Hallo,
Mijn Galant V6 loopt niet helemaal lekker op zowel benzine als gas. Het probleem is echter wel beter merkbaar op gas.
Probleem:
- In lage versnellingen "verslikt" de auto bij het overschakelen in lage versnellingen, met name van 1 naar 2
gaat het fout. Dit is op te vangen door meer gas te geven en de koppeling meer te laten slippen.
- Bij langzaam rijden met kleine tempowisselingen "hikt" de auto regelmatig. Filerijden of constant achter iemand
rijden in de bebouwde kom is een ramp. Ook op de cruisecontrol voel je dit.
- Als je stevig doorgast is er niets aan de hand; hoge toerentallen geen probleem.
- Koud loopt de auto slecht (op benzine en even later ook op gas). Hij pakt dan heel slecht op als je gas geeft.
Dit is er al gebeurd:
- Geen storingen in het geheugen
- Verdeler / rotor vervangen
- Bougiekabels vervangen, eerst Nipparts (die sloegen meteen al over) later originele.
- Originele platinum bougies eerst terug gezet van 1.1 mm naar 0.8 mm
- Bougies uiteindelijk vervangen door Beru's met 4 massa-electroden
- De pakkingen die ik los moest halen om de bougies te vervangen (luchtaanzuighuis) zijn ook vervangen.
- Gaskleppositiesensor met stationarschakelaar doorgemeten en bijgesteld; de sensor lijkt OK, al heeft de
interne stationarschakelaar wel een hoge weerstand van 35 Ohm (kan dit kwaad??)
Heeft iemand nog tips???? Kan de in mijn ogen vrij hoge weerstand van de stationairschakelaar kwaad? Ik kan me voorstellen dat de ECU bij zoiets niet helemaal snapt of de schakelaar open of dicht staat. Even vervangen om te proberen is er niet bij, het ding kost 180 euro... (wat ik als electronicus niet helemaal begrijp maar goed)
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet eerst zorgen dat tie op benzine goed loopt, wat op benzine merkbaar is in de verte is op gas vaak op de voorgrond aanwezig.
Het gasklephuis is gereinigd en de stationnaire omloop?.
Heb je problemen met stationnair draaien?.
Die hoge weerstand, is dat volgens het boekje of afstelgegevens normaal, zoniet dan vervangen.
Het schokken of hikken wat je voelt hoort ook wel een beetje bij het rijden op gas, maar afstelling is cruciaal.
Met name een vervuild gasklephuis en omloop geven dit soort irritante problemen.
dat hikken ontstaat door gasgeven en of gas loslaten, kortom vanuit stationnair en terug naar stationnair geeft dit effekt.
Een traag werkende lambdasonde geeft ook dit effekt.
Je hebt ook geen valse lucht rondom de gasklep of bij de slangen?.
Geeft ook dat effekt.
Hoi Primera p11,
Bedankt voor je info. Klopt wel wat je zegt, mijn Almera 1.8 hiervoor reed ook wel wat nerveuzer op gas, en mijn Primera ook. Maar niet zo erg als deze.
Ik had al eerder een lekje gevonden in de slang tussen luchtmassameter en gasklephuis, bij de aansluiting van de carterventilatie van 1 van de koppen; scheelde wel iets maar niet veel.
Het gasklephuis is schoongemaakt bij de aflevering; het zou kunnen dat hierdoor het omloopkanaal dicht is gaan zitten. Hoe vind ik dit omloopkanaaltje? Op de tekening op de werkplaatsCD zie ik het niet staan.
Over die lambdasonde heb ik een leuke site gevonden: http://www.lambdasensor.com/main/mtestin...
Grt,
Eric.
17 jaar
het hikken wat jij beschrijft wordt denk ik toch veroorzaakt door het hoogspannigsgedeelte van de ontsteking,ga maar eens 50km/h in de 5e rijden en dan plankgas optrekken.als je dan het hikken erger voelt ,kunje er van uitgaan dat daar het probleem zit
de stationairschakelaar is gewoon een aan/uit schakeling. op de gaskleppositie sensor pen 2 -gasklep dicht 0 volt (massa) en gasklep open 5volt
en de gaskleppositiesensor pen3 stationair 0,3/1,0 volt liniair oplopend naar plankgas +/-5volt ,hier zit vast het probleem niet
mechanisch moet alles natuurlijk wel in orde zijn, 6a13 motoren zijn wel gevoelig op gas ( kleppen)
Hoi Henk,
Ik heb inderdaad de ontsteking al aan de tand gevoeld door laag in toeren in de 5 te gaan rijden; geen centje pijn, hij trekt zonder morren langzaam maar zeker op.
Zou natuurlijk kunnen dat de unit zelf af en toe een steek laat vallen los van de belasting. Maar hoe meet je dat.....?
Ik zal die spanningen op de gasklepsensoren in elk geval eens meten dadelijk!
Bedankt voor je reactie, als je nog meer te binnen schiet, laat het gerust weten alles is welkom.
Oja overigens heeft een goede kennis van me een Galant V6 die het al 380.000 km vol houdt zonder koprevisie, dus ik heb goede moed.
17 jaar
Alles nagemeten en dat was allemaal goed.
Wat me wel opviel was dat de plunjer die door de stappenmotor aangedreven wordt nogal aangekoekt was met zwarte troep, net als het omloopkanaal. Nadat ik dit schoongemaakt had was het een stuk makkelijker overschakelen tussen 1 en 2; het hikken op constante snelheid is er wel nog steeds.
In het luchtaanzuighuis zit ook een zwarte laag. Is dat normaal na 100.000 km? De vorige eigenaar (87.000 km) heeft er waarschijnlijk alleen maar hele korte ritjes mee gemaakt. Maar dan nog: waar komt die zwarte sludge in het luchtinlaattraject vandaan? Uit de carterventilatie? (sorry ben geen autotechneut)
17 jaar
Of uit de EGR klep, ik weet niet of deze auto dat al heeft, of idd carterventilatie.
17 jaar
Ja hij heeft een EGR klep. Maar die inlaat zit veel dichter bij de kop, dus het zal wel uit de carterontluchting komen.
Ik heb er eens een busje carburateurreiniger op losgelaten, het ziet er al heel wat schoner uit, en op benzine loopt hij intussen heel aardig. Op gas is het nog steeds beroerd, dus ik denk nu toch aan de bougies of de ontstekingsmodule.
Iemand ervaring met speciale gasbougies? Ik hoor dat die van koper zijn, is dat wel zo goed?
17 jaar
hallo Erik, als de auto op gas stationnair draait en je tipt het gas aan, reageert tie dan gelijk, of zakt tie eerst in en gaat dan omhoog.
Doe dit ook eens met verbruikers aan, zoals achterruitverwarming en/of airco.
Wat mij namelijk opvalt is dat er bij vialle installaties in japanse autos er af en toe een soort traagheid inzit, en dat dat die hik veroorzaakt.
Bij mij zit er ook een soort hik in het stationnaire gedeelte, alles is schoon gemaakt en opnieuw in de basisstand gezet, bougie en bougiekabels in goede staat en op benzine gewoon goed en op gas nog steeds die hik.
als ik stationnair gasgeef zie ik hem duidelijk trager reageren dan op benzine.
kortom hij loopt lijziger op gas, en ik kan me voorstellen met gas los of gasgeven dat het daardoor gepaard gaat met een schok of hapering.
gasbougies heb ik ook geprobeerd, pakt wel beter op vanuit lagere toerentallen, maar de warmtegraad is vaak zo koud dat tie bij de koude start niet echt mooi loopt en nog veel meer hapert of stottert.
Gewoon origineel erin.
17 jaar
Hoi Primerap11,
Inderdaad dit is bij mijn Galant ook (heel duidelijk zelfs); net of -ie zich heel even verslikt in het mengsel.
Ik heb gisteren een schokkende (letterlijk) ontdekking gedaan: ook de tweede set (nieuwe) bougiekabels laat vonkjes zien als je in het donker met draaiende motor kijkt! Als je met je vingers over het oppervlak van zo'n kabel strijkt zie je een witte waas van overslaande hoogspanning.
Is dit te wijten aan een te hoge weerstand tussen de bougie-electrodes? Of heeft iemand een andere verklaring voor het herhaald overslaan van verschillende setjes bougiekabels?
17 jaar
Het is een origineel setje toch?.
Dat is wel vreemd,dan zouden ze niet goed zijn.
Ik zal bij mij eens kijken als ik de kabels besproei met water, kijken of ze ook vonken.
17 jaar
Ja beetje vreemd vind ik het.
Als je ze met water besproeit zul je misschien horen dat de motor wat begint te bokken als ze niet goed zijn. (kraan)water vormt een dusdanig goede geleider dat je waarschijnlijk geen overslag kunt zien.
Je kunt beter met een paar vingers over de kabels strijken in het donker, dan zie je of ze doorslaan.
Ben benieuwd!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar