Ik heb vandaag de auto van mijn vrouw naar de Opel dealer gebracht met de opdracht de distributieriem en de spanrol te vervangen.
Vanmiddag heeft mijn vrouw de auto weer opgehaald maar nu blijken ze alleen de riem te hebben vervangen. Ze hadden de spanrol gecontroleerd en die was nog goed zeiden ze.
Ik wil zekerheid en vind dat je, als je de boel toch hebt losliggen, net zo goed gelijk voor de zekerheid de spanrol kunt vervangen.
Bovendien was dat de opdracht die ik heb gegeven, ook al is de spanrol goed, ze moeten toch niet zomaar de opdracht veranderen zonder overleg?
Als ik de auto nu weer terugbreng gaan ze me ongetwijfeld gewoon weer arbeidsloon in rekening brengen.
Wat vinden jullie hiervan, hoe moet ik dit aanpakken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dit is weer een lastig geval natuurlijk!! 1. afspraak=afspraak lijkt me erg belangrijk!...maar er zullen best mensen zijn die een goeie reden kunnen bedenken om de spanrol NIET te vervangen... ik denk dat jullie het met de dealer maar moeten kortsluiten!!
ja het enigste wat je nog kunt vragen om zwart op wit te zetten als de spanrol tussentijds stuk gaat de kosten te verhalen zijn op de garage. dit zullen ze wel niet doen dus de spanrol alsnog laten vervangen door hun en enkel de spanrol betalen
succes jan
Heb je al betaald???
anders is je onderhandelingspositie iets beter....
17 jaar
De instructie was duidelijk, spanrol vervangen ongeacht de toestand, dit hebben ze niet gedaan dus moeten ze dat alsnog doen, dus dan komen de kosten voor de spanrol erbij maar NIET de arbeidskosten want dat is HUN fout geweest
ja afspraak is afspraak, als je hebt afgesproken de spanrol wel te vervangen en ze doen het niet, dan was ik weer terug gegaan om hem erop te laten zetten zonder arbeidsloon , maar dat je hem alsnog moet betalen lijkt my redelijk, dat had anders ook het geval geweest[quote=pe3hmp]De instructie was duidelijk, spanrol vervangen ongeacht de toestand, dit hebben ze niet gedaan dus moeten ze dat alsnog doen, dus dan komen de kosten voor de spanrol erbij maar NIET de arbeidskosten want dat is HUN fout geweest[/quote]
17 jaar
Jongens, is het wel gebruikelijk dat die spanrol vervangen word bij distributiewissel.
Is dit onderhouds voorschrift.
Als het niet nodig is volgens onderhouds voorschrift, waarom dan vervangen?.
Het is toch gedaan bij een opeldealer?.
Die zal het wel weten waar die mee bezig is, en als je het niet vertrouwd dan laat je het op de faktuur vermelden.
Als de dealer zeker is van zijn zaak zal die dat geen probleem vinden.
Bij de meeste autos vervangen ze de rol, maar misschien hoeft het bij deze opel niet.
17 jaar
Het gaat er niet om wat standaard is, de klant heeft uitdrukkelijk vermeld spanrol vervangen dus dan MOET je het doen.
lijkt me ook ja, of dat ding nu wel of niet vervangen moet worden...de klant staat er op...dus spanrol vervangen, of het conform de onderhoudsintervallen is..doet hier niet ter zake.
maar enigzins treft paul stroink het ook nog, je wilt ze de kost niet geven die op wens van de klant de spanrol wel factureren...maar het 'perongeluk'vergeten de vervangen...
Ja net als standaard op de rekening staat 'ruitenwisselvloeistof bijvullen' of 4 bougies als het een 3 clininder betreft, je zou ze soms.
Laat op de factuur zetten : "spanrol distributie is niet vervangen bij KM stand........." (vergeet het woordje "is" niet.)
En laat iemand daar zijn naam en handtekening onder zetten.
mvg,
Hans.
Nogmaals, is dit werkelijk nodig.
Als het volgens onderhoudsvoorschrift niet hoeft, waarom zou je de rol vervangen?.
Het klinkt een beetje als, ik laat mijn accu nu maar vervangen want over een jaar kan die wel kapot zijn.
17 jaar
Waarom niet?
Ik heb prematuur ook de spanrol distririem en multiriemen vervangen 1 jaar en 20.000 km eerder als nodi voor vakantie naar Frankrijk, bleek de spanrol toch al niet helemaal meer fris te zijn...
Beter dat iets eerder te doen als de dure les van de Alfa van vrouwlief, ook 6 maand voor de tijd en 10.000 km te vroeg toch kapot ging en 2400 euro's koste...
Ieder zijn keus, en als klant heeft ie er specifiek om gevraagd, dus had het moeten gebeuren, ongeacht de denkwijze van de monteur.
Mocht hij nu toch problemen krijgen via die spanrol wat dan?
Cor
Precies, de klant wil het dus dan MOET je het doen, ik heb ook mijn distrubutieriem en spanrol vervangen op 112.000 km terwijl dat pas op 120.000 hoefde, net voor de vakantie wil ik dat de auto tiptop in orde is, daravoor breng je hem naar een garage, de garage is er om jouw OPRACHT uit te voeren willen ze dat niet dan moeten ze de garage sluiten.
Mark
Ik begrijp best dat als je er 8 a 10.000km ervoor zit dat je de riem laat vervangen.
Maar nogmaals is het nodig dat die rol vervangen moet worden, als het onderhoudsvoorschrift zegt dat dit niet nodig is waarom dan vervangen.
Waarschijnlijk zijn er weinig problemen met deze rol dat tie kan blijven zitten.
Maar ja, als een klant erop staat vervang je de rol dat is simpel, maar een beetje vertrouwen in de deskundigheid van de monteur is ook niet verkeerd.
Die riemen en rollen worden in de regel altijd te vroeg vervangen, een fabrikant houd altijd een ruime marge aan.
Die word liever ook niet geconfronteerd met gesprongen motoren.
Men moet ook niet te bang zijn en zekerheid is niet te koop.
Er word tegenwoordig al zat preventief aan autos vervangen.
17 jaar
Het gaat er niet om wat de monteur vind of wat de fabriek vind ze moeten gewoon doen wat de klant ze opdraagt al wil hij om de 10.000 km alles vervangen hebben dan heeft de garage te doen wat ze door de klant opgedragen wordt.
en zo is maar net..... ;)
paul,
tja , over welke motor hebben we het hier ? een X17DTL OF een Y 17 DT ? ik vermoed de laatste , want in 2000 is het normaal deze motor ; en bij deze ( isuzu ) motor gaat die spanrol niet stuk , ik heb er alleszins nog nooit één vervangen ; da's gewoonweg kwalitiet die jaopanese riemconstructies ; daar kunnen de opel ingenieurs nog wa van leren :)
ik vermoed dat de garage de spanrol dus ook nie in stock zal hebben liggen en ze dus heeft laten zitten ;
En ja tegenwoordig kan je tegen sommige mekaniekers niks meer zeggen , ze doen hun eigen zin ;
waarschijnlijk hebben ze de wagen willen klaarhebben dezelfde dag , anders moest de klant nog 2 dagen wachten vooraleer de spanrol binnen was ;
een ganse discussie dus voor niks eigelijk ;
en tegenwoordig krijg je iets van klanten die het allemaal beter weten ook hoor ;
Als de klant dat wil kan dat toch hij heeft opdracht en hij moet betalen, heb genoeg meegemaakt dat de klant iets wide wat totaal niet nodig was, maar dan deed ik het gewoon het is hun voertuig en zij rekende netje's af,
Maar ik ben wel met je eens de klanten weten steeds meer en zijn mondiger geworden maar daar is niks op tegen
gr jan
De klanten zijn inderdaad mondiger geworden maar als garage zou ik niet vies zijn van extra werk en inkomsten, ik moet de eerste garage nog tegenkomen die geen geld aan je wil verdienen ;-)
tuurlijk , als de klant er echt op staat zou ik die natuurlijk ook vervangen ; maar de meeste klanten willen de herstelling zo,laag mogelijk , en ik zeg het , bij zo'n Y17DT breekt die rol niet ;
Mensen gaan tegenwoordig ook al naar de dokter om te vertellen wat ze hebben en welke medicijnen ze er tegen willen gebruiken.
