Mitsubishi Space Star: Mitsubishi Space Star linker koplamp probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Na een parkeerfoutje hebben wij de koplamp van onze Space Star moeten vervangen.
We hebben gekozen voor een nieuwe lamp van het merk TYC, dit vooral vanwege de prijs van originele koplamp bij de dealer.

Sinds deze lamp erin zit moeten wij ongeveer elke 3 maanden het H4 lampje vervangen omdat deze doorgebrand is.
Het lampje is dit keer deels gesmolten, zie foto, dit nog niet eerder gehad.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/502/imag0085b.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/502...][img]http://img502.imageshack.us/img502/5886/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Excuses voor de grote foto, weet nog niet hoe deze kleiner te krijgen.


Het lichtbeeld van de TYC lamp vind ik overigens ook niet helemaal optimaal, geeft niet het felle licht dat de originele koplamp geeft.
Kan het zijn dat de lamp door raar lichtbeeld de warmte niet goed kwijt kan en hierdoor zo warm word.

War kan hier anders aan de hand zijn dat het lampje zo heet word.

mvg

Cor

Simonshavenaar

Geplaatst door Simonshavenaar (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Space Star? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Hans4040 (285) PRO, 12 jaar geleden

Ik zie op de rand en op een pootje brandplekken...
Zit de lamp wel goed vast en past de stekker er goed op? Als de lamp en/of de stekker los zit,
krijg je een hoge overgangsweerstand en wordt bloedheet.
Of is dit een 100 Watt lamp, in plaats van 55 Watt?

mvg,
Hans.

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Zit idd een heel klein brandplekje op, is op de foto stukken beter te zien dan op lampje zelf, is trouwens gewoon 60/55 watt.
Stekkertje past er wel goed op, maar is niet helemaal fris meer.
Zou lampje ook nog beter gaan branden als probleem in stekker zit, wat ik nu afschuif op lichtbeeld.

mvg

Cor

abunsc (0), 12 jaar geleden

Op de foto zie je een gesmolten H4 lampje. Dan moet het allemaal heel erg heet geworden zijn. Ik heb zo'n lampje nog nooit eerder gezien. Ik denk dat gewoon het H4 lampje van slechte kwaliteit was.

Ik heb ervaring met slechte contacten van de H4 koplamp. Om mijn [url=http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop...]website[/url] heb ik een paar foto's gezet:

[url=http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop.../images/origineel/20080616202041%20Achterkant%20linker%20lamp%20(Aldi).jpg][img]http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop.../images/20080616202041%20Achterkant%20linker%20lamp%20(Aldi).jpg[/img][/url]

[url=http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop.../images/origineel/20080618091918%20stekker.jpg][img]http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop.../images/20080618091918%20stekker.jpg[/img][/url]

[url=http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop.../images/origineel/20080618091904%20stekker%20van%20binnen.jpg][img]http://www.familiebunschoten.nl/2008/kop.../images/20080618091904%20stekker%20van%20binnen.jpg[/img][/url]

Hans Christiaan (0) PRO, 12 jaar geleden

Het lijkt er hier op dat als het groot licht word ingeschakeld het dimlicht niet uit gaat. waardoor dus de dimlicht en groot licht draad tegelijk opgloeien met te hoge temperatuur tot gevolg. Wat ook de gesmolten massa aansluiting in het stekkertje verklaard omdat er dan een te hoge stroom doorheen gaat.

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Zal binnenkort het stekkertje even vervangen, heeft ook een klein plekje, maar niet zo erg als jouw voorbeelden.
Wel vreemd dat het in beide gevallen een Mitsubishi betreft en de linker koplamp is.

Jouw website kende ik al van het vervangen van schakelbusjes topic, jammer dat er vanaf de homepage geen directe link van de verschillende problemen te vinden is. misschien verbeterpuntje.

mvg

Cor

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Even een update.

Enkele weken terug stekkertje van linker koplamp vervangen.
Probleem met linker koplamp was nu over, blijft netjes heel, alleen begon de rechter koplamp nu hetzelfde te doen.
Ook weer van die gesmolten lampjes, en een klein brandplekje op de pootjes van het lampje.
Ook hier afgelopen week het stekkertje vervangen, hopen dat alles nu heel blijft.

Lichtbeeld van de TYC lamp is trouwens nog aardig bijgekomen na vervangen stekkertje, je ziet het nog wel, maar minimaal.

mvg

Cor

Simonshavenaar (0), 11 jaar geleden

Helaas is het probleem nog steeds niet over, is zelfs nog een beetje erger geworden.
Heb beide koplampen voorzien van nieuw stekkertje, maar van beide koplampen is het lampje nog regelmatig zo verbrand als op foto bij eerste post.
Moet nu ongeveer om de 3 weken een nieuw lampje plaatsen, wat ik inmiddels behoorlijk zat ben.

Heb inmiddels wat meetwerk gedaan, het blijkt dat bij de space star de verlichting word geschakeld via de min draden.
Er staat een geschakelde plus op het lampje, en met de schakelaar aan het stuur verbind je de min van het dim of groot licht door, zodat de lamp gaat branden.
Het vreemde vind ik dat als de verlichting brand, en ik meet op de minpoot van het lampje en een blank punt van het chassis, dat ik nog 1.5 volt meet, dit is zowel bij dim als grootlicht zo.
Volgens mij zou er geen verschil mogen zitten tussen chassis en minpoot van het lampje, die zou als de massadraad goed is zo dicht mogelijk bij 0 volt moeten liggen.

Weet iemand waar de massa-aansluitingen van de kabelboom naar het chassis zitten, ik wil deze eens schoonmaken/ inspuiten met contactspray.

Als iemand nog andere ideeen of oplossingen heeft voor dit probleem hoor ik het graag,

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Heb je er misschien 100W lampen in zitten? +/- 50W is standaard.

Hans4040 (285) PRO, 11 jaar geleden

Nico;
Lezen, post #3 :

"is trouwens gewoon 60/55 watt."

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

@Hans: Niet gezien :-)
Hoeveel spanning geeft de dynamo als de motor wat toeren maakt (even iemand gas laten geven)? Verbranden de nieuwe stekers ook?
Een klein beetje spanningsverschil t.o.v. het chassis is niet erg. Contactspray inleveren bij de chemokar; daar krijg je alleen maar meer ellende van!

Simonshavenaar (0), 11 jaar geleden

Heb ook al eens aan defecte spanningsregelaar/dynamo gedacht, maar heb dit vandaag nogmaals gemeten, geeft rond 14.6 -14.7 volt, dus daar ligt het ook niet aan.
Stekertjes zien er gewoon fris uit, niet de rampfoto's zoals bij post # 4.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Heb je altijd hetzelfde merk lampen of verschillende merken geprobeerd? Anders zou het inderdaad kunnen zijn wat in post 5 al wordt gemeld: beide gloeidraden gaan tegelijk aan met oververhitting tot gevolg.

Simonshavenaar (0), 11 jaar geleden

Groot en dimlicht gaan niet gelijktijdig aan.
Bij dimlicht brand alleen het bovenste gloeispiraaltje in het spiegeltje
Bij groolicht brand alleen het onderste gloeispiraaltje.

Heb wel altijd hetzelfde merk lampen, maar deze gebruik ik ook in andere auto's (oa Fiat Punto, Ford Escort, Nissan Primera), hier nooit problemen zoals dit, lampen gaan langer dan een jaar mee in deze auto's
Ligt dus niet aan merk lampjes.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Als je het probleem alleen aan de kant hebt met de TYC koplamp unit, dan zit het probleem in de TYC koplamp unit. Halogeen lampen moeten hun warmte goed kwijt kunnen anders zijn ze in no-time stuk. Ik heb daar al de nodige slechte ervaringen mee bij plafond inbouwspots.

Simonshavenaar (0), 11 jaar geleden

Is helaas aan beide kanten

klaasqatar (0), 11 jaar geleden

wel leuk dat de dynamo 14 volt levert of meer, maar wat meet je op de stekker bij de lamp? 12 volt of meer?

evo-tje (0) PRO, 11 jaar geleden

ik zou inderdaad even een nieuwe massa trekken voor beide koplampen massa draad volgen aangezien je ook zegt dat hij niet zo heel erg vel meer brand en wel 12 volt op plus hebt en dus een overgangsweerstand heb met 1.5 volt dit zal je dus in je lamp te kort komen massa hoort over het algemeen meestal 0 volt te wezen
ik weet bij sommige h1 of h3 lampen bij grandis en outlander als ze een slechte massa hebben branden ze gewoon door de warmte
dan krijg je ook van die rare lampen

Simonshavenaar (0), 11 jaar geleden

Evo-tje, een nieuwe massa draad trekken gaat helaas niet zomaar, de koplampen worden geschakeld via de min, zie post #8
Heb op de plusdraad wel gewoon 14.6 volt

evo-tje (0) PRO, 11 jaar geleden

sja je moet wat proberen alleen gissen en wachten tot iemand anders misschien een keer dezelfde ervaring heeft gehad als jou is ook geen optie denk ik relais is wel goed ?
Het enigste wat ik zal zeggen is dat veel auto,s waaronder een aantal mitsubishis is dat als ze slechte massa hebben je van die rare lampen krijgt verder zou ik het anders niet weten

Simonshavenaar (0), 11 jaar geleden

Of het relais goed is weet ik niet, hoe kun je dat controleren?
Relais doet het wel altijd, anders zouden de lampen niet branden.

Zou graag willen weten waar de massapunten van de auto zitten, verwacht er een in de motorruimte, en een ergens in de auto. voor het dashboard.
Misschien dat hier wat oxidatie op de massapunten zit

Weet iemand waar de massapunten van een Space Star zitten?

evo-tje (0) PRO, 11 jaar geleden

ik heb trouwens even nagekeken de relais van de lampen worden inderdaad massa geschakelt
De lampen hier in tegen niet dus je kunt gewoon een massa draad trekken eventueel
ook aangezien je niet met 1 massa draad groot en klein licht kunt bedienen
Het beste wat je kan doen is even de kabel boom volgen meestal komt dit bij de accu uit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.