Ik Heb een calibra x2.0xev e2 uit 1995 en zit met een probleem. Zette vorige week mijn auto stil en hij wilde niet meer starten. Heb reeds de krukassensor vernieuwd aangezien de buitenkabel flink verweerd was, nokkenassensor en het onstekkingsrelai. Dus ik denk het probleem verholpen, niet dus. Ik weet dat ie vonkt. Gooi ik er wat benzine in via de luchtklep dan slaat ie wel aan. En nu komt het, als ik via het ventiel die op de verdeelbuis zit(of hoe heet dat) de druk eraf haal slaat ie wel aan. En dan zit er weer druk op dan stop ie weer, haal ik de druk eraf dan slaat ie weer aan. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vreemd verhaal..
Hij krijgt dus geen brandstof, vergeet even dat 'ventiel probleem' en luister / meet eens of de brandstofpomp nog draait, en of er spanning op komt te staan, zo niet, controleer zekering en relai..Daar zal je probleem wel zitten, ook kan het in de bedrading ervan zitten, maar dat is op afstand niet te zeggen..
Loopt de pomp wel, en is de druk in orde, controleer dan de injectoren of daar spanning aanwezig is en of ze aangestuurd worden.
Het ventiel dat je bedoelt is dat de benzinedruk regelaar aan het eind van de brandstof rail (waar de injectors aan vast zitten)?
En wat bedoel je met "de druk eraf haal"? Hoe doe je dat?
Of maak een paar foto's.
het is net een bandenventiel, druk het pinnetje in en er komt brandstof uit. is denk ik om de druk te meten.
foto http://yfrog.com/mqventiel2j
Gr Martien
14 jaar
ben er achter dat de pomp werkt. maar het lijkt of als ik start dat ie maar een fractie van een seconde stroom krijgt. kan dit ook aan het contactslot of alarm liggen? zit een gemini alarm in.
14 jaar
heb je je zekeringen al gecontroleerd of ze goed zijn.
gemini heeft bij een normaal uitgeschakeld alarm en ingeschakelde ontsteking een constante spanning nodig om te weten dat het alarm niet meer gactiveerd hoeft te worden en de spanning op de brandstofpomp blijft staan.
indien deze contante spanning wegvalt of niet aanwezig is door een defecte zekering, kabel of slechte verbinding dan denkt het alarm dat er een ongautoriseerde start heeft plaats gevonden en vervolgens de spanning onderbreekt.
de spanning wordt dmv een relais geschakeld door de besturingsunit van gemini, als je weet waar deze onderdelen zitten kun je als eerste de spanning over het relais overbruggen en het vervolgens weer proberen.
14 jaar
oke. bedankt, zal eens kijken of ik dat gevonden kan krijgen.
14 jaar
Weet je dat zeker Robert ?
Heb ook een Gemini alarm, maar de kabels van de 'onderbreker' is toch gewoon een maak contact, als de spanning ook even of helemaal wegvalt maakt niks uit, als hij niet op alarm staat maakt het geen bal uit, heb het wel al eens gehad met dit alarm dat hij niet reageerde op de AB, na een paar tikken op het kastje gegeven te hebben deed hij het plots weer, je hoorde een relai schakelen die waarschijnlijk 'plakte' en het veroorzaakte..
Probeer eens wat simpels, zet rechtstreeks spanning op de pomp en kijk wat hij dan doet, tijdens het starten kan de spanning best wat terug vallen, maar wat meet je dan precies ?
Kijk eens bij de injectoren, meet je op 1 van de 2 kabels de accuspanning bij contact aan ? De andere kabel word massa geschakeld via de ECU als de motor rond draait.
14 jaar
bij mijn vorige auto had ik ook een gemini alarm hier moest tijdens ingeschakelde ontsteking een constantie spanning op een van de draden worden aangeboden zodat het systeem wist dat het een geautriseerde start had plaats gevonden.
deze constante spanning werd afgetakt van de accesoirestand(radio/sigarrette aanstekker/dashbordkastverlichting.
ook mijn huidige alarm van mijn nieuwe auto werkt met deze methode(geen gemini)
het is een relais met een maakcontact wat door de geschakelde spanning van de accesoirestroomkring wordt bekrachtigd en vervolgens de spanning op de brandstofpomp cq ontsteking vrijgeeft door het maken van het contact, echter valt de spoelspanning weg of is deze niet aanwezig dan valt het relais af.
specifieke in/uitschakel momenten van dit relais kunnen worden ingesteld met dipswitses of dmv een andere programeer methode,voor het probleem wat nu speelt is het niet nodig om dit precies uit te leggen, dan ben je 2 a4jes verder en het dan een volledig off topic verhaal waar niemand wat aan heeft
14 jaar
Zal vanavond als ik verder ga met zoeken eens diverse ideeen uitproberen. in ieder geval alsvast bedankt iedereen.
14 jaar
[quote=stefan84]Weet je dat zeker Robert ?
Heb ook een Gemini alarm, maar de kabels van de 'onderbreker' is toch gewoon een maak contact, als de spanning ook even of helemaal wegvalt maakt niks uit, als hij niet op alarm staat maakt het geen bal uit, heb het wel al eens gehad met dit alarm dat hij niet reageerde op de AB, na een paar tikken op het kastje gegeven te hebben deed hij het plots weer, je hoorde een relai schakelen die waarschijnlijk 'plakte' en het veroorzaakte..
Probeer eens wat simpels, zet rechtstreeks spanning op de pomp en kijk wat hij dan doet, tijdens het starten kan de spanning best wat terug vallen, maar wat meet je dan precies ?
Kijk eens bij de injectoren, meet je op 1 van de 2 kabels de accuspanning bij contact aan ? De andere kabel word massa geschakeld via de ECU als de motor rond draait.[/quote]
goede morgen. ik heb de brandstofpomp doorverbonden en deze werkt. ook gekeken of de injectoren spanning hebben en die is 3,73v weet niet of dit te weinig is.
update: merk ook dat ik geen spanning meet op de zekering van de brandstofpomp.
14 jaar
Injectors werken op 12 volt, dus spanning moet gelijk zijn aan de accu-spanning op het moment dat de motor niet loopt.
Als de motor loopt, worden de injectors regelmatig naar aarde geschakeld en dan kunnen voltmeters rare waardes gaan geven.
Als de motor loopt moet je even op beide draadjes van de injector meten. 1 kant moet accu-spanning (12 volt) hebben.
Als je geen spanning hebt op de zekering van de brandstofpomp zul je dat circuit terug moeten gaan volgen.
Op de volgende site staan elektrische schema's: http://members.home.nl/opeltje/
op die site gekeken maar niks gevonden. maar geeft niks, heb ze wel ergens anders gevonden. zal een heel karwei worden om het helemaal terug te volgen. lopen deze kabel via de ecu?
14 jaar
Maar heb je nu wel of maar een beetje spanning op 1 van de 2 kabels van de injector ?
Indien je nu een schema hebt is het zeer goed te doen, ik zeg niet dat het zo opgelost is, maar als je stap voor stap werkt, zul je er snel achter komen waar het probleem zit.
14 jaar
Ik heb op de twee contacten van de injectoren 3,73V.
nee geloof ik ook niet dat het zo opgelost is haha.... en ik ben nog een leek in electro ook nog.
maar goed oefenen baart kunst zullen we maar zeggen.
waar loopt trouwens de kabel van de branstofpomp naar toe die op de zekeringkast zit.
de rood/blauw gaat naar de pomp maar waar komt ie eigelijk van dan?
gr
14 jaar
Als het goed is loopt hij naar ( via ) een relai..
Meet eens op de accu, als je daar wel gewoon +/- 12Volt meet, dan klopt er echt iets niet, meet je daar ook maar het lage voltage, dan zal de multiemeter kapot zijn of staat verkeerd ingesteld.
Gr Stefan
14 jaar
zal het van de week nog eens goed nakijken. heb op het net een kabel besteld om de diagnose uit te lezen. eens kijken of dat zooien aan de dijk zet.
14 jaar
Ben er uit.
Had met de immobilizer te maken.
Bedankt iedereen voor de tips.
14 jaar
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar