Opel Omega 2.2 DTI station: Hete motor en scheef afslijten voorbanden.

Bouwjaar: 2001

Hallo mede opelgebruikers,
Ik rijd deze Omega als leaseauto ondertussen bijna 2 jaar en heb sinds ik hem nieuw gekregen heb af veel problemen gehad.
Zo gaan de voorbanden net 30.000 km mee, omdat ze over een breedte van 1,5 cm aan de binnenzijde volledig tot de staaldraad zijn versleten. De garage kijkt er telkens naar, hij wordt naar bandenspeciaalzaken gebracht en afgesteld/uitgelijnd maar nog geen resultaat. Ik kreeg hem zelfs een keer terug met de opmerking of de auto soms schade had gehad, omdat er van de afstelling helemaal niets meer klopte. Wat niet het geval is, dus heeft de dealer zelf maar zitten prutsen.
Hoe kom ik van deze onnodige garagebezoeken af, m.a.w. wie heeft de oplossing?

Een ander probleem is dat de motor altijd tussen de 100 en 105 graden aangeeft, terwijl volgens mij een 90 graden normaal is voor dit soort auto's. Ook als ik er alleen in zit en er dus weinig vermogen wordt gevraagd gaat hij tot 105. Vraag ik wel vermogen, dan schiet hij door tot bijna de 110 graden en begint soms het rode waarschuwingslampje te branden.
Voel ik aan de radiateur, dan is deze niet warm en vaak zelfs koel.
Ook dit een paar keer aangegeven bij de dealer. Thermostaat is vervangen de temperatuurvoeler is vervangen en ze lezen hem telkens uit.
Het probleem is ontstaan na vervanging van het gehele instrumentenpaneel, omdat de temperatuurmeter niet goed werkte. De naald bleef toen onderin hangen en ik moest op het glaasje tikken om hem in beweging te zetten.

Ik twijfel overigens zelf of de wijzer van de klok op dit moment de juiste temperatuur aangeeft. Als ik namelijk file moet rijden, waardoor een motor normaal gesproken heter wordt, dan zakt de naald terug naar de 90 graden en blijft daar ook staan.

Wie weet de oplossing van dit rare probleem.

Hans Dickerscheid

Geplaatst door Hans Dickerscheid (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

wel grappig....vul je in je profiel particulier in en post je onder professionals.....posting dus verplaatst naar particulieren.

groeten problemcar team.

opc8275 (0) PRO, 20 jaar geleden

tja , het eerste probleem is een beetje eigen aan een omega , maar er zijn wel oplossingen voor : vervang de silemblokken van de voorste draagarmen ( triangels ) deze zijn veranderd voor dit probleem . ook het spoor bijregelen ( dit is ook veranderd ) het is echter niet altijd mogelijk om dit te vermijden dat de binnenkant rapper afslijt , dit is een beetje een probleem waar de omega mee te kampen heeft . ook het merk van banden speelt een rol . uniroyal zal veel vlugger schuin afslijten . Probeer eens met michelin banden .
Met de temperatuur denk ik de thermostaat , maar die is al vervangen . was't wel de goeie meter van de temperatuur ? eventueel een verstopte radiator zou kunnen

succes

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

inderdaad zal de bandenkeus het belangerijkste zijn.....michelin gaat zeker weten goed. andere merken geven voor problemen......overigens als de uitlijning niet goed staat zal het met michelin ook mis gaan.....



wat het temperatuur probleem betreft...als de oude klok niet goed was weet je dus eigelijk niet of het probleem daarvoor ook aanwezig was....toen deugde de meter niet.....de beste optie is om de temperatuur bij de sensor op de motor exact op te meten en deze te vergelijken met de fgelezen meter temperatuur. als deze kloppen zal het in de motorkoeling zelf zitten.









kaszner (0), 20 jaar geleden

Ik heb dit probleem ook met mijn omega,
dus ik zou graag willen weten welk deel dit is van de draagarm.
alvast bedankt
michel

kaszner (0), 20 jaar geleden

sorry ik heb het over de silemblokken.
michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.