Zaterdag avond thuisgekomen met de auto alles was in orde.
zondag start deze niet meer.
ik heb de auto uitgelezen en stuit op de volgende foutcode: P1660 Fuel Cutoff Solenoid Valve ...
iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tis-2000 (Opel documentatie) geeft 6 verschillende oorzaken voor de foutcode.
Bij 5 van de 6 staat er bij dat de motor gestopt is/wordt. Dat zal het niet aanslaan wel zijn, ben ik bang.
en door wat komt dit.
als we bv start pilot in de inlaat spuiten ( om te testen ) wou hij wel aanslaan maar sloeg terug uit
volgens de garagist komt dit doordat de dieselpomp kapot is
kan dit zo opeens ?
is er een manier om dit te controleren en of te testen, want een dieselpomp is toch een dure grap.
ik heb daarstraks ook even een dieselleiding losgedraaid en proberen starten en er komt wel degelijk diesel uit de pomp
12 jaar
het is idd een onderdeel van de injectiepomp.
deze zorgt er voor dat bij contact uit en de motor na 1,3 seconden niet onder 500 touren is de diesel wordt afgesloten.
het is een 2e afsluiting voor het geval de eerste niet zou werken.
bij ouder pomptypes eenvoudig (ook zelf) te repareren. kijk even of je boven op de injectiepomp een zwarte moer hebt waar 1 of 2 draden uit komen, daar zit ie dan onder.
als je de modernere pompen hebt dan uitbouwen en naar de bosch-service brengen en expleciet zeggen dat je dat probleem hebt. dan kunnen ze gericht repareren en niet de hele pomp reviseren. Heb je meer dan 200.000 op de teller staan dan adviseer ik je desondanks de gehele pomp te reviseren (kosten zo om de 500 euro)
12 jaar
als ik me niet vergis is het zo'n vp44 type.
het uitbouwen is geen probleem, maar moet je ergens op letten wanneer je deze terug inbouwt ( uitbouwt ): timing of positie en dergelijke?
en nog een klein vraagje: de diesel kwam nogal flauwtjes uit de leiding - moet dit niet onder druk staan ?
12 jaar
uitbouwen is ook een heikel punt, vooral de bouten van de geleiderail willen graag afbreken, deze vooaf met een föhn warm maken maar pas op dat de rail niet begint te smelten.
opel heeftspeciaal afstelgereedschap voor het juist afstellen van de nokkenaspoelie.
De vulring op de flens van de inspuitpomp mag niet worden verwijderd omdat deze de productietoleranties opvangt, wat in een exact gedefinieerde axiale speling resulteert.
inspuitpomp aan cilinderblok Aanhaalkoppel 25 Nm
Houder inspuitpomp aan inspuitpomp Aanhaalkoppel 20 Nm
Steun inspuitpomp aan cilinderblok Aanhaalkoppel 20 Nm
Simplex distributieketting door de schacht naar boven leiden en simplex-inspuitpomppoelie in Simplex distributieketting zetten pijl moet met uitsparing in flens inspuitpomp en blokkeerboring in inspuitpomp samenvallen
nieuwe bevestigingsbouten met treksterkte 10.9 van het simplex-inspuitpompwiel handvast draaien. Bij Y 20 DTH vanaf MJ 2003 en Y 22 DTR: 5 bevestigingsbouten
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 in blokkeerboring van inspuitpomp zetten
nokkenaswiel in simplex-distributieketting zetten en met nieuwe bevestigingsbouten handvast aan nokkenas monteren.
Let op dat het nokkenaswiel niet schuin op de nokkenas zit nokkenaswiel moet recht op de nokkenas zitten.
Attentie: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen uitvoeringen met ontgrendelingsbout en zonder ontgrendelingsbout. Bij uitvoering met ontgrendelingsbout moet de kettingspanner na de montage via de ontgrendelingsbout ontspannen worden
duplex-kettingspanner in distributiehuis plaatsen De gesloten kant van de kettingspanner moet naar de spanrail wijzen. Afsluitbout duplex kettingspanning met nieuwe keerring inbouwen Aanhaalkoppel 60 Nm
Ontgrendelingspen met een hamersteel indrukken tot deze klikt
Ontgrendelingspen moet met de duim tot de aanslag kunnen worden ingedrukt en automatisch in de oorspronkelijke positie terug glijden Na eenmalige drukopbouw van de olie kan de ontgrendelingspen niet meer worden ingedrukt
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 verwijderen
Bevestigingsbouten van simplex-inspuitpomppoelie vastdraaien Aanwijzing: Bij Y 20 DTH vanaf MJ 2003 en Y 22 DTR: 5 bevestigingsbouten Aanhaalkoppel 28 Nm
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 nogmaals in blokkeerboring inspuitpomp zetten
Controlemal KM-932 tegen cilinderkop zetten stift moet in boring van de nokkenas ingrijpen
Geleiderails Simplex distributieketting plaatsen en monteren Aanwijzing: Op inbouwpositie letten Nieuwe bevestigingsbouten gebruiken Aanhaalkoppel 8 Nm
Meenemer van afstelgereedschap KM-933 in verticale positie in nokkenaspoelie zetten. Afstelgereedschap KM-933 op cilinderkop monteren. Met
wringijzer tegen de motordraairichting in lichte druk op meenemer uitoefenen en met blokkeerbout fixeren
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 moet met schuifpassing uit- en ingebouwd kunnen worden. Wanneer dat niet mogelijk is, moet de druk op de meeneemplaat met de blokkeerbout iets worden verminderd
Nokkenastandwiel op nokkenas bevestigen Aanhaalkoppel 90 Nm + 60° + 30°
Attentie: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen uitvoeringen met ontgrendelingsbout en zonder ontgrendelingsbout. Bij uitvoering met ontgrendelingsbout moet de kettingspanner na de montage via de ontgrendelingsbout ontspannen worden
Alle blokkeer- resp. afstelgereedschappen verwijderen
Draai de krukas aan de bevestigingsbout van de trillingsdemper twee omwentelingen (ca. 720°) in de motordraairichting tot kort voor het "ontstekings-BDP" 1e cilinder
Merkteken op de trillingsdemper staat kort voor het aangietsel op het distributiehuis
In deze stand staan de nokken van de 1e cilinder kort voor het "ontstekings-BDP" (beide nokken naar boven gekeerd)
Blokkeerstift krukas KM-929 in opening voor impulsgever krukas zetten en de krukas gelijktijdig aan de bevestigingsbout van de trillingsdemper langzaam in de motordraairichting verder draaien, zodat de blokkeerstift tot de aanslag in het cilinderblok, resp. de krukwang valt
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 in blokkeerboring inspuitpomp en controlemal KM-932 in cilinderkop plaatsen
Aanwijzing: Als een gereedschap niet kan worden gebruikt, moet de instelling geheel opnieuw worden uitgevoerd
Alle blokkeergereedschappen verwijderen en alles weer aanbouwen en afdichten.
alles bij elkaar goed te doen in een uurtje of 3-4
dat de diesel er een beetje uitdrupt is idd een goede indicatie op een kapotte pomp
12 jaar
ok bedankt,
zaterdag begin ik eraan en zal de pomp demonteren, laten testen en eventueel laten herstellen indien de kosten niet te hoog oplopen.
12 jaar
de brandstofpomp is gemonteerd maar de auto slaat nog steeds niet aan.
Iemand enig idee?
12 jaar
nog een bijkomend vraagje voor de zekerheid.
de 1ste cilinder is dat deze aan de kant van het raam of aan de kant van de radiator
12 jaar
die laatste vraag vindt ik eng voor iemand die net de pomp heeft gewisseld.
aan de voorkant trouwens
na het monteren goed ontluchten!
12 jaar
[quote=roybakker1973]die laatste vraag vindt ik eng voor iemand die net de pomp heeft gewisseld.
aan de voorkant trouwens
na het monteren goed ontluchten![/quote]
ja klopt :s
maar ik begon nu te twijfelen.
dan was ik juist.
alles is mooi ontlucht geweest
12 jaar
het probleem is gevonden.
de motor draait terug zoals ervoor.
het probleem was dus inderdaad de dieselpomp.
het 2de probleem was dat ipv bdp op de 1ste cilinder deze op de 4de cilinder stond.
ik was een van deze dagen aan het praten met een kennis totdat er plotseling een lichtje begon te branden van wat ik heb geleerd in school
ik had namelijk de eerste cilinder op tuimelen gezet dus zo stond de 4de op het bdp.
nochtans dat het in een van de reply's stond ben ik toch gemist.
12 jaar
mooi dat het gelukt is :)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar