Mercedes-Benz 208: motor verliest vermogen gaat stoten, na 5 min loopt die weer goe

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2300 cc

Hallo mede sleutelaars
Ik heb een mercedes/tabbert camper van 1982 aan geschaft km stand 142 000 ( echte aantoonbare kilometers)
hij is ingevoerd uit zwitserland, ik heb de technische beschrijving van de opbouw wel ( boekjes) maar niet van de motor en onderstel
Ik heb nu twee keer aan de kant gestaan , eerste keer bij koud weer en gure wind( dacht aan bevriezen) n a5 min was alles weer normaal.
De tweede keer was dit weekend normaal weer dus van bevriezen kan geen spraken zijn, ik denk dan dan aan brandstof tekort ( vapurlock of zo iets).
Motor loopt ook niet echt mooi rond, iets op de choke en het is een zonnetje.
Mijn idee is eerst klepspeling controleren/ stellen
Punten controleren/vervangen ( pffffff das een tijd geleden )
verdelerkap rotor kabels vervangen en bougie,s
Ik heb echter geen gevens!!!!!!!!

Op de motor heb ik kunnen vinden aan gegevens
( onderblok gietijzer 110-79 ) serie nummer 115 972 10 008 251
Op de kop 230
r 115 010 26 01X

Wie kan mij aan de juiste gegevens helpen
klepspeling ( warm of koud)
llichthoogte van de punten
contacthoek
aantal graden voor onsteking

alvast bedankt

oldtymer

Geplaatst door oldtymer (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 208? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

dirkvandenbroek (0), 11 jaar geleden

Brandstoffilter(s) moeten schoon zijn zodat je weet dat er zonder problemen benzine bij de carbarateur komt.
Vernieuw eens dat filter.

Verzeker je er ook van dat de motor nog goede compressie heeft.

De motor die je hebt is een type M115, die in vele varianten is geleverd in personen- en bedrijfswagens.
Specifiek heb je een M115.972 met 85 pk, gebruik eens een zoekmachine met M115.972 in de query
De carburateur eens goed nakijken.

oldtymer (0), 11 jaar geleden

update tot nu toe:
Kleppen gesteld ( stonden verkeerd om afgesteld in en uitlaat omgedraaid ) en niet de juiste hoogte
Ontsteking afgesteld op 0,45 mm ( stond te klein)
Bougie,s vervangen en deze afgesteld on 0,7mm
verdelerkap en rotor zijn in nieuwstaat.
Bobine kabel ingekort ( was te lang en schuurde over de gas stang)
ontstekingstijdstip op gehoor afgesteld ( kan vanwege de opbouw niet zonder spiegel het tijdstip zien moet eerst een steun maken dat de spiegel blijft staan).
test rit gemaakt van 1 uur, rijd perfect motor heeft weer vol vermogen . ( motor temp komt niet boven de 85 graden uit volgens de meter)
Na een tussen stop van 5 min , flinke bezine lucht in de wagen, motor start goed rijd goed na 4 min is de klacht weer terug weer stoten kan nu wel rustig door rijden.
echt benzine tekort klachten.
carburateur nu uit elkaar gedraaid en zie daar! ZAND onder in de flotterkamer.
Heb hem nu helemaal uit elkaar gedraaid, O ring bij de stationairsproeier is wat ingedraaid, middenstuk carburateur niet echt vast het geheel ligt nu te weken in een benzine thinner mengsel morgen 1 nieuwe pakking slaan.
volgende stap is nu het brandstof filter los zagen om te kijken hoe de vervuiling daar is , en als dat zo is ga ik ook de tank spoelen.

Waarom die na de tussen stop weer begon met de klacht , is mij op dit nog niet duidelijk , zie het verband nog niet zo.

iafilius (0), 9 jaar geleden

Hoi,

Ik ben erg nieuwsgierig naar een update (m115/308 eigenaar)

Groeten

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Zolang er word gereden blijft de carburateur redelijk koel, sta je stil dan heeft in theorie de motorhitte kans deze binnen te dringen waardoor de benzine veel vluchtiger word.
Gevolg niet starten door dampbelvorming..
Misschien blower die deze geur je interieur in blaast?

Altijd beginnen met goede basis.
Dus gezonde brandstoftoevoer, geen lekkage aan carburateur(voet) spruitstukken en alle slangen enz.
Klepspeling correct.
Voldoende compressie en gelijkmatig.
Goede conditie van onstekingsdelen en nauwkeurig afgesteld, bij contactpunten de juiste openingsafstand en kontakthoek.
Juist afstellen op graden voor BDP en vervroeging controleren !! zowel mechanisch als vacuum.

thjeu (0), 8 jaar geleden

Beste Oldtymer,
Heb je de afstel gegevens nog voor het kleppenstellen van de tabbert?
Groet

nicwil (0) PRO, 8 jaar geleden

inlaat 0.10
uitlaat 0.20

contacthoek 50 of afstand contactpunten0.40 32 gr bij 4500tr/min zonder vacuum

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

Heren,

dit topic stamt uit April 2013...

Voor nieuwe problemen graag een nieuw topic starten.

mvg.
Moderator Problemcar

thjeu (0), 8 jaar geleden

Nicwil , Enorm bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 208 of stel zelf een nieuwe vraag.