auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Airco werkt niet bij kouder weer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y20DTH

Mij viel laatst op dat mijn airco niet werkt bij een temperatuur lager dan ongeveer 10 graden.
Nu weet ik dat er een vorstbeveiliging op zit. Kan het zijn dat deze verkeerde waardes binnenkrijgt?
Temp op de BC klopt .

Geplaatst door

Astra27 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Normaal gesproken werkt de airco niet als de temperatuur lager dan 4 °C komt te liggen.

Bij een temperatuur van 10 °C behoort een druk van 3 bar, de omgevingstemperatuur bepaalt bij stilstand de druk in het systeem.
Als bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur 20 °C betreft en er wordt op de lage/hoge druk een waarde gemeten van
2,4 bar dan behoort hier een verdamdampings/condensatietemperatuur bij van 5 °C.
Bij deze waarden in het voorbeeld kan al vast gesteld worden dat het systeem te weinig koudemiddel bevat.

20 °C --> (4,8 bar)

TheoStek 0
badge

17 jaar

toch je systeem laten controleren en eventueel opnieuw laten vullen

gr
martin

marwess 0
badge

17 jaar

[quote=marwess]toch je systeem laten controleren en eventueel opnieuw laten vullen

gr
martin[/quote]
Dat is dus ook Theo zijn conclusie Martin.........

Siem Bijman 690
badge vip badge

17 jaar

De airco werkt niet onder 4 graden, dat is voor de veiligheid van airco systeem.

lgaita 0

17 jaar

Moeilijkheden met lezen? Igaita...

TheoStek 0
badge

17 jaar

Het is helemaal niet voor de veiligheid van het systeem. De airco stopt met draaien als de temperatuur van de verdamper onder ongeveer 4 graden komt. Daar staat een bepaalde druk aan vast (weet niet precies welke) en als het gehele systeem 4 graden of kouder is zal hij niet werken. Want als de airco nog door zou gaan met draaien zou de temperatuur nog verder dalen in de verdamper en zou het vocht wat CONDENSEERD op de verdamper BEVRIEZEN en daarmee de luchttoevoer in het interieur afsluiten.

Groeten,

Pieter
stek erkend monteur

dus als je deze temp sensor overbrugd , dan geeft dit geen probleem voor de airco ?
WIE zet er nu bij extreme koude zijn airco op koude lucht ook ?

opc8275 0
badge

16 jaar

Dit wordt meestal gecontroleerd via systeemdruk.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Helaas moet ik constateren dat een volkswagendealer in mijn omgeving adviseert de airco altijd aan te laten staan.
Er valt niet tegenop te argumenteren.
Het "waarom dan " levert geen goed antwoord op.

popey

popey 0

16 jaar

[quote=popey]Helaas moet ik constateren dat een volkswagendealer in mijn omgeving adviseert de airco altijd aan te laten staan.
Er valt niet tegenop te argumenteren.
Het "waarom dan " levert geen goed antwoord op.

popey[/quote]
Het "Waarom" in het systeem circuleert olie mee t.b.v de smering/koeling van de compressor, en O-ringen.
Wanneer de airco uitstaat in de winter krimpen en drogen de O-ringen uit, met als gevolg deze slecht/helemaal niet meer afdichten en in de zomer de meeste problemen ontstaan.
De PAG olie die wordt gebruikt is sterk hychroscopisch (trekt vocht aan) het (overtollige) vocht veroorzaakt corrosie met name aan de verdamper, de schilfers raken los en komen in het systeem terecht wat weer voor problemen kan zorgen, in het ergste geval slaat de verdamper lek.

@Pieter ik wil niet denigrerend overkomen maar jij als stek monteur zou moeten weten welke druk in het systeem moet heersen bij een temperatuur van 4 °C, met name bij de berekening van nakoeling - oververhitting.
Bij een temperatuur van 4 °C (verdampingstemperatuur) hoort een effectieve druk van 2,3 bar afgerond, wanneer de druk aan de hogedrukzijde lager komt te liggen dan de drukwaarde van de lagedruk schakelaar zal deze het systeem uitschakelen..

TheoStek 0
badge

16 jaar

Het waarom, ik adviseer om de hierboven genoemde reden minimaal iedere week de airco een 10 min aan te zetten daar meeste airco,s stuk gaan door bv de hele winter stilstand, maaaaaar om hem nu altijd mee te laten draaien als het bv al koud is onzin oa vanwege meergebruik, meeste auto,s hebben tenslotte ook een eco stand en dan het volgende advies probeer altijd bv 5 min voor je op plaats bestemming bent om hem uit te zetten vanwege het drogen van de verdamper om te voorkomen dat er later de bekende vieze luchtjes ontstaan, en dan als laatste de reden om de airco in de winter aan te zetten kan bv wezen als de relatieve vochtigheid buiten hoog is en de ramen makkelijk dreigen te beslaan om hem dan aan te zetten.

gr Gerard

gpekaar 0

16 jaar

De vraag van de topictarter is hiermee wel beantwoord.
Probleem gesloten.





moderator.

Hans4040 1435
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.