close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz E-Klasse: ombouwen naar multiklepper of turbo???

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 300

Hallo,

Ik heb wat advies/hulp nodig. Ik heb een W124 uit '86 3 liter 6 cylinder benzine, met automatenbak, ABS en Airco en wil deze graag ombouwen naar een diesel.
Nu ben ik wat aan t rondkijken naar losse onderdelen of een complete (schade)auto, maar t valt niet echt mee; het "normale" blok valt af en dus blijft de multiklepper of de turbo versie over.

Ten eerste weet ik niet wat de voor en nadelen kwa duurzaamheid, acceleratie en verbruik is.
Ten tweede weet ik niet zeker welke onderdelen ik allemaal nodig heb, om de ombouw van benzine naar diesel goed te laten verlopen, naast het blok en de bak, zoals het cardan, uitlaat, contact etc
Ten derde zijn er niet echt veel multikleppers te vinden en die ik tegenkom zijn erg prijzig.

Zou je me svp zsm wat kunnen adviseren over hierboven? Alvast reuzenbedankt!!!
MVG

Lars

Geplaatst door

Lars1977 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lars

Beter en veel goedkoper kun je een diesel aanschaffen en jou huidige auto van de hand doen.
Vergeet ook niet de RDW keuring na evt ombouw zal het kenteken aangepast moeten worden.

Al met al een hoop weggegooit geld...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Hoi Paul,

Hartstikke bedankt voor je snelle respons, waardeer ik zeer.
De benzine W124 E300 uit 86 heb ik onlangs uit Duitsland gehaald, omdat ie binnenkort belasting vrij wordt, er echt gloednieuw bijstaat en alle denkbare opties heeft.
Het advies waar ik voornamelijk naar op zoek ben is of iemand me duidelijk alle verschillen tussen de multiklepper en de turbo uit kan leggen om mijn keuze te vergemakkelijken daartussen en een lijst met (alle) onderdelen die gewisseld moeten worden om de ombouw van benzine naar diesel goed te laten verlopen (hopelijk iemand die dit al gedaan heeft met een soorgelijke auto)

Ik dank je zeer vriendelijk, met groetjes uit het midden van het land,

Lars

Lars1977 0

14 jaar

Vergis je niet Lars.

De auto zoals je zegt is in nieuwstaat en waarschijnlijk nog geheel origineel, dat maakt de waarde van zo'n auto.
Persoonlijk zou ik hem zo houden.

Een diesel van dit formaat gebruikt ook het nodige denk niet dat je er iets mee opschiet.
Persoonlijk zou ik de auto origineel houden en er evt LPG inbouwen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Inderdaad wat Paul al zegt, als ie binnenkort toch wegenbelastingvrij is gewoon LPG inbouwen, veel makkelijker en uiteindelijk goedkoper.

tanken voor 60 cent of voor 1,10.

er komt ook behoorlijk wat bij kijken bij ombouw naar diesel. Motor, leidingen, tank, bedrading, onderstel met schokbrekers en veren, koeling, uitlaat, versnellingsbak, dashboard enz.

en bij turbodiesel ook nog het rechter spatscherm tbv. de luchtinlaat.

Mausx 0

14 jaar

Hoi Mausx,

Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat de bedrading, tank, leiding en onderstel compleet ook gedaan moest worden! Van de rest was ik al voorbereid.
De LPG constructie heb ik ook overwogen, ik heb een kennis die maar voor 1000E een G3 installatie kan inbouwen, maar ik ben bang dat t benzineblok dat er origineel inzit gauw problemen gaat geven, omdat dat blok al 0p 450.000km staat. Het gebruikt echt geen motor of automatenbakolie, maar de rest van het blok zou wel meer en meer probleme kunne gaan leveren na zoveel km's niet?

MVG
Lars

Lars1977 0

14 jaar

als er eenmaal LPG inzit dan is het nog steeds makkelijker om een koprevisie te doen dan de motorombouw.
als je al zegt dat hij geen olie verbruikt dan zal de motor het voorlopig nog wel aan kunnen, ik neem aan dat je er geen 50.000km per jaar mee gaat rijden.

en zeker voor €1000,-, dat is niet verschrikkelijk duur. zal waarschijnlijk een normale "ouderwetse" gasinstalatie zijn.
ik heb net in mijn BMW gas laten inbouwen, een LPI van Prins, kostte meer dan €2000,- maar dat is dan wel gelijk aan G3. rijd super en meer vermogen dan op benzine. o ja, en met 350.000km op de teller.

dus vraag wel even wat voor instalatie hij wil gaan inbouwen.

Mausx 0

14 jaar

Uiteindelijk als de ombouw slaagt, hetzij naar diesel, hetzij naar LPG, dan ga ik er meer dan 50.000km per jaar mee rijden. Voor 1000E zou die maat van me een G3 installatie, inclusief arbeid kunnen inbouwen. LPG is goedkoper en als alleen koprevisie door LPG gebruik nodig is om de zoveel km, dan kan ik daar best mee leven. Ik vreesde voor nog veel meer problemen door die hoge km stand, nu al, nog voor ik op LPG begin te rijden.
Toch ben ik nog steeds ook zeer benieuwd naar de complete lijst van onderdelen die ik nodig heb, behalve motor en bak, als ik naar de multiklepper of turbo wil en de verschillen daartussen.
Bedankt voor al jullie hulp!

Lars1977 0

14 jaar

Kan ik met g3 installatie niet meer dan 50.000km per jaar rijden dan zonder koprevisie? En welke G3 installaties zijn er allemaal waarbij het vermogen juist meer is dan met benzine? Alvast reuzenbedankt Mausx!! Denk inderdaad dat LPG dan een betere optie is dan complete ombouw naar diesel;komt teveel bij kijken. MVG Lars

Lars1977 0

14 jaar

tuurlijk kun je veel kilometers maken zolang je maar op tijd al het onderhoud doet. olie verversen, bougies enz. dat is wel belangrijk.
als je dat allemaal gewoon goed en netjes bijhoud dan houden ze het heel lang uit.

Koprevisie zal niet direkt nodig zijn, wel regelmatig kleppen stellen indien mogelijk.

alle "G3" instalaties zullen meer vermogen leveren op zo'n motor mits goed geïnstalleerd. gas ontploft nou eenmaal beter.

Mausx 0

14 jaar

Hoi Mausx, dus het hoeft niet per se een een LPI van Prins om meer vermogen te krijgen als met benzine. Ik moet dus enkel vragen om een G3 installatie en niet een "ouderwetse, gewone" LPG installatie?? Afwachtend op je antwoord ga ik daarna meteen zoeken naar een gas installeer bedrijf om meer info vragen per installatie en een afspraak maken met die maat van me die hem in kan bouwen. Nogmaals, zeer bedankt, je hebt me van gedachte veranderd en waarschijnlijk veel geld, tijd en moeite bespaard!! waardeer dat zeer!

Lars1977 0

14 jaar

een "nieuwerwetse" instalatie (G3) is betrouwbaarder, geen last van backfires, bevriezing en dat soort onzin.

alleen het zo even inbouwen vergt wel enige kunde. zoals mijn instalatie word afgesteld met een computer, loopt qua verbranding ook net zo schoon als een nieuwe auto. (BMW uit '84)

een ouderwetse instalatie kan ook meer vermogen leveren maar kunnen ook meer problemen opleveren.
een moderne gasinstalatie regelt alles zelf, starten op benzine. pas als ie warm genoeg is overschakelen naar gas. gas word per cilinder ingespoten.

ik heb mijn instalatie in laten bouwen in Amsterdam-noord. meer ook vanwege de garantie en het afstellen en ik ben er zeer tevreden over.

mag hier verder natuurlijk geen reclame maken maar als je het adres wilt dan stuur je maar even een mailtje.

Mausx 0

14 jaar

Dankjewel Mausx, ik ben zeer zeker geinteresseerd in het adres waar jij de installatie hebt laten doen.

Verder hou ik de optie ombouw naar diesel toch nog open omdat ik vandaag een 300 CE diesel voor een lage prijs met lage km's tegengekomen.
Vraag: Is het cardan, differentieel van een 300D en 300 CE met diesel motor hetzelfde?

Bedankt allemaal

Lars1977 0

14 jaar

Lars, je hebt mail.

Of de bak is anders, of het differentieel is anders. daar ben ik bij Mercedes niet van op de hoogte maar ik denk iemand anders hier vast wel.

Mausx 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.