mijn probleem zit em in het schakelen in achteruit. om hem in achteruit te zetten moet ik de pook echt heel hard naar links trekken, en dan pakt ie hem wel. ook voor de 1e en 2e versnelling moet ik het hendeltje voor achteruit iets inknijpen.
zou het kunnen zijn dat de motor gekanteld is? daar lijkt het op, omdat het alleen in de 1e 2e en achteruit is (allemaal uiterst links)
in verdere versnellingen geen problemen, dus denk niet dat het aan de koppeling ligt
bvd, ivar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gaat de pook ook vrij zwaar? Er zijn carisma`s met een renault versnellingsbak en daar willen de draaipunten aan de onderkant nogal eens stroef van gaan zodat je de schakelstangen niet helemaal recht voor de versnelling krijgt in de bak. Hier zijn losse reparatiesetjes voor te krijgen.
op zich gaat de pook niet heel zwaar, iig in de 3e en hoger gaat ie gewoon net als normaal. een kennis van mij heeft er wel een keer aan zitten rommelen en toen ging ie wel heel zwaar, maar wel beter. daarna kwam het oude probleem gewoon terug
12 jaar
Alle draaipunten van de versnellingspook smeren lijkt nodig om te beginnen .Pookhoes oplichten en kijken of je van de delen slijtage poeder ziet .event. met een klodder vet smeren. Ook bij de bak zelf . Groeten.
zou dat al voldoende zijn? ga het morgen proberen,en laat je weten of het geholpen heeft.
alvast bedankt, ivar
12 jaar
er zat idd flink wat slijpsel onder de pookhoes, dat heb ik ingespoten met imal om een beetje weg te spoelen, en daarna flink ingevet. ben alleen nog niet bij de bak zelf geweest, was een beetje te koud om onder de auto te kruipen. even wat rond laten gaan, en kijken of het helpt.
maar die theorie van mij, dat de motor (door bv rotte motorsteuenen?) gekanteld is, dat is heel erg lekenpraat?
12 jaar
IMAL is een hele goede kruipolie. Eigenlijk niet geschikt om te smeren. Gebruik hiervoor WD40 oid.
Dat spul lost kunststof op . Kijk uit.
Hallo Ivar,
Zou als ik jou was eens kijken naar de schakelbusjes van de versnellingsbak.
Vooral het handeltje iets moeten inknijpen voor 1e en 2e vernelling komt mij bekend voor.
Kijk even naar linkje hieronder.
http://www.familiebunschoten.nl/2010/ver...
mvg
Cor
12 jaar
dank je, cor. als ik tijd heb ga ik hier eens mee aan de slag, t lijkt idd wel heel erg op mijn probleem, zoals je t omschrijft!
zijn die reparatiesetjes standaard? of moet je die echt bij de dealer bestellen?
bvd, ivar
12 jaar
Hallo Ivar,
Mijn dealer heeft deze busjes gewoon liggen, ze vervangen altijd alleen de busjes bij de versnellingsbak, de busjes bij de pook laten ze meestal zitten, die waren ook niet op voorraad.
Ik heb alleen de kunststof busjes vervangen, het metalen pijpje en de o-ringen heb ik gewoon even schoongemaakt.
Vervangen stelt niets voor, gaat bij een space star prima met steek/ringsleutel 10 en een dopsleutel 10, zou volgens link bij een carisma steek 11 zijn.
Wel goed in het vet zetten bij monteren.
mvg
Cor
12 jaar
vriendelijk bedankt!
zo gauw mijn werk (en het weer) het toelaten begin ik er aan, en laat je weten of het geholpen heeft!!
groeten, ivar
12 jaar
Schandalig! Helemaal vergeten hier te vermelden dat het is opgelost.
Het zat hem idd in dat busjes-verhaal. Een kennis van me heeft ze vervangen, ging volgens hem idd vrij makkelijk.
Kan er verder niet veel over zeggen, omdat ik er niet bij was. Maar hij schakelt in ieder geval weer prima (zelfs nu nog:-))
Beter laat dan nooit, bedankt cor!!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar