Heren, dames...
Afgelopen week, weer storing.
direkt daarna, bij het aanrijden van een kruising valt de motor stil.
is wel weer te starten ( lees eerdere posting ) maar loopt niet lekker,
blijft in eerste instantie ook niet lopen.
Na een km te hebben gereden ( kon daar niet blijven staan ) bleef het
wel lopen ( pruttelen ) het motormanagment lampje is ook gaan branden !
Thuis met een universeel uitleesaparaat de foutcode P0402 en P1404 kunnen uitlezen.
beide hebben betrekking op de EGR...
Wat is de veroorzaker van dit probleem, staat het ABS lampje in relatie tot de motorstoring ?
Waar moet ik aan denken, qua oplossing ?
Hoor hier en daar, van "hobbie-monteurs" dat dit een veel bij opel voorkomend kwaaltje is.
( heb betreft een "oud" type motor, met normale bougiekabels )
Ik kreeg de tip : BDP sensor, Nokkenas Sensor, "module" ( geen idee welke )...
wie heeft het verlossende antwoord.... HELP !
Mocht iemand in de regio Echt ( midden limburg ) de storing kunnen oplossen, graag !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beide foutcodes wijzen op een EGR-klep die te veel open staat - vuil of klep klemt, zo iets.
ABS heeft daar weinig mee te maken denk ik. Die zul je apart moeten (laten) uitlezen.
EGR-klep zal op zijn minst schoon gemaakt moeten gaan worden.
Oldford, dat we de EGR moeten reinigen was eigenlijk wel min of meer duidelijk,
maar volgens de "hobbie monteurs" moet die vervuiling een oorzaak hebben, die mogelijk gelegen is
is de eerder genoemde sensoren ??
Wel blijft het absoluut vreemd, dat eerst het ABS lampje aangaat en vervolgens direkt daarna
de omschreven problemen er zijn...
Ik ga de EGR klep laten reinigen..
Thanks ;-)
Tja, alles kan, maar ik zou me even aan de feiten houden voordat je een hoop kosten gaat maken.
En er bestaat zoiets als toeval. Toegegeven, komt misschien niet vaak voor, maar voorlopig houd ik het ABS op toeval tot het uitgelezen is.
Als er echt problemen zijn met BDP of nokkenas sensors dan meldt de ecu dat wel.
Ik zie vervuiling van een EGR daar nog niet van komen.
Dan denk ik eerder aan een hoog verbruik (benzine of olie) en/of mogelijk een defecte/verouderde sensor.
Wat doet je benzineverbruik op dit moment? Redelijk voor de tijd van het jaar of extreem veel?
Of rijd je veel korte stukjes met een koude motor?
Benzine verbruik was bij de laatste meeting 1 op 10, dit wel na ca 300 km lange stukken.
verder rijdt ik woon / werkverkeer, zo'n 20 km enkele reis.
Olieverbruik is vlgs mij ook niet echt hoog. Km stand is 96.000 km.
aan welke sensor denk je trouwens ???
Alleen als we het over een hoog verbruik hebben: map sensor, koelvloeistof en lucht temperatuur, lambda - de gebruikelijke.
Klein lekje in het slangetje naar de map-sensor kan ook van invloed zijn, net als valse lucht overal in inlaat of uitlaat spruitstukken.
Problemen (als ze er al zijn) met het mengsel kun je zien aan de fuel trim. Staat die rond het midenpunt dan verwacht ik geen grote problemen.
De meeste reacties gaan idd over de EGR, bij dit soort motoren is dit een probleem.
ofschoon ik het antwoord wel denk te weten, vraag ik het toch stiekum even....
een Z22SE en een X22SE motor, zijn daar de EGR en de waardes gelijk ?
Via via kan ik een "ding" krijgen, die de EGR faked, dus een soort van "NEP" EGR...
Dit zou de EGR dus overbodig maken...
Afdoppen van de EGR is dat evt. ook een mogelijkheid, na schoonmaken ??
nogmaals thanks voor de reacties.
Olla...
EGR verwijderd en schoon gemaakt,
Loopt weer als een tierelier....
( heb het laten doen, veel te koud buiten en geen juist gereedschap )
Frontera loopt nu super...!!!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar