Mitsubishi Carisma: Hoe kan dit????

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 GDI

Laatst heb ik al een bobine van mijn auto vervangen die helemaal smerig was. Nu heeft een andere bobine excact hetzelfde. Nu vraag ik mij af hoe dit kan gebeuren. Het is een beetje een wit bruinige drap die op de bobine zit. Ook het hele bobinegat van de desbetreffende bobine is helemaal vervuild er mee...
De nieuwe bobine blijft nu overigens mooi schoon en droog.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v209/R...[/img]

Ronald1985

Geplaatst door Ronald1985 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

hoe kan dit : een lekke klepdekselpakking is hier de oorzaak.

Gr. paul,

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

Dat zou ik wel erg snel vinden. De auto heeft pas 80.000km op de klok staan en is van 1999.
Maar het gekke is de bobine die op de foto helemaal rechts zit heb ik laatst vervangen omdat hij echt stuk was en zag er net zo uit als deze. Maar sinds ik hem heb vervangen is hij telkens mooi schoon en droog als ik hem er uit haal.
En hoe kan een klepdekselpakking lek raken dan?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

heel simpel: de pakking dicht niet alleen de buitenrand af maar ook rondom de bougieschachten, juist rondom de bougieschachten is een lekkage ontstaan. lekkage kan door verschillen redenen ontstaan, denk eens aan vervorming van de kleppendeksel, ik noem maar een zijstraat.

Gr. paul,

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

Dan ben ik bang dat ik toch wel een hoop geld kwijt ben.
Blijf het vreemd vinden dat zoiets, zo snel stuk kan gaan... De auto wordt altijd netjes en rustig warm gereden, en ook door de vorige eigenaar. Is altijd dealer onderhouden.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Ronald1985]Dan ben ik bang dat ik toch wel een hoop geld kwijt ben.[/quote]
veel geld ? nou ik denk wel 40,- incl montage......

Gr. paul,

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

Oke das nogal een verschil, de dealer begon al over een dure grap omdat het inlaatspruitstuk er dan af moet en alles.

br0ns (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Ronald1985]Oke das nogal een verschil, de dealer begon al over een dure grap omdat het inlaatspruitstuk er dan af moet en alles.[/quote]
Dat moet er ook af maar is niet zo heel veel werk

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

als er olie in de bougiegaten zit moet niet alleen de kleppendeksels eraf maar ook het nokkenashuis.
in het nokkenashuis zitten 4 o-ringen die hard worden en gaan lekken,de kleppendeksels staan namelijk niet in verbinding met de bougiegaten
al met al een hele klus want ook de distributie moet worden gedemonteerd of je moet speciaal gereedschap hebben om de hydraulische spanner
vast te zetten.

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Maar als de pakking lekt, dan zou de nieuwe bobine ook vuil moeten zijn. Ronald: maak alle bobines eens schoon en controleer of ze schoon blijven en of het koelwater op pijl blijft. Misschien vond de vorige eigenaar het handig om de motor schoon te spuiten met de hogedrukspuit en is er daardoor vuil in de bougiegaten gekomen.

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

[quote=Nico8119]Maar als de pakking lekt, dan zou de nieuwe bobine ook vuil moeten zijn. Ronald: maak alle bobines eens schoon en controleer of ze schoon blijven en of het koelwater op pijl blijft. Misschien vond de vorige eigenaar het handig om de motor schoon te spuiten met de hogedrukspuit en is er daardoor vuil in de bougiegaten gekomen.[/quote]
Het is echt alleen die bobine op de foto die smerig wordt... Heb ze al meerdere malen schoongemaakt
Daarvoor had de bobine die nu vervangen is dit euvel samen met deze. De 2 middelste bobines zijn telkens netjes schoon als ik deze er uit haal. Snap er zelf weinig meer van.
Het koelwater blijft netjes op pijl voor wat ik kan zien. Wel heeft de auto de afgelopen tijd een beetje olie verbruikt.
Heb even bij de neef van de vorige eigenaar geinformeerd maar die heeft de motor nooit schoongespoten oid.

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

Heb vanmiddag even het nivo van de koelvloeistof bekeken maar deze zit nog net boven het minimum, dus dan heeft hij de laatste tijd wel aardig wat verbruikt.
We gaan na het weekend de auto is goed bekijken en hoop ik dat we het snel op kunnen lossen...

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

[quote=Ronald1985][quote=Nico8119]Maar als de pakking lekt, dan zou de nieuwe bobine ook vuil moeten zijn. Ronald: maak alle bobines eens schoon en controleer of ze schoon blijven en of het koelwater op pijl blijft. Misschien vond de vorige eigenaar het handig om de motor schoon te spuiten met de hogedrukspuit en is er daardoor vuil in de bougiegaten gekomen.[/quote]
Het is echt alleen die bobine op de foto die smerig wordt... Heb ze al meerdere malen schoongemaakt[/quote]
Dan ben ik bang dat er inderdaad wat lekt.

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

ja maar het is zo stom dat de bobine die ik vorige week vervangen nu wel droog blijft..
en met een bedrag van 211 euro/stuk is dat geen pretje

wim12199 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is maar even gissen maar worden deze bobines inwendig niet gekoeld met een soort olie?
Vroeger bij de bobines die apart hingen aan de carrosserie werden ze gekoeld inwendig met een soort olie,
zaag anders even de oude die je reeds vervangen hebt open.

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

[quote=wim12199]Het is maar even gissen maar worden deze bobines inwendig niet gekoeld met een soort olie?
Vroeger bij de bobines die apart hingen aan de carrosserie werden ze gekoeld inwendig met een soort olie,
zaag anders even de oude die je reeds vervangen hebt open.[/quote]
Daar had een collega van mij het ook al over. Maar zit die olie dan in de hele bobine of alleen inde kop of alleen in het pootje? Maar als het dat is vraag ik me eigenlijk af hoe een bobine lek kan raken en zeker 2 vlak achter mekaar zou ik dan vreemd vinden.

wim12199 (0) PRO, 16 jaar geleden

ALS er al iets in zit, zal het maar in de kop zijn denk ik om de windingen en de transistor te koelen, zaag de oude eens open, dan weet je het! (en wij dan ook)

wim12199 (0) PRO, 16 jaar geleden

ALS er al iets in zit, zal het maar in de kop zijn denk ik om de windingen en de transistor te koelen, zaag de oude eens open, dan weet je het! (en wij dan ook)

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

Zal van het weekend even kijken. Morgen wordt denk ik niks ivm het werk.
Als ik hem open horen jullie het.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Volgens mij zijn dit olie gekoelde bobines. Als ze ouder worden zullen ze gaan lekken en wel in de richting van de moeder aarde. Dat betekend dat ze via de bougie dop uiteindelijk hun koelmiddel eruit drukken. Dat is volgens mij wat je ziet. Vandaar ook dat de nieuwe bobines wel schoon blijven.

Sytze.

Ronald1985 (0), 16 jaar geleden

Oke dank jullie wel voor de reactie.
Zal sowieso de oude bobine even open halen van het weekend zodat we het zeker weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.