Hallo,
Mijm Primera 2.2Dci uit 2002 begint steeds meer zwarte rook uit te stoten als er wat vermogen gevraagd wordt. Als je vol gas geeft en de motor komt boven de 3000 rpm weet je niet wat je ziet in de spiegel :-)
Verder voel je wel dat de motor iets varieert in zijn vermogensafgifte.
Echter start de motor prima, en loopt goed en stabiel. (verstuivers en gloeipluggen oke?)
De motor gebruikt geen olie, luchtfilter is geheel schoon, alle slangen zitten goed vast, kan geen lek vinden in de intercooler en de turbo fluit gezellig mee. Tot daar lijkt het in orde.
Dan vind ik de EGR klep in het traject. Heb begrepen op Internet dat die wel eens stuk/vervuild raken.
Ik krijg de klep er niet af om deze even te bekijken, hij zit achter het blok onder de plaat van de ruitenwissers. Zal wel een aardig klusje zijn eerst ruimte te maken om erbij te kunnen komen.
Ik ga er denk ik maar mee naar de garage omdat ik de EGR klep er niet zomaar af krijg, maar ik ben wel benieuwd of mijn vermoeden klopt.
Iemand ervaring met zo'n storing?
Alvast bedankt,
Berto
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij dit probleem is er meestal een lek in 1 van de aanzuigslangen. Meestal 1 van de twee die van/naar de intercooler gaan. Het hoeft maar een scheur van een paar centimeter te wezen.
Hallo Ton,
Ja klopt inderdaad. Al twee keer gehad. Tenminste slangenklem gesprongen en langs slangenklem lekken.
(Probleem is overigens niet ineens ontstaan, maar dat zegt ook niets).
Ik heb er zaterdag onder gelegen, maar niets kunnen ontdekken. Geen olievlekken en zo.
Heb ondertussen wel in documentatie gelezen dat LuchtMassaSensor te checken is met een voltmeter en de EGR een stappenmotor is met twee spoelen (drie aansluiting per spoel). die zal ik voor de zekerheid controleren of de wikkelingen nog heel zijn.
Verder kwam ik nog een EGR probleem tegen op het forum van de 'Nissan Primera Owners Club' tegen.
http://www.npoc.co.uk/forum/nissan-prime...
Als het zo erg kan zijn dan snap ik het wel, maar misschien is dit een uitzondering. Ik kan er niet bij komen, ruitenwissers etc zitten me in de weg. Kan dat geheel opzij?
13 jaar
Als je luchtmassa meter kapot is dan gaat tie niet roken. Geen lucht ook geen brandstof.
Als je een blikje maakt met twee gaatjes (bouten) in de vorm van het kanaal wat links van de klep zit dan kan je het kanaal tijdelijk helemaal afstoppen en kijken wat er dan gebeurt
Hallo Ton,
Ik heb alle slangen nogmaals gecontroleerd en die bij het inlaatspruitstuk eraf gehad. Was nieuwsschierig en heb er met een spiegel erin gekeken. Je kan alleen aan de ingang kijken en dat ziet wel wat zwart van de aanslag. Niet zo erg als de link die ik toegevoegd had.
Ik heb de EGR klep afgesloten en inderdaad het roken is over. Vermogensafgifte is nu ook stabiel.
Wat ook opvalt is dat het verbruik is gedaald. Normaal was dat 6.2 tot 6.4 op 100km, nu 5.2 ongeveer. Nu is dit niet goed te meten, maar de diesel lijkt zuiniger geworden. Efficientere verbranding?
Zijn er gevolgen als ik de EGR afgesloten laat buiten dat de roetuitstoot daalt en Nox stijgt? Heb gelezen dat de gemiddelde verbrandingstemperatuur stijgt. Maar bij stationair en vol gas zou de klep gesloten zijn dus dan is mijn simpele conclusie zijn dat dit niet de maximale waarden zou overschrijden.
Enig idee?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar