Ik ben de eigenaar van een Vito 110 cdi uit '99.
Nu zijn voor de tweede keer de injectors vervangen nadat ze begonnen te lekken.
Na de tweede reparatie aan de injectors bleek de distributieketting van tijd te zijn geraakt (volgens de dealer twee tanden). De motor maakte op dat moment een hard metalen ratelend geluid en had geen vermogen meer.
Toen ik met deze klacht met de auto terug ging stelde de garage echter dat ze niet aan de distributie hadden gezeten en dat de distributie dus al van tijd moest zijn geweest voordat zij de injectors vervangen hadden.
Mijn vraag aan dit forum is tweeledig:
- Ik ben er van overtuigd dat de auto voor de reparatie goed op tijd stond. De motor liep goed, had ruim vermogen en starte goed.
Wie weet hoe de distributie kan verschuiven bij het vervangen van de injectoren bij een vito cdi?
- Een tweede vraag die me nog meer zorgen baart is de mogelijke schade die hierdoor is ontstaan. In hoeverre kunnen de kleppen de zuigers raken als de ketting twee tanden verschuift.
Ik ben bang voor ernstige motorschade. De motor heeft nadien nauwelijks vermogen, loopt rauw met een hard geluid en een slechte koude start.
De dealer geeft niet thuis en de reparatiekosten voor het vervangen van de injectoren en het weer op tijd zetten van de distributie bedroegen 4000 euro.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat ze hem twee keer achter elkaar hebt gestart terwijl de olie koud was dan bestaat de kans dat de olie druk niet op tijd erbij was voor het opdruk brengen van de ketting spanner met andere woorden dat de ketting spanner zonder olie- druk was,en toen is gestart,want ik heb het met een andere auto het zelfde gehad.daar was de ketting 3 tanden verschoven.
Ik heb contact gehad met de dealer met de specifieke vraag om compressie te meten om motorschade uit te sluiten. De monteur die de injectors had vervangen zei zelf ook wel gehoord te hebben hoe de zuigers de kleppen geraakt hebben, maar was in de overtuiging dat deze slechts elkaar geraakt hebben zonder echt door te duwen en er werkelijke motorschade is onstaan. Het metaal op metaal geluid van de zuigers tegen de kleppen had hij ook gehoord, maar hij dacht dat het net was goed gegaan. De compressietest lijkt dat te bevestigen.
De garage blijft echter bij hun standpunt dat ze niet aan de distributie hebben gezeten en dat de reparatie om de motor op tijd te zetten en de eventuele gevolgschade voor mij is.
Ik ben er echter van overtuigd dat de motor goed stond en dat ik niet met een hard ratelende motor bij de garage ben gekomen.
Het lijkt me overigens ook vreemd om de hele auto te controleren, en toch gewoon de injectors te vervangen terwijl de motor zo'n harde metalen ratel zou laten horen.
In mijn beleving heb je dan eerst een gesprek met de klant dat de motor een ernstig probleem vertoont.
Voorals nog wordt alles doorberekend aan mij als auto bezitter en is er 11000 euro betaald voor het twee maal vervangen van de injectors bij een Vito.
Ik heb de dealer gevraagd om in ieder geval verantwoordelijkheid te nemen voor het van tijd raken van de motor en overweeg anders om verdere stappen te zetten.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar