas hangt.
Gr. paul
leuk toch enkele antwoorden te krijgen, ik denk aangezien de vermogenwinst miniem zal zijn, is om de extra krachten i.v.m. de aandrijflijn te verwaarlozen, het is niet de bedoeling om als een gek te accelereren, maar gewoon om vlotter te kunnen rijden, ik rij veel in stad en met een beetje extra koppel zou ik minder vlug moeten schakelen, maar daaarmee weet ik nu nog niet of een intercooler op een gewone diesel verschil zou maken, en eventueel de timing van de brandstofpomp (ook miniem dan natuurlijk)
11 jaar
Een intercooler heeft geen zin omwille van het feit dat er niets te koelen valt als je geen turbo hebt.
Aan de timing sleutelen levert niets op behalve wat rook en slechter starten.
oke, bedankt voor de info, ik zal er dan maar van afzien, misschien later gewoon een 2300TD plaatsen
11 jaar
[quote=simie1961]misschien later gewoon een 2300TD plaatsen[/quote]
Indien je echt wil stijgeren moet je eerder gaan denken aan een CDI versie.
Een 2300TD trekt ook geen worst van het bord af... ;)
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar