Opel Omega: 2.2 DTI wil niet meer starten

Bouwjaar: 2002

Mijn opel omega 2.2 DTI (ca. 150.000km) sloeg na het starten af en wil niet meer aan de praat. Startmotor draait prima, dus kennelijk een brandstofprobleem. Sloeg laatste dagen na het starten wel vaker af en kwam dan met langer starten weer aan de praat. Met een 2.0DTI hetzelfde euvel gehad bij 160.000km. Is toen in Duitsland gerepareerd. Garage noemde iets van verstuiver (retour)slangen vervangen. Door poreus worden zou brandstof uit het systeem teruglopen. Slangen en T-stukjes bij deze auto lijken nog prima; zie ook niets lekken. (trouwens destijds ook bij de 2.0DTI zag en rook je niks!)
Iemand een idee? Waar zit trouwens bij dit apparaat het brandstoffilter? Op een plaats, dat je er helemaal niet bij kan?
Bij de 2.0DTI zat er nog een handpompje op, zodat je de zaak op die manier weer aan de praat kon krijgen.

Groeten,
Douwe

deboer47

Geplaatst door deboer47 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

stefan11106 (0), 18 jaar geleden

of de brandstof pomp kapot ,ik hoop het niet voor je

eerst even laten uitlezen bij de dealer.

Goudkaart (0), 18 jaar geleden

Kep ook zoiets gehad, de retour slangen waren poreus en lieten lucht toe in het brandstofsysteem. en aangezien diesel systemen vacuum moeten blijven was dit niet handig. de oudere types slang waren ook niet de beste heb ik begrepen van de dealer. Je kan een set halen voor ongeveer 70 euri's maar om de boel te kunnen monteren moet je inlaatspruitstuk los en je nokkenas een stukje gelicht worden, en dat is weer slecht voor de timing. Ik heb het de dealer laten doen voor 225. was achteraf waarschijnlijk verstandiger dan zelf prutsen. de brandstofpompen gaan in de regel niet zo snel kapot, maar dat is inderdaad een hele dure jongen. Ik ga er dus van uit dat het de retourleidingen zijn. De ANWB starte toen overigens de auto door Ether in de luchtinlaat te spuiten. als ie eenmaal loopt dat blijft ie ook draaien en kan je er mee naar de garage komen. Wellicht een tip.
Groet.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Ik sluit me aan bij marcel, een collega heeft een keer hetzelfde gehad.
Idd de retour slangen.

stefan11106 (0), 18 jaar geleden

maar hij zegt al dat hij al naar de retiur slangen heeft gekeken

PIETER9040 (0) PRO, 18 jaar geleden

als ie met ether niet aanslaat is de brandstofpomp defect, gaan bijna allemaal tussen 150000 en 200000........ kosten zijn ong 2000 euro

stefan11106 (0), 18 jaar geleden

maar is hij nou al uitgelezen
???????

deboer47 (0), 18 jaar geleden

De tip met ether was een goeie. Ik had nog een busje staan vanuit de tijd, dat ik nog een oude Mercedes 200D had. Daar kon je tenminste nog weer overal bij. Wonderbaarlijk, dat zo'n spuitbusje bijna 20 jaar (!!) op druk blijft. Kennelijk betere kwaliteit dan de Opel slangen.
Na wat zuchten en kreunen startte hij vanmorgen en heeft hij weer keurig dienst gedaan. Ook na 4 uur stilstaat geen probleem. Dus nog even geen brandstofpomp. Morgen gaat hij naar de dealer, maar ik vrees weer het ergste. Storingen, die het slechts af en toe doen, zijn moeilijk te vinden is mijn ervaring! Zou het nog uitmaken, dat ik de tank barstens vol heb en dus de boel niet zo snel terugloopt? Aan de buitenkant zien de slangetjes en T-Stukjes er prachtig mooi uit! Zal wel verder naar binnen richting verstuivers zitten?
Ik meld mij morgenavond weer met de mening (uitlezing) van de dealer.

Groeten,
Douwe

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

Laat de retour slangen maar vervangen,er zitten ook ringen onder,vervang die ook maar.
de t-stukjes van de slangetjes worden vaak zwart ipv wit als ze gaan lekken.

gr michael

deboer47 (0), 18 jaar geleden

Raadsel nu echt compleet!!
Vanmorgen starte het apparaat zonder probleem, dus zoals afgesproeken naar de dealer. Uitlezen: geen meldingen (zouden er volgens dealer aleen maar kunnen zijn, als het motormanagement lampje had gebrand!). Monteur naar de slangen gekeken en met een vacuumpompje vacuum getrokken: niets te vinden. T-stukjes zijn trouwens bij deze Opel nog keurig wit. Dealer vond vervangen eerst nog overbodig, dus afwachten tot het euvel zich weer voordoet. Zal voor de zekerheid mijn spuitbusje ether maar in de auto laten!
Voor de "grapjassen" onder ons: Nee de tank is echt niet leeggeweest!
Verhaal van de brandstofpompen werd overigens door dealer bevestigd; had er vorige week 3 gehad! Goeie business!
Weet iemand ook moderne diesels, die dat niet hebben? Iets bekend van Volvo 60 of 70 serie? Hamvraag is natuurlijk wat doe je nu met zo'n auto. Qua inruil brengen ze weinig op, dus dacht ik oprijden. Heeft wel veel kilometers (150000) maar is nog geen 4 jaar oud en ik rij nu eenmaal veel. Maar ja een pomp van ruim 2000 Euri zet je wel aan het denken.
Mocht iemend een goed advies hebben, dan hoor ik het wel. T.a.v. het starten meldt ik mij wel weer.

Groeten,
Douwe

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij zo'n hoge kosten voor dieselonderdelen is een benzine auto op den duur nog goedkoper in gebruik!

Beeper (0), 18 jaar geleden

Douwe,

Zijn je retourslangen wel echt origineel?
Ik heb maanden liggen klooien met mijn 2.2dti.
De dealer zei toen ook dat de slangen goed waren en hebben toen zelfs de verstuivers en brandstofpomp vervangen.
Na een paar maanden was ik het zat en heb de slangen vervangen door echt originelen, het bleek namelijk dat de slangen die erop zaten universeel waren.
Het probleem was daarna verdwenen.
Bekijk ook eens topic http://www.problemcar.nl/index.php?topic....

Groeten
Anton

deboer47 (0), 18 jaar geleden

Beeper,

Ik heb de Omega destijds nieuw gekocht, dus ik mag aannemen, dat alles origineel is! Inmiddels tekent de volgende logica zich af: Bij volle tank is er weinig aan de hand, in die zin, dat je de auto na 3 dagen staan(na wat doorstarten) aan de praat krijgt. Is de tank minder dan de helft, dan kun je het schudden en komt de etherbus eraan te pas. Ik zal binnenkort weer naar de dealer en hem de slangen bij gebrek aan beter alternatief toch maar laten wisselen. Zelf schreef je, dat je ze zelf gewisseld had. Uit een eerder bericht in de rij (Marcel Nieuwenhuizen), maak ik op, dat dat nogal een uitdaging zou zijn? Wat zij jouw ervaringen? Het loshalen van nokkenassen laat ik (zelfs als oud scheepswerktuigkuidnige!) liever aan de dealer over. Hoewel, als ik dit alles zo lees, wordt ik er ook niet echt vrolijk van (van die dealers dan!) Ik vond overigens in Winterberg - Duitsland een Bosch agent, die de pompen voor de 2.2DTI nagelnieuw met 1 jaar garantie aanbiedt voor iets minder dan 800 Euri. Zo de nood in een later stadium aan de man komt, zou dat bij een gesneuvelde pomp een alternatief zijn. Ik ga ervan uit, dat een beetje monteur het ding in een dag gewisseld heeft.

Groeten,
Douwe

Beeper (0), 18 jaar geleden

De slangen kun je verwisselen zonder de nokkenas te lichten.
Als de ringen bij de verstuivers vervangen moeten worden dan moet de nokkenas gelicht worden.
Als je nog slangen hebt vanaf levering dan kan het zijn dat ze toch lekken, net zoals Marcel hierboven schrijft.
Het vervangen van de slangen kan wat priegelwerk zijn als de slangen wat vast zitten en ook nog poreus zijn.

Zoals jij zegt dat het probleem met een bepaald nivo in de tank speelt, dan kan het ook het probleem zijn zoals beschreven in topic http://www.problemcar.nl/index.php?topic..., namelijk een poreus stukje slang in de tank.
Hier heb ik namelijk nu ook last van, alleen kan ik het kunstof dekseltje onder de achterbank niet loskrijgen, dus als iemand weet hoe ik dat deksel los kan krijgen dan hoor ik dat graag.

Even ter info, ik heb een vectra station met 2.2dti motor dus dat met de tank zou bij jou iets anders kunnen zitten.

Groeten
Anton


primera p11 (0), 18 jaar geleden

Breng de auto eens naar een bosch service dienst.
Die weten veel meer vaak dan een dealer.
Die sleutelen de hele dag aan injectie systemen.
Die dealers gaan vaak dingen vervangen die niet nodig zijn.

deboer47 (0), 18 jaar geleden

Ik heb de "onwillige" Omega, mee met het oog op de voorspelde brandstofpomp ellende (zie eerdere berichten) inmiddels ongerepareerd ingeruild op een mooie jonge Volvo S60/5D.
Overigens heb ik de laatste week nauwelijk weer last gehad van het probleem!
Hopelijk hebben die Volvo's niet van die typische nukken. Kost natuurlijk bakken met geld maar het rijdt in ieder geval fantastisch en ik heb een jaar garantie. Iedereen nog hartelijk bedankt voor de bijdragen m.b.t. het probleem.

Groeten,
Douwe

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.