close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel opel vectra: katalysator

Bouwjaar: 1994

hallo, ik heb een vectra van ,94 staan met een 2.0 liter motor 8v.
nu wil deze auto niet harder als 140 top na het vervangen van de kop pakking.
zelf dacht ik aan de distibutie riem maar deze staat goed(3x gecontroleerd door garage) .
hij loopt wel goed op alle 4 de cilinders en ontsteking was het ook niet.
nu verteld de garage me dat de katalysator dicht zit.
dit zou door het verbranden van de koelvloeistof komen wat de kat. niet kan verwerken?
nu verteld de garage me ook dat ik de kat. gewoon leeg kan halen want dit zou niet te meten zijn de APK.
kan dit?? ik vind het n.l. nogal raar klinken.
alvast bedankt.

Geplaatst door

jack007 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het kan wel maar ik durf niet te zegen of je nog goed komt met de apk inverband met de leeftijd van de auto.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Andere wagens met benzinemotor moeten sinds 1 januari 1993 met deze voorziening uitgerust zijn.
Bron:RDW

De kat mag dus niet leeg,je zult aan een nieuwe moeten , als deze verstopt of defect is.

mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

18 jaar

De co waarde kan wel goed zijn maar de 4-gas meting (verpicht vanaf bj '93) haald hij niet met een lege kat.
Het komt ook regelmatig voor dat de midden en of achterdemper van binnen is verrot en hierdoor verstopt raakt dit kun je controleren door deel voor deel los te halen en en proefrit te maken

hb4246 0
badge

18 jaar

Ik ben het met JB eens. Een lege kat komt niet door de 4-gas meting als die correct uitgevoerd wordt.

oldford 0
badge

18 jaar

Inderdaad. In theorie kan het, in de praktijk dus niet.
Zie ook de volgende item's:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

oldford 0
badge

18 jaar

hey mensen houden we het wel even gezellig en niemand zegt dat de ander staat te liegen maar meningen kunnen verschillen en daar gaan we hier als volwassenen mee om toch?

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Jongens,
met of zonder kat,het CO percentage moet onder de 0,5 volume procenten liggen.
Dat kan zonder kat , maar we hadden het hier over wel of niet verplicht een katalisator.
Voor de duidelijkheid nog even :
Voor benzineversies met een cilinderinhoud van meer dan twee liter, bestaat die verplichting sinds oktober 1989. Andere wagens met benzinemotor moeten sinds 1 januari 1993 met deze voorziening uitgerust zijn.
Bron:RDW

mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

18 jaar

Is het niet gewoon heel simpel.
Er moet volgens de regels een katalysator onder je 5.7L V8, vanwege de U9, maar deze controle dient visueel te gebeuren.
Als er een katalysator onder LIJKT te zitten dan is dat dus geen afkeurpunt.
En als CO aan de norm voldoet zal het ook daarvoor dus geen probleem opleveren.

kasperht 0

18 jaar

Ik stop met deze discussie.
De RDW is er duidelijk genoeg in.

Mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

18 jaar

De info over CO gehalte:
CO uitstoot benzine: kijk op het kenteken
geen vermelding = max 2,5% (behalve bij oldtimers, die mogen nog ruimer hebben)
K6 = max 1,5% CO
U9 = max 0,5% CO
Vanaf bouwjaar '93 is viergasmeting verplicht en wordt er niet alleen getest op CO maar ook nog op andere, zoals HC. CO blijft max. 0,5%
-Maximaal 0,3% CO bij stationair toerental, bij voertuigen die na 30 juni 2002 in gebruik zijn genomen, en maximaal 0,2% CO bij verhoogd toerental (viergasmeting)

En de info over katalysator
* Personenauto's in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1996, moeten zijn voorzien van een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd. Dit kan onder andere blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
* Personenauto's op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een katalysator en een lambdasonde.
* Personenauto's op benzine, in gebruik genomen na 31-12-1995, moeten zijn voorzien van een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto's op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31-12-1997.

Dit gaat dus niet op voor bedrijfswagen/bussen etc.
Regels lijken me helder.
Feit dat WCP 178's pontiac zonder kat wordt goedgekeurd zal dus te maken hebben met het feit dat de CO eis voldoet en kat aanwezig lijkt te zijn (ofschoon die leeg is).

kasperht 0

18 jaar

dat is simpel!

voor de eerste toelating, moet de kat duidelijk aanwezig zijn, indien de kat later is verwijderd (leeg is, kun je niet controleren) en tijdens de apk het voertuig aan zijn (CO) waarden voldoet is er geen reden tot afkeur..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Precies Paul, zo lijkt mij het ook.

Ik zie niet in welke regels elkaar tegenspreken...

kasperht 0

18 jaar

nou mensen, het is me duidelijk.
ik had al nooit zo,n hoge dunk van de RDW maar als ik dit zo lees en begrijp is het echt een mensen baan en waar mensen werken worden fouten gemaakt.
ik ga de katalysator leeg halen en dan maar eens kijken of hij goed gekeurd word. (pas in februari)
en dan maar hopen dat de co goed is want dat kan alleen de garage meten.(in mij geval.)
ik hoop wel dat de katalysator het is anders moet ik inderdaad maar eens dempers gaan uit testen.
dat de keuring steeds anders word gedaan blijkt wel uit het feit dat mijn citroën ax bij de ene garage af gekeurd werd en bij de andere goed gekeurd.
2 maanden later kwamen de schokbrekers door de motor kap en dus had de ene garage wel gelijk en kom ik dus nooit meer bij de tweede maar toch.
geeft in ieder geval geen vertrouwd gevoel.
maar hoe weten ze dan of de katalysator kapot is?

jack007 0

18 jaar

tja de mijne rammelt niet.
kun je er door heen kijken als ik hem gedemonteerd heb?
begin nu te tweifelen of het de katalysator is of 1 van de dempers die verstopt zit.
misschien beter als ik de uitlaat stuk voor stuk los haal.
gelukkig zit alles wel vast geroest. grr.

jack007 0

18 jaar

ach mensen laten we ons niet druk maken, en elkaar in de haren vliegen :-)

wat mij wel steekt is, de overheid maakt allemaal mooie regels, deze spreken elkaar vaak ook nog eens tegen.. tevens leggen zei het hele APK beleid neer bij de autobranche (van zoek het maar uit) laten (ons) het bedrijf ook nog eens fors inversteren) vervolgens komen wij om in hun mooie regeltjes, daarmee onstaan vaak onduidelijkheden, waarmee men dan ook nog eens het risico loopt om strafpunten te krijgen!

daaasss lekker!!! en daar doen wij allemaal als een hondje aan mee!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ik heb gisteravond de katalysator er onder uit gehaald en deze leeg gehaald.
hij heeft volgens mij nog nooit zo mooi gelopen.
vandaag 100km gereden en hij loopt mooi.
nu maar eens kijken met die APK.
blijkbaar kan zo,n katalysator dus slecht tegen het verbranden van koelvloeistof.
allemaal bedankt en hoe ik over de RDW denk laten we maar even in het midden maar kunnen jullie wel raden denk ik.
nogmaals bedankt.

jack007 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.