auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Airbags

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 CDTI

Afgelopen zaterdag is onze opel total loss gereden.
De schade aan mijn vrouw is aanzienlijk, whiplash, hoofdwond, blauwe plekken, spierpijn. Wat echter opviel is dat geen enkele airbag is uitgesprongen!
Het is een forse klap geweest, beide auto's hebben niet geremd, mijn vrouw heeft waarschijnlijk rond de 40 gereden, en we denken dat de andere auto (volkswagen polo) nog wel harder heeft gereden. Bij de polo waren beide airbags wel uitgesprongen.

De hele voorkant van de astra ligt in puin, zowel politie als bergingsdienst vonden het vreemd dat de airbags (2 voor en 2 zijkant) niet zijn uitgesprongen. De auto start wel nog, en als ik hem op contact gezet gaat het controlelampje van de airbag branden en ook weer netjes uit.

Ik vraag mij af of je kunt zien of er uberhaupt airbags inzitten, of is te testen of deze defect zijn?

Geplaatst door

Ron Jennissen (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik neem aan dat je deze auto niet nieuw gekocht hebt.

Als er airbags inzitten dan is er ook een stuurapparaat. Die kun je (laten) uitlezen. Als er communicatie is dan kun je zien of het lampje nog aangesloten zit. Zo niet, dan is er wel een foutkode. Ook defecte airbags geven hier een foutkode. Mogelijk was de vertraging niet groot genoeg en zijn alleen de gordelspanners gebruikt. Ook dit is uit te lezen.

Indien er geen communicatie met het stuurapparaat is, dan zou iemand het controlelampje van de airbag op de oliedruksensor gezet kunnen hebben. Motor starten en dan stekkertje van de oliedruk eraf halen. Dan gaat in ieder geval het oliedruklampje branden. Als nu ook de airbaglamp brandt dan weet je dat er gerommeld is.

Groffe manier om het stuurapparaat voor de airbags te testen is als volgt:
Motor uit, contact uit, dan 1/2 uur wachten.
Demonteer nu de stekker naar een of meerdere gordelspanner(s).
Daarna kontakt aan. Airbaglampje moet blijven branden als het systeem correct werkt.
Blijft dan wel een foutkode in de airbag computer zitten.

oldford 0
badge

16 jaar

De auto is inderdaad 2de hands gekocht. Het lijkt me zeer sterk dat er geen airbag in zou zitten, aangezien de auto toen wij hem kochten nog geen 2 jaar en 60.000 km had.
De gordelspanners hebben waarschijnlijk wel gewerkt want mijn vrouw is niet tegen het stuur geklapt, dat had ze wel gevoeld!

Bedankt voor je tips, ik ben helaas niet zo handig met auto's, waar moet ik het stekkertje van de gordelspanners en de oliedruk zoeken?

Ik ga in ieder geval nog proberen om het stuurapparaat te laten uitlezen.

Ron Jennissen 0

16 jaar

ook de gordel spanner(s) geven nu een permanent brandende controle lamp
als airbag en spanner worden vervangen is dit weer uit te zetten(als t goed is)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ron,

Wanneer gaat de airbag lamp uit en na hoeveel tijd?
Gaat de lamp vanzelf uit na het contact aangezet te hebben zonder de motor te starten?
Of gaat de lamp uit zodra de motor gestart wordt en loopt?

Airbag controle lamp zou moeten blijven branden indien gordelspanners afgegaan zijn.
Uit het feit dat de lamp uitgaat kun je 1 van 2 dingen afleiden:
a) gordelspanners zijn niet afgegaan OF
b) lampje is niet verbonden met de airbag ecu.

Beste methode om te testen is uit laten lezen.
Stekkertjes van gordelspanner zitten meestal onder de stoel in de buurt van het gordelslot.
Oliedruksensor zit op de motor, meestal ergens aan de onderkant.

N.B. Zelfs nieuwe auto's met slechts 1 km op de teller kunnen een ongeluk krijgen, waarbij de airbags afgaan.
Dus leeftijd en kilometrage zeggen hier niets over het wel of niet aanwezig zijn van een correct werkend airbag systeem.

oldford 0
badge

16 jaar

Ik heb de motor zelf niet meer gestart, alle olie en koelvloeistof is eruit gelopen. De opsleper heeft hem wel gestart, dat ging maar rijden deed ie niet meer.
Daarna heb ik hem zelf een keer op contact gezet. Dan gaat het lampje van de airbag aan, gedurende een seconde of 1-2. Daarna gaat het lampje uit. Tegelijkertijd gaan meer lampjes uit, volgens mij ook abs. Daarom leek het mij wel normaal gedrag.
Als het lampje inderdaad zou moeten blijven branden klopt er dus iets niet, want dat is zeker niet het geval.

Maar betekent dat ook dat na elke keer dat de gordelspanners afgegaan zijn, het lampje "gereset" moet worden? En staat de gordelspanner ook in directe relatie tot de airbag? Kan een airbag afgaan zonder gordelspanner?

Ik weet niet of het veel uitmaakt maar ik kan wel een foto van de auto uploaden, zodat jullie een beeld hebben van de schade?

Ron Jennissen 0

16 jaar

Maar betekent dat ook dat na elke keer dat de gordelspanners afgegaan zijn, het lampje "gereset" moet worden? JA
En staat de gordelspanner ook in directe relatie tot de airbag? JA
Kan een airbag afgaan zonder gordelspanner? JA, maar dit is wel theoretisch. Normaal wordt de gordel gespannen als de airbag afgaat. Maar ik ken ook niet alle regels die een airbag stuurapparaat volgt.

Nog een ontbrekende vraag:
Kan een gordelspanner afgaan zonder dat een airbag afgaat? JA

Gordelspanners mogen 3 maal afgaan voordat ook het airbag stuurapparaat moet worden vervangen.

Werking van het controlelampje is zoals te verwachten. Niet gekoppeld aan de motor-oliedruk in ieder geval.
Zekerheid over het niet afgaan van de airbags EN gordelspanners is uitsluitend te verkrijgen d.m.v. uitlezen.

oldford 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.