Mercedes-Benz 300: Vermogen 300 td turbodiesel w123

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: 300 td turbodiesel 5cil

Hallo,

ik heb een hele tijd geleden een w123 300 td turbodiesel automaat gekocht, bouwjaar 1985.
Nu ben ik een paar weken bezig het ding op te knappen. De motor loopt stationair prima en start goed.
Het probleem is het volgende:
Als ik met de stationair draaiende motor het gaspedaal plank intrap, komt hij nauwelijks op toeren. Als de motor echt warm is, gaat het iets beter, maar nog niet geweldig.
Als ik ga rijden is het ding tot de 50 km/h echt niet vooruit te branden, zelfs niet plankgas. Daarna komt de turbo erbij en dan gaat het wel als de brandweer. Dan kan ik ook gewoon 120 (of harder)rijden.
Als ik accelereer met de automaatpook in 2 dan gaat het wel een stuk beter. Ik voel wel dat de automaat ( in D) braaf 2 keer opschakelt en dat klopt ook, want volgens mij rijdt zo'n ding in zijn 2 weg.

Ik heb al een andere brandstoffilter en motorolie erin gedaan.

Iemand enig idee?

Mvg
Michiel

migil

Geplaatst door migil (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

gillessr (0), 14 jaar geleden

of de compressie is zeer slecht (zou niet kunnen als hij goed start) of de regelaar op branstofpomp is defect!

gilles

migil (0), 14 jaar geleden

Heb nu de kleppen eens gesteld en dat was nodig. Sommige kleppen (vooral de inlaatkleppen) hadden gewoon geen enkele klepspeling! Verder had het gaspedaalmechaninisme zo veel speling dat je bij plank gas nog steeds maar half gas op de pomp had. Heb een beetje zitten draaien aan alle stangetjes en is nu wel veel beter.
Feit blijft nu wel dat de motor onderin zijn toeren nog wel lui is en als de turbo ingrijpt wel snel is. En het verbruik is 1:10. Is dat normaal? Ik rijd op de snelweg meestal rond 125-130 km/h.

Mvg

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Is heel normaal. Is een vrij grote turbo die moeilijk op gang komt. Dingen waren al niet snel (voor een diesel toen wel!)

cat.qatar (0), 14 jaar geleden

1:10 moet zuiniger kunnen, maar ik ga ervan uit dat het geen nieuw motortje betreft, dan kan bij 130km/hrs het verbruik goed kloppen

Roger10 (0), 14 jaar geleden

[quote=migil]Heb nu de kleppen eens gesteld en dat was nodig. Sommige kleppen (vooral de inlaatkleppen) hadden gewoon geen enkele klepspeling! Verder had het gaspedaalmechaninisme zo veel speling dat je bij plank gas nog steeds maar half gas op de pomp had. Heb een beetje zitten draaien aan alle stangetjes en is nu wel veel beter.
Feit blijft nu wel dat de motor onderin zijn toeren nog wel lui is en als de turbo ingrijpt wel snel is. En het verbruik is 1:10. Is dat normaal? Ik rijd op de snelweg meestal rond 125-130 km/h.

Mvg[/quote]
Je zou na een tijdje rijden de kleppen eens opnieuw moeten stellen en de motor is moeten spoelen en dan goede olie erin!Heb je de nokkenas+pomptiming al gekontroleerd,het gebeurd dat als er bv.een niet originele ketting inzit dat de nokkenastiming moet gekorigeerd worden met een verstelspie,de pomp kan je altijd juist zetten door te verdraaien!En het verbruik,ja dat ligt wel aan meerdere faktoren maar 1op10 kan.

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

1:10 is al zuinig voor een TDT, zuiniger lukt echt niet.

Roger10 (0), 14 jaar geleden

[quote=Roger10][quote=migil]Heb nu de kleppen eens gesteld en dat was nodig. Sommige kleppen (vooral de inlaatkleppen) hadden gewoon geen enkele klepspeling! Verder had het gaspedaalmechaninisme zo veel speling dat je bij plank gas nog steeds maar half gas op de pomp had. Heb een beetje zitten draaien aan alle stangetjes en is nu wel veel beter.
Feit blijft nu wel dat de motor onderin zijn toeren nog wel lui is en als de turbo ingrijpt wel snel is. En het verbruik is 1:10. Is dat normaal? Ik rijd op de snelweg meestal rond 125-130 km/h.

Mvg[/quote]
Je zou na een tijdje rijden de kleppen eens opnieuw moeten stellen en de motor is moeten spoelen en dan goede olie erin!Heb je de nokkenas+pomptiming al gekontroleerd,het gebeurd dat als er bv.een niet originele ketting inzit dat de nokkenastiming moet gekorigeerd worden met een verstelspie,de pomp kan je altijd juist zetten door te verdraaien!En het verbruik,ja dat ligt wel aan meerdere faktoren maar 1op10 kan.[/quote]
!!!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.