Hallo,
Mijn vriendin heeft sinds kort een Nissan Micra 1.3 uit 1998.
Nu doet zich het volgende voor;
na het starten van de motor heeft de motor een seconde of vijf de tijd nodig om op toeren te komen.
Vlak na het starten zakt het toerental dusdanig laag dat het lijkt alsof de motor gaat afslaan. Uit zichzelf stijgt dan ineens het toerental en lijkt alles in orde te zijn, en vervolgens daalt het toerental weer tot het punt dat het weer lijkt alsof hij ieder moment af kan slaan. Na een seconde of vijf lost dit probleem op en houd de motor een rustig toerental aan zoals je normaal zou verwachten.
Er word geen gas gegeven na de start. We hebben dit wel geprobeerd maar het veranderd niets aan het probleem.
Wat opvalt is dat dit probleem alleen aanwezig is bij een koude start. heeft de motor een minuutje of vijf gelopen dan is er van dit probleem geen spoor meer. Ook stinkt het na een koude start flink naar benzine in en rondom de auto.
Ik zat eerst te denken aan de automatische choke, maar deze functioneert voor zover ik heb kunnen zien naar behoren. Dat wil zeggen de respons is goed, en bij een koude start is de positie van de choke ook goed. (luchtfilter deksel er af gehaald om dit te kunnen zien)
De accu is in goede staat, geen aanslag of wat dan ook. De bougie kabels zijn in orde, geen vonkjes.. Leidingen zijn in prima conditie.. etc etc..
Ik heb het idee dat de motor teveel benzine krijgt bij het starten of iets in die richting, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan peilen of er uberhaupt iets aan kan doen..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet waar je naar kijkt, maar een injectie systeem heeft geen chokeklep. Ik denk dat je naar de gasklep keek.
Choke is een software functie aan de hand van de koelwater temperatuur. Die sensor zal wel verkeerd aan geven.
Dat zou ook heel goed kunnen. Ik heb me al suf gegoogled en op diverse sites, zowel engels als nederlands kwam ik dingen tegen over een automatische choke..
Maar het zal dan inderdaad de gasklep zijn onder het luchtfilterhuis.
Maar als het inderdaad die sensor is, wat kan ik er aan doen?
14 jaar
Uit laten lezen bij de dealer bij koude motor en de signalen laten controleren.
En dan de defecte sensor(en) laten vervangen, dan wel de bedrading van die sensoren repareren.
Okay, niks zelf aan te doen dus.. Vreemd dat het dan alleen bij een koude start is, en maar 5 seconden aanhoud.
Bedankt voor de snelle reacties, dan hou ik op met zoeken en lever ik hem af bij de dealer.
14 jaar
Naar mijn idee krijgt de motor gewoon te weinig lucht. Mogenlijk is het waselement aan de "carburatuer" kapot. Komt wel eens een enkel keertje meer voor.
Maar ook dan zou de motor het toch moeten blijven doen, en niet alleen maar bij de koude start? Ik zal eens kijken of ik bij dat waselement kan komen, zijn er dingen waar ik op moet letten? Waar ik aan kan zien of ie kapot is etc.
14 jaar
Het waselement zorgt ervoor dat de gasklep verder openstaat. Als het element warm word dan gaat de gasklep dichter staan. Je moet de stand van de hefbomen controleren die door het waselement bedient worden. Dit bij koude en warme motor. Er staan als het goed is ook streepjes op de delen. Mogenlijk kan je het oplossen door een stelschroefje wat te verdraaien.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar