Sinds een kleine week geeft de ontsteking problemen;auto start gewoon waarna soms de motor uitvalt en niet meer is te starten.
Probleem zit in de ontsteking omdat er geen vonk verschijnt uit de bobine uitgang,kabel welke naar verdelerkap gaat inmiddels vervangen en ook deze geeft geen vonk op het uiteinde dichtbij massa.
Alle aansluitingen aan de bobine inmiddels gecontroleerd en zijn ok,op de plus zijde van bobine staat ook de benodigde 12 Volt zowel in "start" als "loop" stand,en het huis van de bobine maakt ook goed contact met massa.
Als ik de min aansluitingen van de bobine volledig loskoppel en middels een draadje vanaf dat punt naar de min van de accu korte aanrakingen maak (onderbreker) ,verschijnen er aan de hoogspanningskant zeer kleine vonken en kleiner dan ik voorheen wel zag bij dit soort testjes.
Na wat zachte tikken op de bobine en na aansluiting van de originele min bedrading op de bobine geeft hij wel weer grote hoogspanningsvonken en start de motor weer zonder problemen tot de volgende "uitval".
Gezien bovenstaande lijkt het me niet anders dan dat de bobine inwendig iets van defect is wat dan sporadisch optreed,is iemand hier dit ook wel eens overkomen en kan een bobine dus ook soms kapot zijn onder invloed van temperatuur en/of in dit geval ouderdom.
Een lang verhaal voor een mischien klein en niet duur probleem,mvrg Rinus
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je het mij vraagt heb je het helemaal goed van de bobine. Na ertegen tikken doet tie het weer even. Lijkt me dus geen kwestie van contactpunten ofzo.
Dit zijn nog gewone huis tuin en keuken bobines ze kunnen inwendig wel eens doorslaan , hij wordt niet extreem warm of lekt olie?
De stifjes waar de draadjes / schuifjes opzitten zitten niet los of hebben meegedraaid .
Bobine vervangen .
Ik zou wel even de contactpunt afstand controleren als hij deze nog heeft 0.4 mm .
Hallo,beide alvast bedankt voor het meedenken;vanochtend de gehele bobine er uit gehaald en dezelfde test nogmaals gedaan op een noodaccu van 17 Ah met als resultaat een zeer magere hoogspanningsvonk van hooguit 6-8 mm.
Vlgs mij heb ik dat wel eens beter gezien,na een poosje bobine opnieuw ff bekeken voor gegevens maar merkte nu wat olielekkage op bij de min aansluiting;dus einde wedstrijd na 27 jaar......
Tevens nog de primaire en secundaire kant gemeten,resp. 1,5 Ohm en ongeveer 9 K Ohm.
Morgen een nieuwe bestellen,en daar nu wel goede hoop op,wordt dus vervolgd over enkele dagen.
PS. de onsteking heeft bij dit model geen contactpuntjes meer maar een electronische ontsteking met magneten en een opnameunit in het ontstekingshuis.
12 jaar
Vanmiddag een nieuwe bobine geplaatst,een plastic ingegoten trafo met voorschakelweerstand (Nipparts) en startte meteen en een half uur laten lopen zonder problemen.
Morgen een proefrit maken,maar vooralsnog ziet het er veelbelovend uit,secundair is de trafo 27 K Ohm en dus 3x hoger dan de oude.
Alleen GEEN voorschakelweerstand gevonden bij de auto terwijl deze op schema wel aanwezig is.....spanning op bobine is nu bij starten en lopen gelijk (12 V).
12 jaar
Voorschakelweerstand in de vorm van weerstandsdraad komt ook in de autowereld voor.
vr.gr. Theo
12 jaar
Vandaag de verdelerkap en rotor ook vervangen,motor draait goed en geeft flinke vonken bij een losgestokken bougiekabel dichtbij massa.
Motor enige tijd stationair laten draaien waarop motor WEER uitvalt,condensator verwijderd tussen min van bobine en massa en motor start probleemloos.
Morgen voor proef weer een poosje laten draaien zonder deze condensator (zit m.i. paralllel over de denkbeeldige onderbreker en kan mischien soms sluiting maken waardoor er niet meer word "geschakeld"),en dus maar weer afwachten.
12 jaar
Meet de spanning op de ingaande zijde van de bobine koud en vervolgens warm zodra de motor vanzelf is afgeslagen. Als er een weerstandsdraad als voorschakelweerstand is gebruikt zal de spanning bij de tweede meting in ieder geval behoorlijk onder de 12 volt moeten zitten.
Ik ben bang dat je nu wee voorschakelweerstanden achter elkaar heb zitten.
vr.gr. Theo
12 jaar
De spanning VOOR de voorschakelweerstand is als de motor loopt rond de 13 V,en op de plus van de bobine zelf 12,5 V allebei gemeten tov massa.
Als de motor is afgeslagen zijn die 2 spanningen ongeveer 1 V lager (dynamo stil).
12 jaar
Vandaag voorzichtig maar weer een poging gewaagd,motor start probleemloos maar valt na enige tijd toch weer uit,starten lukt dan ook niet meer,vaak wel na een lange tijd.
Alle spaningen zijn aanwezig en de bedrading doorgemeten en OK,tijdens het lopen van de motor is de spanning OVER de voorschakelweerstand (1,5 Ohm) maar 0,3 V wat betekend dat er maar een kleine 200mA loopt door de bobine.
Is dit niet veel te weinig ????,ook even de contacten in het onstekingshuis van de pick-up sensor (hall-gever) schoongemaakt en gelijk bedacht dat deze mischien SOMS defect is en de evt de lage primaire stroom verklaard.
Denk nu stiekem terug aan de ouderwetse contactpunten.......
12 jaar
Na de schoonmaak en metingen nog steeds last van uitvallende motor,vandaag de onstekingsunit uit de ontsteking gehaald en deze (zonder problemen) open kunnen maken.
De inwendige contacten (2 inwendig van de sensor en 2 naar buiten gaande aansluitingen) zitten normaal "geklemd" tegen elkaar,deze van oxidatie en lichte roestsporen ontdaan en weer opnieuw gemonteerd.
Er van uitgaande dat dit beter contact maakt;opnieuw tijdens het draaien van de motor de stroomopname van de bobine gemeten en deze blijft nog steeds rond de 200-300 mA.
Morgen ander module regelen omdat deze waarschijnlijk een te hoge doorschakelweerstand heeft wat de lage bobinestroom verklaard.
Weet iemand wat een bobine eigenlijk normaal aan stroom trekt ? ,ikzelf dacht rond de 3-4 A.
12 jaar
Vandaag na heel lang zoeken een 'nieuw" onstekingsmodule geplaats,motor loopt goed en de opgenomen stroom van de bobine in nu bij 700 tpm rond de 500 mA en bij 3000 tpm rond de 1,5 A.
Trek nu ook een krachtigere vonk en ook geen back-fire oid meer in de uitlaat,de komende dagen verder uitproberen maar heb goede hoop nu.
12 jaar
Inmiddels 2 maanden verder en kan dit item sluiten,onstekingsmodule is dus de oorzaak geweest en schijnt bijna nooit voor te komen.
Motor loopt probleemloos,trekt beter op en is ook wat zuiniger op de koop toe.
Vandaag APK gedaan en nu zoekende naar de draagarmen voor de achterzijde........
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Cherry of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar