Mitsubishi Carisma: Dynamo startmotor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18

Hallo
Ik ben met een carisma bezig na het vervangen van de dynamo en startmotor smelt de hondert ampere zekkering
die van de accu en de andere naar dynamo of startmotor gaat.

Ik weet niet waar hij presies heen gaat ik heb geen schema overigens heb ik ook de reparatie niet uitgevoerd ik ben alleen gevraagt om
het op te lossen.
Als het goed is heb ik er een afbeelding bij gedaan het gaat om het rechts plaatje met 100 amp er bij klopt het dat er op beide polen plus staat.

Vriendelijke groet Rene[url=http://imageshack.us/photo/my-images/851/30012012311.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/851...][img]http://img851.imageshack.us/img851/4188/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

bativ8

Geplaatst door bativ8 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Highway (145) PRO, 12 jaar geleden

je hebt ergens kortsluiting gemaakt. IK denk dat je een van de dikke kabels die aan de dynamo of startmotor zit contact maakt met de massa.

bativ8 (0), 12 jaar geleden

Hallo Highway


Ik heb nog niets gedaan maar ik probeer dit op te lossen het lijkt er op dat de bedrading goed zit omdat dit stekkers zijn .
Maar ik heb wel ondekt dat waar de plus kabel op de startmotor zit het draadendje mee draait dus waarschijnlijk te strak aangedraait.
Het is dus niet zo dat er op de beide polen van de zekering stroom moet staan ?


Groet Rene

limbra (625), 12 jaar geleden

op een zekering staat op beide contacten spanning +12v (als je op de zekering meet),
een zekering is dus eigenlijk een beveiligde doorverbinding, (meet je aan 1 zijde geen spanning , is de zekering kapot).

haal je de zekering er uit en meet je op de contacten waar de zekering in moet op beide punten spanning ,
dan is het fout , maar in principe (theoterisch) kan dat niet , maar ja je weet het nooit ,he .

Maar zoals @Highway al zegt , is er een kortsluiting in het circuit, dus een rechtstreekse verbinding tussen plus en massa.

controleer of de dikke +12v naar de startmotor niet toevallig op het massa contact (draadeinde) van de startmotor is aangesloten .

Als het draadeinde van je startmotor meedraait , kan deze inwendig kapot zijn en ook sluiting maken ! ! !


[url=http://imageshack.us/photo/my-images/40/startmoter.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/40/...][img]http://img40.imageshack.us/img40/9559/st...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

bativ8 (0), 12 jaar geleden

Beste Ron

Ik meet inderdaad als de zekering er uit is op twee punten spanning.
Dus dat duid op sluiting dat wordt zoeken.
Ik heb vandaag een monteur gesproken en die zegt dat het de hoofd zekering is ook van het interieur dus het kan ook nog binnen zitten een zoekplaatje dus.
Ik ga vanavond kijken bedankt alvast voor de reacties.

Groet Rene

limbra (625), 12 jaar geleden

Aangezien het probleem is ontstaan na vervanging van startmotor en dynamo vermoed ik eerder dat daar de fout ook zit ,

koppel de +12v kabel van de startmotor eens los en meet dan nog eens op de contacten als de hoofdzekering er uit is,
als er nu op 1 contact spanning staat is de aansluiting van de startmotor de boosdoener,
als er toch op beide contacten (zonder zekering) spanning staat kun je de kabels van de dynamo los koppelen , en weer op de contacten meten .

Aangezien de draadeinde aansluiting dol gedraait is , verdenk ik toch dat hier het probleem zit door inwendig kortsluiting,
dan zit er niets anders op dan de startmotor te vervangen of te laten reviseren.
en de kabels vast te zetten onder het motto > vast is vast.

let er wel op dat je met de +12v kabels geen massa (metaal) raakt , ff aftapen voordat je ze los laat hangen.

succes

bativ8 (0), 12 jaar geleden

Ik heb de dynamo ook los gehad en gemeten het zelfde probleem.
Mijn grootste probleem is dat de auto van mijn poolse buurman is en hij spreekt geen nederlands.
Wat ik een beetje begrijp is dat ze er waarschijnlijk een verkeerde accu in hebben gehad polen verkeerd om.
Dus dat wordt zoeken denk ik.

Groet Rene

limbra (625), 12 jaar geleden

Accupolen verkeerd om ? dan heb je idd kans dat er meer aan de hand is .

zijn de accupolen verkeerd geplaatst na het vervangen van de startmotor en dynamo ? een dynamo kan hier absoluut niet tegen (diode`s kapot) .
Een gesmolten kabel (kabelboom) die nu contact maakt met massa zou goed kunnen .

Controleer de +12v kabels vanaf de accu naar de gebruikers eens , ook in de bescherm mantel van de kabelboom .
grote kans dat het zaakje gesmolten/verbrand is .

De ECU kan ook kapot zijn (weet niet zeker of deze een ompolings beveiliging heeft, diode kapot).

Dat wordt een hele zoek klus om er achter te komen waar de kortsluiting zit , maar het beste kun je stap voor stap alles na lopen en doormeten.
Controleer ook de hoofd zekeringen kast of deze niet gesmolten is . (onder de hoofdzekeringen en de aansluit kabels)

Hans4040 (335) PRO, 12 jaar geleden

Ik wil dit even corrigeren:

In #4, het plaatje van de startmotor, is 3 niet een massa aansluiting, maar het contact wat doorverbonden wordt vanaf 1, als het relay bekrachtigd wordt.
Er komt met starten dus +12V op 3 te staan; de massa komt van het huis en het motorblok.
Voor de duidelijkheid hieronder nog een plaatje,

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/521...][img]http://img521.imageshack.us/img521/6781/...[/img][/url]




mvg,
Hans.

limbra (625), 12 jaar geleden

oeps mijn foutje , thanx @hans4040

bativ8 (0), 12 jaar geleden

Bedankt mannen ik heb vanavond samen met de eigenaar besloten dat we hem even bij de dealer neer zetten die gaan even een paar testjes uitvoeren.
Voor mij is het een te groote klus ik ben met meer dingen bezig en dit komt er even tussendoor maar ik heb m'n brug nodig maar ik hou jullie op de hoogte.

Groet Rene

bativ8 (0), 12 jaar geleden

hallo de carisma is weer terug hellemaal na gelopen en op de oliezender na funktioneerd alles weer,
De dealer heeft hem na gekeken eerst deden de klokken het niet meer en de airco en ruiten wissers hij heeft een paardagen inde kou gestaan
nieuwe accu er in en walla alles werkt weer volgens de dealer komt het door de kou dat alle condensatoren leeg ge trokken zijn
maar het werkt weer ik zet er nu alleen nog een nieuwe oliezender in en dan klaar.
Bedankt voor al jullie reacties

Groet Rene

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.