Een W124 met M103 motor met 250.000 km.
Twee klachten:
Na een tijdje stationair draaien begint de motor op 5 cylinders te draaien.
Oliedruk was stationair zo goed als 0, op toeren geen 3 maar max 2,8.
Olie ververst met een nieuw filter
Oliedruk is wat verbeterd maar nog steeds stationair krap, onder 700 toeren zakt die weer naar 0.
Op toeren vanaf 1500 o/m nu wel 3 bar druk. Oliedrukzender vervangen, maakt geen verschil.
Stationaire druk nog steeds laag. Olie die eruit kwam was wel extreem dun.
Bougies, kabels, rotor en verdelerkap zijn vervangen.
Kap en rotor door Beru spul, kabels Bosch, bougies NGK.
Nu valt er geen cylinder meer weg maar lijkt het alsof na een tijdje stationair de ontsteking kort uitvalt.
Dat geeft een stevige bonk waarna de motor weer normaal loopt.
Geen gerammel of andere bijgeluiden, zo te horen een prima motor.
Deze motoren zijn gevoelig voor de juiste ontstekingsdelen.
De rotor van Beru schijnt vaker problemen te geven, de kap zou wel bruikbaar zijn.
Ik ben nog niet eerder met dit soort klachten geconfronteerd bij een M 103 motor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rotor op aanraden van een wegenwachter die dezelfde problemen had vervangen door een van Bosch.
Verdelerkap afgedicht met een randje silikonenkit. Tot nu toe geen problemen meer met motorloop.
Oliedruk probleem eerst maar eens aanpakken door de overdrukklep te reinigen en een nieuwe veer in te bouwen.
De auto rijdt behoorlijk zuinig ruim 1:9 is niet slecht voor een 1600kg wegende Benz met automaat.
Probleem opgelost.
Beru kap vervangen door een Bosch exemplaar.
De motor draait gelijkmatig stationair, ook iets meer toeren.
Oliedruk nu onbelast 1 bar, minimum volgens MB is 0,3 bar.
Mag dicht.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar