Nissan Vanette: Koelwater niveau

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Koelwater systeem opnieuw gevuld, eerst via radiator en daarna via de expansie tank. Totdat het uit het ontluchtingpijpje kwam boven thermostaat. Slang weer aangesloten aan expasietank.
Daarna motor ongeveer 3 uur laten draaien met open expansie tank en ontluchting boven de kachel, na ongeveer 1 uur draaien liep de ontluchting boven de kachel over, rubberdop weer geplaatst. Na 2,5 uur kwam er een constante straal uit de ontluchting boven de thermostaat.

Nu na ongeveer 200 km is expansie tank weer nagenoeg leeg en het niveau in het niveau tankje te hoog.

Denk zelf dat toch de waterpomp defect is. Kachel komt soms koude lucht uit. Zeker als je na een stuk rijden evenstilstaat.

Wie heeft ervaring met koelwater probleem bij de nissan vanette. Van orgine hoort er een 2.3 diesel motor in, maar de vorige eigenaar heeft er een 2 liter in geplaatst.

2013casper

Geplaatst door 2013casper (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Vanette? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Eerst maar eens zeker weten dat het koelsysteem ontlucht is...

Het koelsysteem behoort een geheel gevuld gesloten systeem te zijn. Ook de kachel maakt er deel van uit. Net als het expansie vat. De enige plaatst waar lucht mag zitten is boven de vloeistof in het expantievat. Omdat water bij normale buitenluchtdruk kookt bij 100 graden is een overdrukdop geplaatst. Nu kan de temperatuur ongestraft hoger dan 100 graden worden. Dus het laten draaien zonder of met een defecte dop kan voor het omschreven effect zorgen..

Ik ben bang dat de cilinderkoppakking lekt..

Vul het systeem met koelvloeistof. Als je de werking van communiserende vaten kent kun je de lucht op hogere plekken laten ontsnappen. Zorg dat het niveau in het expantievat daarbij het hoogste is....Als je met een pompje wat druk op het vat zet kun je ook ontluchten. Als de kaxhel hoger lucht dan de slangen ervan zal ook in de kachel lucht zitten..

Als na het ontluchten de temperatuur van de motor te hoog dreigt te worden en er is geen circulatie? is de pomp waarschijnlijk stuk. Losse schoep oid,

Circulatie stel je vast door te voelen of alles opgewarmd wordt of dat sommige plaatsen koud blijven.

Circulatie wordt ook belemmerd door verstoppingen (bagger) of een defecte thermostaat. Radiateur blijft koud, maar kachel wordt wel heet..

2013casper (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Cor,

Zal hem straks nogmaals op niveau brengen en hem met open expansie tank laten draaien, volgens de Nissan garage moet er een constante straal uit de ontluchting boven de thermostaat komen. Dan zou alle lucht eruit zijn. Thermostaat heb ik al vervangen, overigens wekte de oude nog goed. Maar ik had hem toch open, dus gelijk vervangen. Tijdens het vullen had ik de ontluchting boven de kachel open staan, dop eraf.

Het vreemde is dat het na de APK keuring is ontstaan. Alles wordt ook warm slangen worden niet hard,zie geen belletjes in de vloeistof. Vandaar dat ik dacht dat de waterpomp defect is, maar door diverse mensen werd me verteld, ook monteurs van Nissan dat een defecte pomp het niet kon zijn.

Je hoort nog van me.

Gr Wim

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Bij een roetmeting , wordt de motor in zijn max toerental gejaagd , waar hij normaal nooit komt.
Als de koppakking al slecht is geweest , kan deze situatie de nekslag geweest zijn.
Je verliest koelwater , als je er zeker van bent , dat het niet uitwendig lekt , kan het niet anders dan inwendig verdwijnen.
Je weet ook zeker dat je drukdop goed is ? als je slangen zacht blijven met de motor op temperatuur is de dop niet goed.

2013casper (0), 11 jaar geleden

Hallo Ferrie, dat zal ik ook gelijk controleren, heb ik nog niet gedaan.

Bedankt.

Wim

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ook wij zondigden weleens tegen de standaard voorschriften. Na werkzaamheden waarbij vooraf duidelijk was dat er geen problemen zijn met het koelsysteem kun je ongestraft een snelle methode van ontluchten toepassen.
Als er een probleem is, waarbij onduidelijkheid bestaat over de oorzaak? is het echt nodig er zeker van te zijn dat het het systeem geen lucht bevat. Verstoppingen, of defect aan de waterpomp en eventueel een lekke cilinderkop(pakking)kunnen daarna herkend worden...

Lekkage in het koelsysteem kan ook voor toetreden van lucht zorgen.

Dus vooraan beginnen en temperatuur alsmede de werking van alle componenten nagaan met gesloten goed werkende dop op het expantievat..

2013casper (0), 11 jaar geleden

Systeem weer opgevuld, bovenslang radiateur wordt wel warm onderste slang niet. Kachel wordt als je een beetje gas geeft wel warm maar kolet wel af. Zie geen belletjes oid. Denk toch dat de koelwater pomp de geest heeft gegeven. Motor wordt niet heet ongeveer 1,5 laten lopen, start ook normaal.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je merkt dat tijdens gas geven een slang opwarmt is er op dat moment circulatie.,

De goede werking van het (ontluchtte) koelsysteem kun je alleen met een proefrit bepalen.

Zie het koesysteem als 3 (of meer) circuits. Het motorblok met daarin de waterpomp is het gezamelijke deel. de radiateur de kachel en een omloop vormen elk afzonderlijk een circuit ermee.

Bij koude motor is de thermostaat dicht en zodoende de radiateur aan de bovenkant afgesloten.
Als de kachelkraan (indien aanwezig) op koud staat ?? is ook de kachel afgesloten voor circulatie. Lees gewoon verder maar (A) is het vervolg hierop

De draaiende waterpomp stuurt nu het water door het motorblok en de cilinderkop naar boven en via de omloop weer terug naar de waterpomp enz, enz.

De omloop maakt soms ook deel uit van het motorblok, maar het kan ook zo zijn dat de kachel als omloop wordt gebruikt. Er zit dan geen kraan op de kachelradiateur,maar een klepconstruktie, in de kachel, zorgt ervoor dat er in de koud stand geen lucht langs de kachel radiateur stroomt.

(A).Als het hele motorblok inclusief de retour opgewarmd is (ongeveer 90 graden zal de thermostaat opengaan en de radiateur gaat deel uitmaken van het circuit. De temperatuur zakt en de thermostaat sluit weer. Het verhaal begint overnieuw. Lees gewoon verder maar (B) is het vervolg hierop

Als je de diesel motor stationair laat draaien?? produceert deze zo weinig warmte dat de afgifte van warmte aan de omgeving voldoende is om de temperatuur laag te houden, ook is het de vraag of de motor dan in staat is de kachel op te warmen.

(B)Als tijdens et rijden, bv met een zware aanhanger en/of een steile helling en of bij een hoge buitentemperatuur de motor zoveel warmte heeft geproduceerd dat ook de radiateur de hoge temperatuur heeft aangenomen?? zal de FAN voor extra wind door de radiateur gaan zorgen.

In het extreme geval dat ook dit niet meer afdoende is zal de temperatuur verder stijgen. Als de afsluitdop goed werkt kan de motortemperatuur ongestraft wel 120 graden worden. In de praktijk zal het niet zo ver komen.

Stel het koelwater is 85 graden de buitentemperatuur 25 graden. Het temperatuur verschil is dan 60 graden. Er is voldoende afkoeling.
Nu is het koelwater 115 graden de buitentemperatuur 55 graden. Het temperatuur verschil is nog steeds 60 graden. Er is dezelfde dus voldoende afkoeling.

Het 2e geval gaat alleen op als, het systeem bestand is tegen de overdruk en als deze opgebouwd kan worden.

Als de kachel kraan geopend is, maakt de kachel ook deel uit van de omloop. Het opwarmen duurt nu langer dan zonder kachel en het kan voorkomen dat de thermstaat niet geopend wordt. De radiateur is niet nodig voor de afkoeling.

Resumee.

De pomp zorgt voor circulatie,
De thermostaat zorgt voor voldoende water temperatuur.
De radiateur zorgt voor de afkoeling, de kachel zorgt voor warmte in het interieur.

2013casper (0), 11 jaar geleden

Hoi Cor,

Daar ben ik weer een keer, probleem nog niet opgelost. Mede omdat de loods waar we instaan geen verwarming heeft. Wat ik niet begrijp, als er een lekke kop zou zijn, moet hij ook stationair draaiend de koelwater eruit drukken.
Er zit een soort van overloop in het expansie tankje, naar het lager gelegen voorraadtankje. Dit tankje loop op in niveau als de motor stationair draait maar loopt niet over. Als je dan de motor stopt en na een aantal uren weer kijkt is het vorraad tankje weer op normaal niveau en het expansie tankje ook. Alleen als ik er mee ga rijden raak ik koelvloeistof kwijt. Vandaar mijn gedachte dat de pomp niet of niet goed meer werkt. Temperaturen zijn nu weer aangenaam, ga er van het weekend weer eens naar kijken. Hij start ook normaal ook toen het koud was en hij een aantal dagen stil had gestaan. Denk dat er een klep in de verwrming zit, want ook stationair draaiend wordt het gewoon warm in de auto. Uiteraard duurt het wel veel langer om de temperatuur omhoog te krijgen de radiator doet dan niks eigenlijk.

Bedankt voor je uitleg.

Gr Wim

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Een groot niveau verschil duidt op lucht in het koelsysteem.. Lucht zat bij verwarming veel meer uit dan vloeistof. Ook koende koelvloeistof zorgt voor extreme uitzetting..Het koken zal worden voorkomen door de overdrukdop. De druk loopt op maar de vloeistof vormt geen stoom

Een lekke koppakking oid kan er voor zorgen dat er lucht in het koelsysteem geperst wordt. (vanuit een compressieruimte)

2013casper (0), 10 jaar geleden

Hoi Cor, Nieuw probleem als gevolg van het oude.
Koelwaterpomp vervangen, uiteraard moest de distributie riem eraf. Alles netje gemerkt voor demontage. Helaas tijdens montage zijn merktekentjes weggeveegd. Nu staat er 1 merkteken op het motorblok bij de krukas poelie = een streepje,neem aan dat het de bdp is(moet het nog controleren) op de v-snaar poelie staan twee inkepingen achter elkaar, ook op de tandwiel van de riem staat een stip. Zet de 1e cil op dicht (kleppen) en 4e op tuimelen staat de nokkenas ook op tijd. Maar hoe weet ik nu dat de brandstofpomp op tijd staat. Riem is vorig jaar vervangen, het enige merkteken dat ik daar op kan vinden is de pijl die naar voren moet wijzen,zover ben ik inmiddels al wel. Er staan wel merkjes op het brst wiel, maar heb nog niks op het blok kunnen vinden. Hoe kan ikzien dat de brandstof pomp op inspuiten staat voor de 1e cilinder.

Klein bijkomstig lastig probleem is, orgineel is het een 2.3 diesel. 1 van de vorige eigenaren heeft er een 2 liter motor ingelegd, volgens de garage (nissan dealer) ben er nog niet achter welke.

Gr Wim.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik ga het je nog lastiger maken... als cilinder 1 op compressie staat in het bdp. staat 4 op tuimelen. de zuigers van 2 en 3 staan dan onderin...

Alleen als als er geen zuiger in de buurt van het bdp staat kun je ongestraft de nokkenas draaien...... bdp= bovenste dode punt.

Nu is de goede volgorde van werken:
zet de krukas zodanig dat de zuigers ergers middenin staan. (om de kleppen niet te beschadigen.
Draai nu de nokkenas op het teken en controleer welke cilinder daardoor in het bdp staat 1 of 4???? meestal 1
Zet nu de brandstofpomp op het teken, hopelijk is dat ongeveer 10 krukas graden (dus 5 graden op de brandstofpomp) na het begin van het inpuitmoment van de betreffende cilinder.
Als je nu de krukas op het bdp. zet staat de motor op tijd. Nog ff de distributieriem erom en spannen. klaar is kees.

2013casper (0), 10 jaar geleden

Hoi Cor,

Helemaal eens met je manier van werken. Mijn voordeel is dat de nokkenas en de brandstofpomp er een paar tanden naast staan. Ik had de riem er de eerste keer op de merktekens, die ik zelf had aangebracht er weer omheen gelegd. Alleen door een denk fout van mij, dacht ik dat het niet goed stond. Heb ik de riem er weer afgehaald. Moet alleen nog even zeker bepalen of die stip op het krukas wiel inderdaad het bdp is. Dus nu twijfel ik of hij goed staat. Aangezien het al een oud beestje is, ben ik bang dat als de pomp veel te vroeg staat, ik zeker een lekke koppakking heb en wellicht nog meer.

Probleem dat ik heb is, zie geen merkteken op het blok staan voor de brandstofpomp. Op het wiel staat een 4 en er recht tegenover een 6. Cilinder 1 op de brandstofpomp is de onderste binnenste aansluiting. Heb ooit nog wel geleerd dat je met een dieptemeter het begin en eind van de pompslag kunt bepalen bij roterende pompen. Maar hoe het precies ging weet ik niet meer. Heb meer ervaring met lijnpompen.
Vandaar mijn geknutsel. Hoop dat een antwoord hebt op het bepalen van het inspuitmoment op de pomp.

Jij zegt zet de brandstof pomp op het teken, maar er is geen teken op het blok waar ik de brandstofpomp op kan zetten zodat hij bij de eerste cilinder staat. Is de spie van de as een mogelijkheid om dit te bepalen?

Gr Wim

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Casper, uit je laatste bericht maak ik op dat je (net als ik) al een paar jaar meeloopt. Helaas gaat mijn kennis van de Nissan niet echt ver.. Ik heb er niet veel aan gesleuteld, Dit heeft ook te maken met de gemiddelde kwaliteit van de japanners. Als je een verstuiver of misschien een gloeibougie verwijdert ??? moet het bdp te bepalen zijn.... Bij de nokkenas kun je het bdp bepalen door het zg tuimellicht op te zoeken.. Als je een willekeurig kleppendiagram bekijkt, zie je dat meestal de overlap van het openen van de inlaatklep en het sluiten van de uitlaatklep regelmatig is. dwz Net zoveel graden voor het bdp openen van de inlaat, als graden na het bdp sluiten van de uitlaatklep. Het verschil in graden is altijd kleiner dan 1 tand op het tandwiel.
Door de brandstof pomp te tornen (draaien) terwijl de verstuiver van de 1e cilinder is aangesloten (en ontlucht) kun je hetr inspuitmoment bepalen. 10 graden is 5 pompgraden voor het bdp gebeurt dat. Tel de tanden van de het pomptandwiel en deel die op 360 (de cirkel) je weet nu hoeveel graden 1 tand vertegenwoordigd, en ook nu weer kun je daaruit de stand concluderen.
Let ff op hoe de pomp is vastgezet op zijn sleufgaten. de zg fijnafstelling. Als je het juiste inspuitmoment weet kun je nu exact bepalen hoe de riem moet liggen..

Inspuitmoment wordt dan uiteindelijk met behulp van een stroboscope bepaald.

Succes.

hoes (0), 10 jaar geleden

Hallo Wim,

Kan je een foto van deze motor/distributie plaatsen geeft misschien meer duidelijkheid, ik weet wel dat op de originele distributie snaren van Nissan de merktekens ook staan.

Mvg,

Hoesein.

2013casper (0), 10 jaar geleden

Hallo Cor en Hoesein,

Zal proberen foto's te maken, is niet mijn sterkste kant.

Cor loop al een paar jaar op onze aardbol in de rondte, en heb de nodige motoren gezien. Alleen totaal geen ervaring met roterende pompen en zeer weinig met japanse auto's. Maakt niet uit het is wel weer eens leuk om te sleutelen. Overigens kreeg ik van de Nissan dealer te horen, toen we hem net hadden gekocht en we daar voor onderdelen kwamen, dat deze serie nog in Japan gemaakt was en tot de betere behoren. Voor wat het waard is.

U hoort ziet nog van mij. Alvast wederom bedankt voor de info.

Gr Wim

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Wim. Ik weet nog dat omstreeks 1960 plotsklaps op de nieuwe Bedford een roterende CAV pomp werd gemonteerd. Scania, Mercedes, Volvo en nog vele anderen bleven gewoon uitgerust met zg lijnpompen. In 62 in dienst was bij de huzaren geen diesel te bekennen. Daarna eigenlijk niet veel meer aan vrachtwagens gesleuteld. Jarenlang was Mercedes de enige met een diesel personenauto. Oh ja. Peugeot was er ook nog. Pas eind jaren 70 kwam de diesel bij andere merken in zicht. Alles had toen een roterende brandstofpomp.. Er waren geen milieu eisen en het liep altijd. veel degelijker dan gas. en nagenoeg geen onderhoud. lucht en brandstof-filter op tijd vervangen, en motor olie wat meer verversen dan bij benzine. De komst van de turbo zorgde voor meer vermogen, maar ook voor veel aan het extra vermogen gerelateerde problemen.

2013casper (0), 10 jaar geleden

Hoi ik heb wat foto's gemaakt, wellicht dat iemand weet welke 2 liter nissan motor het is.

2013casper (0), 10 jaar geleden

Voor gaande bericht is het brandstofpomp wiel. Er staan twee merktekens op 4 en 6, ze staan overigens tegenover elkaar.

2013casper (0), 10 jaar geleden

In deze zit het nokkenas wiel. Vlakbij het witte merk zit een stip, denk van origine. Niet door mij aangebarcht.

2013casper (0), 10 jaar geleden

En een overal plaatje, nokkenas wiel staat er net niet op.

2013casper (0), 10 jaar geleden

Cor,
Deze is voor jouw, kun je zien hoe vreemd het in elkaar zit. Pijp vooraan zit op de kachelleiding. Hoogte verschil tussen expansie en voorraadtankje is apx 20 cm

2013casper (0), 10 jaar geleden

Cor,
Deze is alleen van tankje en expan

2013casper (0), 10 jaar geleden

Ik heb nog meer foto's ook van de brandstof pomp en van de nokkenas. Mocht het helpen om mijn probleem op te lossen.

Cor, las bij de pro dat je een slangetje moet aansluiten op het thermostaat huis omhoog moet houden totdat de vloeistof erin staat. Je weet maat nooit, niet geprobeerd ....

Gr Wim

2013casper (0), 10 jaar geleden

Ik heb het brandstof pomp wiel er nogmaals opgezet, nu zou het groter moeten zijn.

hoes (0), 10 jaar geleden

Hallo Wim,

Stip van het nokkenas tandwiel moet recht tegenover het boutgaatje dan zitten de witte merktekens ook tegenover elkaar, de krukas staat volgens mij op tijd gezien het merkteken en het streepje,dan blijft enkeld de pomp over en daar zal de 4 ergens tegenover een boutgaatje of een streepje moeten komen.

Mvg,

Hoesein.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als ik het goed zie?? is het een doodlopende slang? Waarschijnlijk om de ontluchting te vereenvoudigen.

Werkwijze: Slang omhoog trekken. Slang vullen met koelvoelstof tot deze vol is. alle lucht op hoge plekken zoals radiateur,expntievat, thermostaathuis enz laten ontsnappen eventueel daarbij hier en daar in een dikke slang knijpen om de lucht te verplaatsen(verdwijnen.. Systeem is afgekeken van Renault vermoed ik. Toen deze nog een metalen expansie vat hadden werd een slang met trechter 30 cm boven op de radiateur geplaatst om het systeem goed af te kunnen vullen en ontluchten. De radiateurdop werd daarna verzegeld. Wie hem toch losdraaide had een probleem er trad lucht toe en de radiateur stroomde over. Later met de plastic expantie vaten werd het wat eenvoudiger. Deze haalde je omhoog uit zijn elastiekje en het vullen en ontluchten kon beginnen via de overdrukdop in het expansievat.
Het is tegenwoordig algemeen bekend dat een koelsysteem ontlucht moet worden. In principe zijn er twee mogelijkheden. Druk zetten op het volle expansievat en op de juiste plaatsen de lucht laten ontsnappen, of hetzelfde werk doen terwijl tijdelijk het niveau wordt verhoogd.( De wet van de communiserende vaten helpt daarbij)

.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Vanette of stel zelf een nieuwe vraag.