close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Galant: Airco functioneert niet goed

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 V6 24 valve

Hallo,

Ik heb een "probleem" met mijn auto.
Auto gekocht met goed werkende airco.
Aangezien airco voor het laatst 2 jaar geleden gecontroleert was, deze weggebracht voor een grote onderhoudsbeurt.

Auto dus met een GOED werkend systeem weggebracht.
Airco is vervolgens leeggehaald en er was nog 540 gram koudemiddel aanwezig van de orginele 700 gram, netjes zou je zeggen na 2 jaar.

Vervolgens hele proces doorlopen van vacuum trekken etc. en vervolgens afvullen, alles ok zou je zeggen.
Maar toen het systeem gecontroleerd ging worden of alles functioneerde kwam er 0 koude lucht uit.
Vervolgens kast opnieuw eraan gehangen en toen bleek dat het systeem niet op druk kwam.
Je ziet overigens wel duidelijk dat de pomp aanslaat en de ventilatoren beginnen te draaien.

Hebben een half uur geprobeerd maar er kwam geen druk op het systeem, afspraak gemaakt om de dag erna terug te gaan.
Ik dacht 's avonds ( dus aantal uren later), probeer voor de gein de airco nog eens en he, verrek, de airco doet het weer goed!

Dus toen opgebeld naar het aircobedrijf dat het weer even opgelost was en kreeg de mededeling mee het even in de gaten te houden.
Het systeem heeft vervolgens 2 maanden goed gefunctioneerd maar nu heb ik weer een probleem gekregen.
Als ik het airco systeem inschakel dan gaat ie gewoon beginnen met koelen, zoals het hoort. Maar na een minuut of 10 is de lucht de eruit komt al een stukje minder koel. Hij blaast wel nog altijd wat koele lucht maar beduidend minder dan ervoor!

Wat zou dit nu kunnen zijn, is het wellicht het expansieventiel wat niet goed functioneert of moet ik het ergens anders in gaan zoeken.

Gr. Maurice

Geplaatst door

Maurice EVO (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat kan van alles zijn..?
o.a wat jezelf al aanhaalt expansieventiel wat niet meer (goed) sluit waardoor de zuig en verdampingsdruk niet overéén komen.
verzadigde filter/droger wat de aanvoer beperkt?
te weinig koudemiddel?
enz, enz.

Er zal een drukmeting uitgevoerd moeten worden, naar omstandigheden.

TheoStek 0
badge

15 jaar

vervuiling in je systeem,waardoor het expansie-orgaan of de filter/droger na enige tijd dermate verstopt raakt dat de koeling onvoldoende word,maw,je oververhitting stijgt,de olie wordt niet goed meer meegenomen door het systeem en na verloop van tijd gaat 'ie vanzelf uit door de lagedrukschakelaar.
wel vreemd trouwens,is er wel maagdelijk gas gebruikt?

hobby-monteur 0

15 jaar

Hey Sito,

Of er wel of geen maagdelijk gas gebruikt wordt weet ik niet. Ik mag toch aannemen dat dit wel het geval is.
Gekke is dat dit dus precies gebeurde nadat ze het systeem leeggehaald hebben, vacuum getrokken en vervolgens waar afgevuld hebben.
Daarvoor deed hij het altijd heel erg goed.

Nu het wat minder warm is staat de airco natuurlijk niet meer zo vaak aan.
Behalve voor ontwaseming van de ruiten en minimaal 1 keer per week 10 minuten om de boel gesmeerd te haden.
Wat is er, volgens jou, dan nog aan te doen.
Weer de boel leeg halen en opnieuw afvullen?

Gr.

Maurice EVO 0

15 jaar

hoi,
als je de airco in bedrijf hebt,en de koeling is maar matig,zou je eerst eens kunnen kijken of er ergens een leiding invriest,dat kan wijzen op een verstopping.
ik zou zowieso weer even teruggaan naar waar de boel afgevuld is,
ik neem voor het gemak even aan dat er op de reparatie garantie verleent wordt.
het zou van alles kunnen zijn,zelfs een lekkage,
dus om bij het begin te beginnen eerst leeghalen en wegen wat er in zit,
aan de hand daarvan kun je al een conlusie trekken,
te weinig? dan lekzoeken.
en zit er genoeg in dan zou je kunnen besluiten het expansie-orgaan of de droger(liever en de droger) te laten vervangen.

overigens,als het zo is dat je expansie-orgaan niet goed meer sluit,kun je zelfs vloeistof aanzuigen met de kompressor,hierdoor wast de olie uit de kompressor en kun je te maken krijgen met vloeistofslag,al zal de accumulator het meeste wel opvangen.
maar iig moet je erg voorzichtig zijn met het airco-systeem,als de kompressor stuk gaat hebben we het al gauw over een reparatie van enkele honderden euro's.

Groet Sieto

hobby-monteur 0

15 jaar

Ik was al lang terug gegaan nadat het probleem zich had voor gedaan, want zoals hobby-monteur al vermeld! mocht het expansieventiel niet sluiten! maakt de compressor vloeistofslag en ben je één van de velen die de hoofdprijs aan kosten in de wacht sleept.
Hobby-monteur als de compressor vloeistof slag maakt, zal de filterdroger/accumulator er niets meer aan veranderen dan is het voor de compressor afgelopen.
Er mag absoluut geen vloeibaar koudemiddel aangezogen worden door de compressor.
Het enige waar hij nog naar kan kijken is het kijkglas gadeslaan op de filter/droger, of daar een konstante stroming te zien is van vloeibaar koudemiddel en niet borrelt.

TheoStek 0
badge

15 jaar

hoi TheoStek,
bij mij is de droger datgene na de condensor in de vloeistofleiding,
en de accumulator in de zuigleiding na de verdamper (vloeistofafscheider),
maar idd,vloeistofslag is einde verhaal,
soms is het met nat gas al gebeurt.
Maar welke auto's hebben da een kijkglas in de vloeistofleiding of op de droger zitten?
Dat heb ik nog nooit eerder gezien.

hobby-monteur 0

15 jaar

Hoi hobby-monteur,

Een filter/droger of accumulator hebben ongeveer dezelfde werkwijze, doch zitten deze op een andere wijze gemonteerd in het a/c systeem..
Er kan geen accumulator of filter/droger te zamen gemonteerd zijn in een a/c systeem..!
Een accumulator zit gemonteerd tussen verdamper en compressor, een filter/droger niet, deze is weer gemonteerd tussen condensor en verdamper.
Een accumulator heeft geen kijkglas. een filter/droger wel, indien er sprake is van een accumulator heeft het a/c systeem géén expansieventiel maar een orrifice en heeft de accumulator dus ook geen kijkglas..
Welke auto 's? dat hangt af van de a/c installatie..

TheoStek 0
badge

15 jaar

hoi TheoStek,
ik heb beide in mijn auto zitten,maar dat is dan ook een amerikaan,is mss anders,
ik zit trouwens zelf ook in de koeltechniekelarij,
maar meer de grotere systemen,
maar ik heb iig weer iets geleerd,dank daarvoor

hobby-monteur 0

15 jaar

Beste mensen,

Terug reagerend op het probleem van de TS, ben ik daar afgelopen zaterdag geweest voor airco onderhoud.
Voordat het systeem werd leeggehaald is van tevoren de werking en drukmeting gecontroleerd, geconstateerd dat de lage druk zakt beneden de 1,8 bar! compressor slaat af, dat mag het systeem niet doen (ecc) deze moet een constante druk blijven behouden van 2 bar.
Na het recoveren en plaatsen van de nieuwe filter/droger, systeem afgeperst op 10 bar geen enkel probleem, vacumeren, en terug afvullen..dan ontstaat het probleem 300 gram gevuld en stopt! lage druk blijft op 0 bar staan, na enige tijd toch het systeem afgevuld gekregen al ging dit vrij moeizaam.

Expansieventiel nergens te bekennen, filterdroger is vernieuwd, dus zou er een verstopping in het systeem kunnen zitten..! hogedruk druk liep niet op, maar de lage druk werd naar minder dan 0 bar getrokken (rijp ) en dat gebeurde ook.
Redenerend, moest het expansieventiel open blijven staan wordt een gelijke lage en hoge druk behaald! Blijft de ingang (hogedruk) dicht staan MOET de hoge druk oplopen (gebeurt niet), zou de uitgang dicht staan blijft die druk gelijk, maar die wordt nu naar beneden getrokken, dus komt de verdamperdruk niet overeen met de zuigdruk.
Resumerend, zou ik zeggen dat het expansieventiel (hogedruk) dicht blijft staan, omdat de compressor de lage druk zuigt naar minder dan 0 bar (krijgt niets aangeleverd of te weinig).

Maar ook het intern regel ventiel in de compressor kan dit veroorzaken.

Ondertussen autodata geraadpleegd, TS zelf en de mijne wordt niets van aangegeven van airco laat staan waar het ex.ventiel zich bevind? vier levernaciers gebeld die allemaal vermelden komt niet in onze database voor!

Heb vandaag ontdekt, dat het expansieventiel zich waarschijnlijk moet begeven in de unit waar de verdamper en kachelradiateur zit (in de kachel behuizing)

Wie kan dit bevestigen...?

TheoStek 0
badge

14 jaar

Hoi TheoStek,
dit is in de meeste gevallen wel de voor de hand liggende plaats,anders zou je een geïsoleerde leiding vanaf het expansie-orgaan naar de warmtewisselaar in de auto moeten zien.
Ik steek er mijn hand niet voor in het vuur,maar dat zou zeker de plaats zijn waar ik hem zou verwachten.
Wat vreemd is dat de hogedruk niet oploopt,normaal gesproken bij een defect ventiel is het vaak de hogedruk die voor problemen zorgt omdat de kompressor zijn druk niet kwijt kan,tenminste bij een voldoende afgevuld systeem,
de symptomen die jij nu beschrijft lijken in feite op een systeem wat niet voldoende is gevuld.
Kan het zijn dat er een onjuiste vulling in zit,kan er een fout op de kenplaat staan?
Anders zou je al sterk gaan twijfelen over de kompressor,een inwendige lekkage komt al snel in beeld,
of een regelventiel in de kompressor wat dicht blijft staan.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar wat hier uiteindelijk uitkomt,
noem het beroepsdeformatie.

Groet Sieto

hobby-monteur 0

14 jaar

De meest voor de hand liggende plaats van het expansieventiel is tegen het schutbord voordat deze op de verdamper wordt aangesloten, Volvo isoleerd de hoge drukleiding, maar passat o.a of andere automerken niet.
Dat dacht ik dus ook, als de hoge druk zijn druk niet kwijt kan blijft hij deze opvoeren.
Systeem is juist afgevuld.
Ik heb het regelventiel al aangehaald en/of het expansieventiel naar de klant toe, maar ik kan niet zeggen met 100% zekerheid waar het aan ligt, als ik het expansieventiel had gevonden dan verwarmde ik het wel om open te gaan! moest deze blijven openstaan bevroor ik deze op de plaats.
De inwendige lekkage cq verstopping had ik al vermeld.

Ik heb dus ook naar de TS laten weten wat is wijsheid, vervangen van de compressor of expansieventiel? geen enkele leverancier ript zich over een expansieventiel of kunnen niet leveren voor dit type auto.

Ik zal dan ook de TS inlichten dat ik dit topic nieuw leven heb in geblazen.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Tja,het is een gecompliceerd systeem,en de onderdelen zijn te duur om op de gok te vervangen,
wat ik ook heb gezien is dat de onderdelen voor een airco voor dit type auto nergens te vinden zijn.
Misschien een idee om dit eens voor te leggen aan de importeur.

hobby-monteur 0

14 jaar

Precies hobby-monteur, en dat wil ik nu juist voorkomen om zomaar iets te gaan vervangen.
Dus ben ik moeten stoppen omdat ik het expansieventiel niet kon vinden om deze te testen.

Wat ik wel gevonden heb is een plaatje van een Mitubishi Galant 2002, en daarop is duidelijk te zien dat het expansieventiel in de kachelbehuizing zit.
nr 5 is het expansieventiel.
TS heeft inmiddels laten weten dat hij kontakt heeft opgenomen met de dealer.


[url=http://img707.imageshack.us/i/mitsubishi...][img]http://img707.imageshack.us/img707/9279/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

TheoStek 0
badge

14 jaar

Probleem = opgelost expansieventiel was defect.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Hallo allemaal,

Zoals Theo aanhaalde vanmorgen is mijn aircosysteen EINDELIJK weer aan de gang.
Na het onderhoud van het systeem door Theo op 1 mei is er nog een hele hoop gebeurt.

Ik heb UREN met de dealer van Mitsubishi aan de lijn gehangen om erachter te komen wat er defect kon zijn.
Expansieventiel? Daar hebben we nog nooit van gehoord, zie het hier ook nergens in de boeken staan.
Wacht, we bellen we met de hoofd importeur.
Na enkele weken eindelijk het verlossende woord, ja meneer uw systeem heeft een expansieventiel.

Dat was het goede nieuws.

Slecht nieuws was dat dat kleine *** ding BELACHELIJK duur was ( maar goed, ze moeten er ook iets aan verdienen denken we dan).
Nog veel slechter nieuws was, meneer uw dashbord moet hiervoor uit de auto!
Maar goed, ondertussen met Theo weer opnieuw contact gehad en hij stelde voor dat hij het systeem voor me leeghaalde en als ik klaar was met de werkzaamheden weer opnieuw zou afvullen.

Dus ik ben afgelopen donderdag aan de monsterklus begonnen om het expansieventiel te vervangen ( ik had de tekeningen en uitleg van de dealer netjes ontvangen).
Al doende bleek inderdaad dat het dashbord in de weg zat en dus heel veel extra werk. Maar toen ik zag wat in de weg zat heb ik besloten dit af te breken met de gedachte dat later weer opnieuw te lijmen.

Vervolgens verdamper los kunnen halen ( en van de nood een deugd gemaakt en de gehele damper en kachelhuis schoongemaakt) en expansieventiel kunnen vervangen.
Toen alles in omgekeerde methode weer alles moeten monteren en tot mijn schrik merkte ik dat ik 7 uur sleutelen verder was!

Maar goed, "met het hart in de keel" gisteren opnieuw afgereisd naar Theo om het systeem af te persen en te vullen.
Afpersen ging gelukkig goed en het vacumeren vervolgens gelukkig ook. Dus ik het mijn monteer werk goed gedaan.

Vervolgens konden we het systeem afvullen en toen zat mijn hart echt in de keel.
Vorige keer stopte hij namelijk bij pak em beet 300 gram met vullen en kwam er niets meer in.
Nu bleef hij echter netjes verder afvullen tot de gewenst 630 gram.

Toen de allerlaatste check en dat was uiteraard komt er koude lucht uit en zijn de drukken goed.
En gelukkig was dit zo.

Vandaag dus weer met een heerlijk koele Galant het warme weer kunnen trotseren.

Theo nog vriendelijk voor je al tijd, moeite en advies. Anders was het niet gelukt.
En jullie ook allemaal bedankt voor de goede raad en tips.

Gr. Maurice

Maurice EVO 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.