Opel Astra: inhouden ASTRA G op snelweg met constand toerenral.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 55kw 8klepper

Hallo. Mijn astra houd in op de snelweg. Meeste merkbaar bij een iets hogere snelheid.
het voelt een beetje alsof er een windvlaag vanvoren even de auto afremt.
Met variatie in snelheid merk je er niet veel van.
wat me wel opvalt is dat mijn verbruik vrij fors is toegenomen.
Hierbij is echter geen storingslampje aanwezig.

wat zou dit kunnen zijn. EGR klep is reeds uitgewisseld. (toen wel storingslampje)(2 maanden geleden) toen leek het erger te zijn
dit probleem eerder in het verleden ook al eens gehad en ging toen sponstaan over.
2 jaar geleden ook al eens een defecte EGR gehad(toen ook storingslampje) dus 2keer defecte egr

nu nieuwe egr en merkbaar inhouden bij constante snelheid.


wat zou dit kunnen zijn?

akl

Geplaatst door akl (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Diverse mogelijkheden, helaas. Maar gezien het verhoogde verbruik denk ik aan de lambda-sonde die een verkeerd signaal geeft.
Dat kan komen door een defect aan de sonde of de bedrading zijn, of door andere oorzaken, zoals een lekje in het uitlaatspruitstuk.
Laat de dealer de waardes van de diverse sensoren controleren.
Doorrijden met deze klacht kan de katalysator ernstig beschadigen en die zijn vrij duur.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Misschien is uitlezen en de meetwaardeblokken bekijken nog geen slecht idee..

Misschien een slecht werkende koelvloeistof temp sensor o.i.d. en daar hoeft geen motorstoringslampje voor te gaan branden.

Je kunt eventueel de weerstand van de sensor meten bij warme motor,

Gr Stefan

akl (0), 14 jaar geleden

Is dit gewoon een PT100?
of wat zijn normale waardes?. zit deze sensor een beetje binnen handbereik?

akl (0), 14 jaar geleden

Nog even een toevoeging na er mee gereden te hebben.
Motortemperatuur blijft vrij laag op het dachbord bereikt de 80gr aanwijzig niet. Terwijl de kachel na enkele Km heel goed warm is!!

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Dat betekend waarschijnlijk dat je thermostaat open blijft staan, ik zou eerst die vervangen.

akl (0), 14 jaar geleden

Daar twijfel ik aan omdat de motor zo snel op temp is!!!

longdude6634 (0), 14 jaar geleden

Minder dan 80 graden is geen bedrijfstemperatuur hoor.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Motortemperatuur blijft laag zeg je maar hij komt snel op temperatuur ??

Dat kan ook al een hoger verbruik opleveren!

Als de temperatuur wel oploopt als je hem stationair laat lopen, vervang dan als eerst de thermostaat maar eens zoals Arjan al aangeeft..

akl (0), 14 jaar geleden

is deze makkelijk uit te wisselen bij mijn blok

stefan84 (0), 14 jaar geleden

ja

akl (0), 14 jaar geleden

kan je me vertellen waar deze zit.
Heb al een beetje slangen gevolgt en ik zie deze niet in het beeld zitten.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Stefan: 55kw is een 8 klepper (zoals ook vermeld staat) X16SZR in dit geval

bij de X16SZR zal de distributieriem los moeten voor de thermosstaat daar ze de thermosstaat achter de distributie kap hebben geplaatst.

erg stom vind ik, kan er nog niet bij wie dit bedacht heeft, want ze gaan nogal meer dan eens stuk!!

ik vervang ze meestal mee met de distributieriem wissel.

Willem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klopt Willem, Ik zat aan de goede kant, alleen op de verkeerde plaats :-)

Gr Stefan

akl (0), 14 jaar geleden

heel erg bedankt. zal hem uit gaan wisselen.
daarna hier even mijn antwoordt of het inhouden en het verbruik weer oke zijn

akl (0), 14 jaar geleden

Probleem is verholpen was idd de thermosthaat!! bednakt allemaal

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.