Nissan Primera: ABS lamp blijft branden na starten zonder te rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: QG18DE

Ik heb sinds vanmiddag een storing in het ABS systeem, terwijl ik 's ochtends dit nog niet had. Als ik de auto start, dan gaat de ABS lamp even uit om meteen weer aan te springen en te blijven branden. Ik heb dan nog niet gereden, mag ik daarmee uitsluiten dat het te maken heeft met een gebroken ABS ring? Ik heb in het begin dat ik de auto had (ruim 7 jaar terug) eerder een gebroken ring gehad. Dit was te merken door een "kreunend" rempedaal bij bijna stilstand tijdens remmen. Dit heb ik nu niet.

Ik heb e.e.a. gelezen hier op het forum, en begrijp dat in de meeste gevallen de oorzaak zou zijn dat een van de voorste sensoren defect is. Deze zouden door te meten zijn met een multimeter op Ohm stand. Graag zou ik weten welke weerstandwaarden "normaal" is. Ook zou ik graag weten waar ik het beste kan meten (bijv. connector) en waar de connectoren zitten (zonder een halve auto te moeten strippen) om de weerstand te kunnen meten van zowel voor als achter sensoren.

Ik wil de storingscode uitlezen, maar heb geen consult. Ik weet dat dit ook kan middels een alternatieve knippermethode van de dashbordlamp. Graag zou ik weten hoe dit in zijn werk gaat, aangezien dit anders is dan bij de motormanagement, waarmee ik een defecte lmm heb kunnen opsporen.

Kunnen er, naast een defect in de sensor en draadbreuk, andere oorzaken aangewezen kunnen worden wat dit "probleem" veroorzaakt? Ik zit hierbij te denken aan te hoge overgangsweerstand a.g.v. vocht/ corrosie of vervuiling van sensor.

In afwachting van de reacties, eventueel begeleid met afbeeldingen etc.

Shadowranger

Geplaatst door Shadowranger (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Laat de storing even uitlezen met de daarvoor geschikte software.
Dan wordt het voor jou en voor ons geen raadspelletje...

Gr. paul

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Als dit het advies is, en ik zelf niet had willen sleutelen had ik het probleem niet op het forum gezet. Er zijn vast mensen die dit eerder bij de hand hebben gehad, dus wil ik graag van hun kennis gebruik maken. Om meteen naar een garage te rennen kan ook, maar dat kost ook geld, wat ik als het even kan wil uitsparen in deze tijden als er andere methoden zijn.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 10 jaar geleden

Een onderbroken ring geeft geen storingsmelding. Het moet dus iets elektrisch zijn. Een van de sensoren voor is het meest waarschijnlijk

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Shadowranger]Als dit het advies is, en ik zelf niet had willen sleutelen had ik het probleem niet op het forum gezet. Er zijn vast mensen die dit eerder bij de hand hebben gehad[/quote]
Wij maken heel veel mee in de Garage. Om geen tijd te verspillen en de klant niet op onnodige kosten te jagen is de vuistregel : storing eerst uitlezen.
Aan de hand van een evt foutcode verkrijg je zo een zoekrichting.

Ga er vanuit dat je de storing op korte termijn wilt oplossen en daarbij de kosten in de hand wilt houden.
Een beter advies kan ik je dan niet geven.....

Gr. paul

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

Ik weet zo de waarde niet , die een abs sensor van nissan moet hebben , maar je zou ze natuurlijk allemaal kunnen meten , en kijken of er ergens 1 erg afwijkt.
Er vanuit gaand dat een sensor de oorzaak is , kan natuurlijk ook een kabel/stekkerverbinding zijn bv.

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Heb garage gebeld en die zeggen verschillende oorzaken te kunnen geven voor de storing. Ook vervuiling van de sensor(en) kan dit probleem veroorzaken, doordat er op de magnetische zijde roest of ander ijzerhoudend vuil ophoopt waardoor de sensor een te veel afwijkend signaal registreert. De auto gaat binnekort op de brug en zal worden geïnspecteerd op punten die al genoemd zijn.

Wordt vervolgd...

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Shadowranger]Heb garage gebeld en die zeggen verschillende oorzaken te kunnen geven voor de storing[/quote]
Enkel een garage bellen en het probleem voorleggen levert vaak niet het advies op op wat je had gehoopt.
ABS storing kan heel div. zijn. Je kunt veel oorzaken opnoemen maar daarmee niet direct oplossen.....

Systeem uitlezen op evt foutcodes...

Gr. paul

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Daarom gaf ik ook aan in mijn vorige bericht:

[quote]De auto gaat binnenkort op de brug en zal worden geïnspecteerd op punten die al genoemd zijn.[/quote]
Mochten er visueel geen zaken zijn die de storing kunnen verklaren, dan kan electronisch eea uitgelezen worden. Ik vertrouw op de expertise van deze garage, aangezien ik de auto daar normaal ook in onderhoud heb.

FYI: Wat betreft de weerstandwaarden van de sensoren. Ik heb het volgende gevonden:

[quote]The sensor is just a magnetic switch which varies the current passing through it. The resistance reading across any of the sensors when disconnected should be between 1.44 and 1.76K ohms. Neither wire should read to ground.

Do not use an analogue meter to test any of the connections going to the ABS module as too much current is given out from this type of meter which could cause damage.

This type of meter is ok for testing the sensors when they are disconnected.[/quote]
A.s. maandag weten we meer.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Shadowranger]Mochten er visueel geen zaken zijn die de storing kunnen verklaren, dan kan electronisch eea uitgelezen worden[/quote]
Helaas komt het dikwijls voor dat men net de omgekeerde procedure volgt.
Je begint met uitlezen van het ABS systeem. (vuistregel)

Aan de hand van die foutcode verkrijg je zo een zoekrichting.
Dat kan zowel elektronisch als een mechanisch storing zijn...

Gr. paul

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Update: Garage kan de unit niet uitlezen wegens de leeftijd van de auto. Hiervoor hebben ze in hun diagnose apparatuur geen gegevens staan. Ze kunnen wel contact maken met de computer, maar verder komt er niets op de display te staan. Weer typisch iets van Nissan?

Op de brug zijn de ringen om de as bekeken en bleken niet gebroken, wel vervuilt door roest en troep. Deze zijn schoongespoten met lucht en opnieuw bekeken op breuken en ontbreken van tanden. Daaruit is niets geconstateerd.

De sensoren zijn losgemaakt van de connector en middels de multimeter op Ohm stand bekeken of de waarden wisselen bij het draaien van het wiel. En daar kwam uit dat 3 prima functioneerden en 1 zo dood was als een pier. De defecte sensor RA is dus de boosdoener, want die reageert helemaal niet meer. Het viel overigens wel op dat de stekkers van de achterwielsensoren op een zodanige plek waren gemonteerd, dat alle zooi die van het achterwiel komt op de stekkers wordt geworpen. Slechte plek dus....Wellicht meteen maar even nadenken om dit beter te beschermen.

Sensor is besteld en als deze binnen is op afspraak vervangen. We gaan er vanuit dat de storing dan verholpen is.

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

Toch met ouderwets meten , het gevonden , mooi dat het opgelost is lijkt me.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.