Mondigheid is prima, maar men moet ook eens iets aan willen nemen van iemand die er notabene verstand van heeft i.p.v. ik wil en ik moet.
17 jaar
De klant heeft uitdrukkelijk gevraagd de looprol te vervangen punt.
De klant is diegene die elke dag in zijn/haar auto rijdt en weet hoe hij/zij er mee omgaat en wat de historie is.
En nooit breken, hij hoeft alleen maar vast te lopen..., en de klant is nog altijd baas over zijn geld en eigen auto, toch?
Je goede raad is uiteraard heel goed aangeboden, maar de klant beslist aan het eind.
Of dat nu uitstel is van een reparatie, of een vervroegde vervanging om eventuele problemen te voorkomen.
Dat heeft niks te maken met ik "moet" maar zie mijn geval met een weloverwogen beslissing, welke in de praktijk ook een goede bleek te zijn.
Ook al werd mij ook verteld dat dit nog niet nodig was.
Cor
heel juist primera , ik heb er niks op tegen dat mensen op de hoogte zijn van mekaniek enzo , maar de ervaring missen ze toch ; en theorie is vaak helemaal anders dan de dagdagelijkse praktijk ;
was de spanrol nu in stock of niet ? Ik denk het niet
of die rol op vooraad is/was of niet.....doet niet terzake...(het is hieroverigens 10 uur smorgens besteld, 1 uur in huis) feit blijft...klant stond er op dat die rol vervangen werd...
een een rol die niet stuk kan? alles kan stuk!! men mag er niet klakkeloos van uitgaan dat zo'n rol een levenlang meegaat, een spanrol is een betrekkelijk goedkoop onderdeel. men kan in mijn ogen dan ook niet het risico nemen en hem te laten zitten.
deze garage heeft hier gefaald, en als de klant verzoekt om deze rol alsnog te monteren...zal de garage dit kosteloos moeten doen.
Waarom gaan ze dan naar een garage als ze het zelf allemaal zo goed weten?.
Dan trek je de spanrol er zelf toch af en doe je er een nieuwe op?.
Het is een officiele opel dealer, die zal toch wel weten hoe het zit met een spanrol?.
Als daar in de regel problemen mee zijn word tie echt wel vervangen.
Maar goed, de klant betaald dus vervangen maar!
17 jaar
[quote=primera p11]Waarom gaan ze dan naar een garage als ze het zelf allemaal zo goed weten?.
Dan trek je de spanrol er zelf toch af en doe je er een nieuwe op?.
Het is een officiele opel dealer, die zal toch wel weten hoe het zit met een spanrol?.
Als daar in de regel problemen mee zijn word tie echt wel vervangen.
Maar goed, de klant betaald dus vervangen maar![/quote]
Nou wordt ie helemaal mooi.
Was jij die monteur soms?
Als je de garage vraagt om iets te doen , ga je er vanuit dat je betalen moet .
Dus als je wil dat de rol vervangen wordt moet dat gewoon gebeuren .
Men zal het wel vergeten zijn en met de smoes komt "dat hoeft nog niet" .
maar we kunnen hier nog eindeloos over discussieren , we komen er zo toch niet uit.
Ik kan alleen maar adviseren , ga terug naar die garage en laat die rol vervangen op HUN KOSTEN.
mvg,
Hans.
Hans, maar waarom iets vervangen wat helemaal niet vervangen hoeft te worden?.
Maar goed we houden er over op, de topicstarter weet genoeg.
17 jaar
Ik herriner me nog een topic over spontaan brekende ruiten, uiteraard lag het niet aan de fabrikant want de fabrikant zei dat het niet kon ;-)
Ik nok hiermee, jongens.
prettige kerstdagen,
Hans.
Ja Hans van deze kant ook prettige kerstdagen en een gezond 2007 toegewenst.
gewoon alles vervangen zo vaak hoef je niet tegaan voor een riem niet zeuren en vervangen geen risico willen lopen!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar