Mitsubishi Space Star: auto trekt naar links

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi,

mijn space star trekt naar links waarbij het mij ook is opgevallen dat het sturen naar links makkelijker aanvoelt dan het sturen naar rechts (lijkt wel zwaarder te gaan).

bij het minste geringste hobbeltje slaat het stuur uit naar links en de auto dus ook. dit leverd een zeer onrustig weggedrag op waarbij ik zelfs spierpijn in mijn linkerarm heb van het tegensturen op de snelweg zodat de auto rechtdoor gaat. ook in de bebouwde kom zeer irritant, als de weg maar enigzins naar links afwatert, wil de auto al naar links.

de auto is onlangs nog uitgelijnd en daarbij is niets vreemds naar voren gekomen. ook is de bandenspanning van beide voorbanden gelijk. profiel ook gelijk. zowel het probleem op zomerbanden als op winterbanden. ook remt de auto netjes recht als ik het stuur los laat. wel valt op dat de auto bij hogere snelheden minder snel uitwijkt naar links.

iemand een idee? had ergens iets gelezen over een richtingsklep van de stuurbekrachtigingspomp?

sappie

Geplaatst door sappie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Space Star? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Nico8119 (0), 12 jaar geleden

Ik zou beginnen met de schokbrekers.

baxie38 (0), 12 jaar geleden

of je remcilinder zit vast, of remmen eens na latenkijken. Heb ik ook pas gehad! succes

sappie (0), 12 jaar geleden

[quote=Nico8119]Ik zou beginnen met de schokbrekers.[/quote]
zou dit op hoge snelheid dan ook niet een trillerig weggedrag of iets dergelijks opleveren?

de auto rijdt ook met 140 nml trillingsvrij en heb niet het idee dat kuilen en drempels slecht verwerkt worden.

sappie (0), 12 jaar geleden

Bij dit alles vind ik dat de auto (in vergelijking met mijn volvo S70 en de yaris verso van mijn vrouw) relatief zwaar stuurt.
Verder is opgevallen dat de richtingaanwijzer niet altijd automatisch uitschakeld na een bocht, net of het afslaanpunt verschoven is.
Ook piept (alsof plastic over plastic wordt gewreven) het stuur bij het draaien.

zouden deze klachten en het trekken naar links misschien iets met de sleepring te maken kunnen hebben?

DJS8 (0), 12 jaar geleden

Bij onze Space Star (1.3, 1998) stuurt ook relatief zwaar, en bovendien indirect (groot stuur, ver insturen nodig). Wellicht door Mitsubishi gedaan om al te plotselinge richtingswijzigingen te voorkomen (auto is vrij sterk onderstuurd) of om een A-klasse Elandtest-syndroom te voorkomen. Stuurt een andere Space Star duidelijk lichter? Zo nee, dan is het normaal voor een Space Star.
Licht 'piepen' bij stuur verdraaien heeft mijn auto ook. Het stoort ons niet. Dit kan met sleepring te maken hebben (was bij onze Suzuki Swift het geval, maar daar klonk het wel irritant hard).
Richtingaanwijzer die niet altijd uitschakelt: zit waarschijnlijk in de schakelaar. Het werkt mechanisch, bij mijn Mazda liep dat niet soepel meer. Uit elkaar halen, schoonmaken en licht, heel dun (!) oliën hielp bij mij.
Lijkt mij sterk dat die symptomen met naar links trekken te maken hebben.
Uitlijnen is al gebeurd. En u heeft natuurlijk al de bandenspanning gecontroleerd, die moet zeker niet te laag staan (liever iets aan de hoge kant, 0,2 bar hoger dan voorgeschreven bijvoorbeeld). In een schokdemperprobleem geloof ik niet zo, alleen als 1 kant (vrijwel) niets meer doet en de andere kant nog wel. Dan rijdt de auto sowieso als een dweil. Bij een verkeersdrempel is dan duidelijk te merken dat de ene kant meer deint dan de andere. Is ook goed te voelen als je boven het wil het flink naar beneden duwt en meteen loslaat. Auto moet terugveren, mag 1 keer licht (en niet meer dan dat) doorschieten, maar niet duidelijk meermaals deinen. Is dat wel zo: laten testen (bij een bandenbedrijf of garage met schokdempertestbank).
Ik neem aan dat voor en achter hetzelfde merk en type banden is gemonteerd? Ik heb ooit een R21 gehad die scheef trok, niets hielp, totdat de banden versleten waren (voor Pirelli, stijve bandwang, achter Kleber, soepele bandwang) en werden vervangen door vier gelijke banden. Probleem opgelost. Maar dat verklaart niet waarom het stuur uitslaat bij een hobbel. Dan denk ik toch meer aan verbogen onderde(e)l(en) in de voorwielophanging (vervelend: dan moet er worden vervangen). Wellicht een keer heel hard (per ongeluk) over een grote hobbel (zoals een stoeprand) gereden? Of zelfs in het ergste geval is de hele auto scheef, maar dat gebeurt zeker niet spontaan (is een aanrijding voor nodig). Succes!

sappie (0), 12 jaar geleden

Het geluid zit denk ik bij de kunststofring van de stuurkolom die gesmeerd moet worden. stoor mij er verder ook neit aan. kijk daar van de zomer wel een keer naar..

de richtingaanwijzer slaat wel normaal terug alleen het punt waarop dat gebeurd zit verder dan normaal. alleen als ik het stuur helemaal naar rechts heb gedraaid en dan terugdraai, slaat hij netjes af. draai ik niet ver genoeg door, dus bij een flauwe bocht, dan slaat hij niet af. dus het is net of het punt waarop hij automatisch moet afslaan licht gedraaid is, dus i.p.v. op 8 uur op 10 uur zit, als je begrijpt wat ik bedoel.

ik heb in januari andere en smallere banden laten monteren waarmee het naar links trekken veel minder is geworden. met name bij kleine klinkertjes hoor ik de voorwielophanging. een soortgelijk geluid had ik ook ooit eens bij mijn vorige auto (volvo) en dat bleek een stuurkogel te zijn. ik vermoed dat er ook ergens in mijn ophanging linksvoor een rubber o.i.d. niet helemaal top meer is waardoor misschien door de speling in de ophanging de auto licht uitwijkt bij hobbels en zo. bij een hele strakke weg zonder oneffenheden rijdt de auto nml wel rechtdoor....

heb in januari een kennis die zijn eigen garage heeft laten kijken of alles goed vastzat, zodat je wel veilig door kan rijden en dat was allemaal in orde.
het geluid doet zich met name voor wanneer de druk op de wielophanging even weg is, dus bij hele korte hobbels of bij het van de stoep afrijden.
bij vluchtheuvels en zo waarbij de auto glooit en dus niet zijn druk op de wielophanging verliest, totaal geen geluid of probleem..

ik rij nu gewoon veel rustige over vluchtheuvels en zo en daarmee is het probleem weliswaar neit weg maar wel minder last ervan. moet straks 4 nieuwe zomerbanden dus de wielophanging moet maar even wachten ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.