Beste :
Allereerst wil ik me even voorstellen, ik ben nieuw op dit forum, maar heb in het verleden al vaak dankbaar gebruik kunnen maken van div oplossingen.
Nu zit ik met het volgend probleem: Mijn Zafira geeft soms bij starten een foutcode.
Sensor A cilinderrij 1 nokkenaspositie G 40 onjuiste werking.
Ik heb al een nieuwe nokkenassensor geplaatst, tevens is de krukassensor vervangen, De timing van de distr. bu riem staat goed, is nieuw.
Kabels heb ik doorgemeten, niets kunnen vinden
Als ik de auto uitschakel en opnieuw start is de foutcode weg.
Ik heb al in het forum gezocht, maar kan geen duidelijk antwoord vinden.
Wie heeft een iedee ?
Gr Jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is je foutcode nummer?
Waar lees je mee uit? Iets dat gerelateerd is aan VW/Audi? Want G40 is een VW omschrijving, die gebruikt Opel niet.
Hoi:
Mijn uitleesapp is een MS509 van Autel>
Ik moet zeggen ik stond ook verbaast van de melding die het apparaat aangaf.
Meestal geeft hij aan positie nokkenassensor niet juist.
Het vreemde is dat de storing niet altijd voorkomt.Warm of koude start s zijn niet van invloed.
Wanneer de storing wordt weergegeven, start de motor wel,heeft wat langer nodig voor aan te slaan, maar loopt hij volgens mij op noodloop.
Wanneer ik helemaal opnieuw start is de fout weg en blijft de motor ook zonder probleem lopen.
De afstand van de nokkenassensor is 1,5 mm.
Ik wil wel de timing nog een heel goed kontroleren en de bougie,s verwijderen om te kijken of het geen storing is welke komt van de viergasmeting.
Even voor de duidelijkheid, het signaal van de nokkenassensor in hoeverre doet dit mee met de werking van de motor, wordt dit voordurend gebruikt of allen tijdens start. ?
En hoe en waar kan ik deze meten.
Gr Jos
13 jaar
Hallo Jora,
De codes die jou tester aangeeft kan je niks mee, voor het starten heeft de zafira 2 inputs nodig namelijk BDP sensor (krukassensor) en nokkenassensor.
Als 1 van de 2 niet werkt zal hij heel moeilijk aanslaan waarom: hij weet niet wanneer er een vonk moet komen. Pas na veel omwentelingen tijdens starten ziet hij welke de 1e cillinder is.
Als onder het rijden 1 van de 2 uitvalt merk je eerst niks omdat hij al gezien heeft wannneer de 1e cilinder is geweest en vanaf dat punt rekent hij zelf verder wanneer de volgende komt.
Volgens mij is de nokkenas-positiesensor de oorzaak, deze wil bij Opel nogal eens defect gaan.
Groete,
Troubleshooter Rodenhuis
Als je wil meten, zul je over een scope moeten beschikken. Met een voltmeter begin je weinig bij kruksas- en nokkenas-sensors.
Vraag eens aan de dealer wat de luchtspleet moet zijn voor de nokkenas sensor.
1,5mm lijkt mij te veel - ik ben gewend aan rond de 1 mm. Maar ik kan het voor deze motor mis hebben.
Alvast bedankt.
Ik heb vanmorgen nogmaals alles gecontroleerd, timing omdat een nieuwe riem gemonteerd is.
Het probleem is begonnen na het vervangen van de riem en nokkenassensor.
De iosolatie van de oude sensor was stuk.
Ik kijk of ik een andere sensor kan vinden en ga die dan uitproberen.
13 jaar
Hallo.
Nokkenassensoraansluiting.
Weet iemand de kleurcode van de contrastekker bedrading welke uit het kabelgootje komt. Nokkenassensoraansluiting.
Bruin zit op middencontakt geel/zwart ? 1 of 3
wit/zwart. 1 of 3
Ik ben erachter gekomen dat de bedrading al eens is vervangen, maar weet niet of deze goed op de contrastekker gesoldeerd is.
Gr Jos
13 jaar
Beste :
Ondertussen een nieuwe ( alweer ) gehaald bij een opel dealer en bedrading opnieuw aangesloten.
Probleem lijkt opgelost !!!!!!
Eerste keer starten en geen storing meer.
Het was een duur grapje omdat de eerste sensor ook bij een oficieele automaterialen zaak gekocht is>
Totaal van +- 240 Euro.
Gr Jos
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar